بهزیستی استان زنجان در مسیر توسعه/چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب


نام بهزیستی با کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه گره خورده است، نامی آشنا و خوش نام که خدماتش همراه با خیر و برکت است و از مهمترین نهادهای حمایتی و تخصصی است که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاسیس شده و در واقع مولود انقلاب اسلامی است.

به گزارش همدلی زنجان؛ عمده‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی استاداره کل بهزیستی استان زنجان، یکی از ادارات کل استانی این سازمان در سطح استان زنجان که در سال جاری برای تحقق وظایف و رسالت های سازمانی خود اقدمات بسیاری را انجام داده است و توانسته است برای چهارمین سال رتبه اول جشنواره شهید رجایی را در بین ۵۱ دستگاه اجرایی به خود اختصاص دهد. بهزیستی از چندین جهت وظایف و مسئولیت‌های سنگینی را عهده‌دار است.

از سویی مسئولیت تامین رفاه خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده است و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان محروم نگه داشته شده جامعه نیز در حیطه مسئولیت‌های سازمان بهزیستی جای می‌گیرد

.

بهزیستی زنجان در واگذاری مسکن به مددجویان در سطح کشور پیشرو است

در بین طیف وسیعی از اقداماتی که بهزیستی استان به افراد تحت پوشش خود ارائه داده می توان به ساخت واحدهای مسکونی و تحویل آن اشاره کرد. در سال جاری ۱۱۶ واحد مسکن و از دهه فجر سال ۹۷تا ۹۸نیز۱۸۱باب مسکن بوده است که به خانوارهای تحت پوشش فاقد مسکن استان زنجان واگذار شده که ۲۴ واحد مسکونی در سطح شهرستان ها و ۹۲ واحد در سطح روستاها واگذار شده است.

در این خصوص محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه یکی از شاخص ها و رویکردهای مهم و اساسی بهزیستی در زمینه توانمند‌سازی جامعه هدف تامین و احداث مسکن مددجویان است، اظهار کرد: واگذاری مسکن برای خانواده های دارای دو معلول از سال ۹۳ آغاز و نسبت به شناسایی واجدین شرایط اقدام شد.

وی با بیان اینکه در این میان بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد مسکن دو معلول ها در استان زنجان به واجدین شرایط واگذارشده است، افزود: بهزیستی استان زنجان با همکاری بنیاد مسکن در واگذاری مسکن مددجویان بویژه خانواده های دارای دو معلول در سطح کشور پیشرو بوده است. برای احداث و واگذاری مسکن برای خانواده های دو معلول در شهرها مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و در سطح روستاها نیز ۱۸۰ میلیون ریال اعطا گردید.

محمدی اظهار کرد : در حال حاضر بر اساس تصمیمات کمیته راهبری کشوری مبلغ کمک های بلاعوض روستایی از ۱۸۰ میلیون ریال به ۳۶۰ میلیون ریال و در مناطق شهری از ۳۰۰ میلیون ریال به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است .

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: برای پروژه های واگذار شده درروستاها تسهیلات بانکی بین ۱۵۰ الی ۴۰۰ میلیون ریال، و میزان معافیت های اعمال شده برای انشعابات آب، برق، گاز، صدور پروانه و عوارض شهرداری نیز معادل ۴۰ میلیون ریال هزینه گردیده است.

تشکیل نزدیک به ۳۰۰۰ پرونده برای بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان

بهزیستی زنجان در امور مراقبتی و توانبخشی و نگهداری بیماران روانی مزمن نیز فعالیت های موثری را در سال های اخیر داشته است. از سال ۱۳۸۱ امور مراقبتی و توانبخشی و نگهداری بیماران روانی مزمن به بهزیستی کشور واگذار شده که در در حال حاضر تعداد ۳۰۰ نفر از بیماران از خدمات مرکز شبانه روزی بهزیستی زنجان بهره مند می شوند.

محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان در این خصوص می گوید: تا کنون نزدیک به ۳ هزارپرونده بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان تشکیل شده است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۳۰۰ نفر از خدمات مراقبتی توانبخشی در مراکز شبانه روزی بهره‌مند می شوند، افزود: در ۱۰ ماهه سال جاری برای ۲۵۰ نفر از بیماران روانی مزمن تشکیل پرونده داد شده است و تعداد ۳۵ نفر در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن ، تعداد ۵۰ نفر از بیماران روانی مزمن از خدمات ویزیت در منزل و ۶۰ نفر نیز از خدمات کارگاه های حمایتی تحت نظارت بهزیستی زنجان بهره مند می‌گردند.

ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی استان زنجان

ایجاد اشتغال برای مددجویان بهزیستی از اقدامات دیگری بوده که در سطح استان صورت گرفته و در این راستا از ۱۰ ماهه سال جاری برای ۵۶۹ نفر از مددجویان بهزیستی استان اشتغالزایی شده است. ۲۴۸ مددجو تسهیلات اشتغال زایی روستائی و ۳۲۱ نفر نیز تسهیلات اشتغال زایی شهری دریافت کرده اند.

محمد محمدی قیداری، مدیر کل بهزیستی استان زنجان در این خصوص می گوید: آموزش و ایجاد اشتغال پایدار از مهم ترین رویکرد بهزیستی برای توانمند سازی معلولین و جامعه هدف است. این نهاد حمایتی، تخصصی جهت تقویت عزت نفس و خودباوری مددجویان از تمامی ظرفیت کارفرمایان، مراکز آموزش فنی و حرفه ای و اعتبارات اشتغال زایی استفاده می نماید.

وی با بیان اینکه خروج سالانه ۱۰ درصد از معلولین و جامعه هدف از چرخه حمایتی در دستور کار قرار دارد خاطر نشان کرد: به تعداد ۲۳۳ نفر در قالب بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی تسهیلات اشتغال زایی توسط بهزیستی پرداخت شده است و تعداد ۳۳۶ نفراز مددجویان بهزیستی واجد شرایط نیزتسهیلات بانکی بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری اعتباری بالغ بر۷۱ میلیاردو ۱۰۰ میلیون ریال را دریافت نمودند.

راه اندازی اولین مرکز مستقل مداخله کاهش طلاق بهزیستی استان زنجان

یکی از مهم ترین اقدامات نرم افزاری در حوزه آسیب های اجتماعی استان زنجان رونمایی از سامانه کاهش طرح طلاق بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به نقش طلاق به عنوان یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی و روند تاثیر گذار مشاوره و راهنمائی در کاهش طلاق گفت:از ابتدای سال جاری سامانه تصمیم در راستای کاهش طلاق درسه شهرستان خدابنده ، ابهر و خرمدره راه اندازی شد.

وی افزود: ارایه آموزش های تخصصی به روان شناسان فعال در این زمینه، استفاده از اساتید و روان شناسان مجرب در قالب کلینیک های تخصصی روان شناسی و مشاوره خانواده و برگزاری جلسات کارگروه کاهش طلاق هر سه ماه یک بار با حضور دستگاه های همکار در بهزیستی استان از دیگر برنامه های سازمان بهزیستی در راستای کاهش طلاق می باشد

محمدی افزود: در ۱۰ ماهه سالجاری بیش از ۲۰۰ نفر از زوجین متقاضی طلاق در سطح استان زنجان صلح نموده و به زندگی دوباره بازگشتند. عدم شناخت صحیحو کافی زوجین از همدیگر و نداشتن مهارت های ارتباطی- عاطفی و بلوغ عقلانی مطلوب هنگام ازدواج از دلایل مهم طلاق می توان هستند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است که اساس و پایه حیات اجتماعی محسوب می گردد و تاثیر بسزایی در تعادل روانی، عاطفی و اجتماعی افراد داشته و بعنوان کوچکترین کانون اجتماعی شدن، متضمن پذیرش نقش های اجتماعی و همنوایی با هنجارهای اجتماعی است.

صدای مشاور بهزیستی یا خط ۱۴۸۰

برای کاهش آسیب های اجتماعی، مشاوره یکی از رویکردهای مهم محسوب می شود که در این راستا شاهد ایجاد پل های ارتباطی مناسب با مردم توسط بهزیستی استان هستیم. ارائه مشاوره یکی ار رویکردهایی است که در این راستا صدای مشاور بهزیستی یا خط ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در دو شیفت به شهروندان زنجانی ارائه شده است. صدای مشاور توسط متخصصان و کارشناسان زبده بهزیستی تاکنون توانسته در زمینه‌ ارائه خدمات مشاورهای در زمینه مشکلات فردی، تحصیلی، تعارضات زناشویی، ارائه راهنمایی، مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره کودک و نوجوان مشاوره تربیتی و ارجاع به مراکز تخصصی موفق عمل کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از ۱۳ هزار و ۲۹۹ تماس موفق با خط مشاوره ۱۴۸۰ در ۱۰ ماهه سالجاری خبرداد و گفت : ۱۷ هزار و ۶۳۱ جلسه مشاوره حضوری نیز توسط مراکز مشاوره دولتی و غیر دولتی برگزار گردیده است .

محمد محمدی نقش مشاوره درزندگی و آشنایی افراد با نحوه تعاملات فردی و اجتماعی وتوانایی حل مسئله را مهم عنوان نمود و افزود: با صنعتی شدن جوامع و ظهور آسیب های روانی و اجتماعی عدیده ، جهت کنترل و کاهش آسیب ها ضرورت توجه به علم مشاوره و روانشناسی بیش از پیش احساس می شود.

وی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره بهزیستی در دو سطح دولتی و غیردولتی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل مراکز و دفاترمشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت بهزیستی استان ۳۸ مرکز است. یک مرکز مشاوره دولتی در شهرستان زنجان و ۵ دفتر مشاوره دولتی در شهرستانهای ابهر، ایجرود، خدابنده، طارم و ماهنشان فعالیت می کنند و ۳۲ مرکز و دفتر مشاوره و خدمات روان شناختی حضوری غیر دولتی نیز در سطح استان دارای مجوز فعالیت می باشند.

وی با اشاره به نحوه صدور مجوز برای تاسیس مراکز مشاوره، افزود: صدور مجوز مراکز مشاوره در ۳ سطح سلامت روان محلی، مشاوره عمومی، مشاوره تخصصی انجام می پذیرد.

وی ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره ای به منظورافزایش توانایی فرد را در حفظ رابطه با دیگران و تسهیل شکوفایی استعدادها ی بالقوه فرد کمک به بالا بردن توانایی سازگاری فرد، پیشگیری از مشکلات ناشی از شیوه های نادرست آموزش و تربیت مهم برشمرد و افزود: بهبود فرایند تصمیم گیری، افزایش توانایی فرد در ایجاد و ارتقاء وضعیت تربیتی تحصیلی، افزایش رضایتمندی در تمامی مراحل زندگی از طریق مشاوره و آموزش به دانش آموزان، والدین و سایر آحاد جامعه و سنجش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، برنامه ریزی درسی، تغییر و اصلاح نگرش نسبت به جنبه های گوناگون زندگی و ارائه راهکارهایی برای افزایش انگیزه و امید، آموزش مهارت‌های زندگی و بهبود شیوه های فرزند پروری و همچنین آسیب شناسی روانی و تشخیص بالینی اختلالات در کودک و نوجوان و بزرگسال و ارایه راهکارهای ی مؤثر تربیتی ، مشاوره پیش از ازدواج، خانواده از دیگر خدمات تخصصی روانشناختی و مشاوره ای می باشد.

افتتاح پروژه های بهزیستی استان زنجان همزمان با دهه فجر

با آغاز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در سال جاری پروژه ها و اقدامات شاخص بهزیستی استان زنجان نیز نمود بارزتری یافته است. به گونه ای که محمد محمدی قیداری، مدیرکل بهزیستی استان زنجان در سخنانی از افتتاح ۶۸ پروژه شاخص خبر داده است.

وی در این خصوص گفت: همزمان با ایام الله دهه فجر ۵۴ واحد مسکن برای مددجویان تحت پوشش بهزیستی در شهرستان های زنجان، خدابنده، ایجرود، ابهر و طارم به همراه ۱۴ پروژه اشتغالزایی و خدماتی افتتاح می شود. همزمان با ایام دهه فجر ۴ طرح اشتغالزایی در شهرستان‌های طارم و خدابنده ، ۲ کلینیک مددکاری نیز در شهرستان زنجان و خدابنده ، یک مورد مرکز اقامتی افراد دارای اختلال مصرف در شهرستان ایجرود و ۷باب مهد کودک در شهرستانهای زنجان و خدابنده افتتاح خواهد شد .

محمدی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت بهزیستی استان زنجان، افزود: هم اکنون ۲۸ هزار و ۳۹۸ مددجو در سطح استان تحت پوشش اداره کل بهزیستی استان زنجان هستند و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار نفر مستمری ماهانه دریافت می نمایند .

وی با اشاره به توجه ویژه به توانمند سازی و حرفه آموزی و اشتغال مددجویان و افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: از ابتدای توجه بهزیستی به اشتغال مددجویان نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نفر از معلولان و مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان فرصت شغلی فراهم شده است که این تعداد هم اکنون در حال فعالیت و کار و تلاش هستند

این مقام مسئول افتتاح ۱۸۱واحد مسکونی مددجویی، افتتاح ۴۷ طرح اشتغال زایی مددجویان، افتتاح ۲۲ باب مهد کودک شهری و روستایی، افتتاح ۲ مرکز اقامتی افراد دارای اختلال مصرف مواد مخدر، افتتاح یک مرکزشبانه روزی توانبخشی، مراقبتی معلولین، افتتاح ۳ کلینیک مددکاری، افتتاح یک مرکز پایگاه سلامت روان، افتتاح۳ مرکز مشاوره تخصصی و افتتاح سامانه تصمیم به منظور کاهش طلاق در شهرستانهای تابعه را از مهمترین اقدامات یک سال اخیر بهزیستی استان زنجان برشمرد .

ویتکریم از مادران شهدا، برگزاری مسابقات ورزشی کارکنان، نواختن زنگ انقلاب در مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی ، غبارروبی مزار شهدا و نیز شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را از دیگر برنامه های پیش بینی شده این اداره کل عنوان نمود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان دوم از آخر…!
خبر قبلی
واژگونی انوبوس در زنجان با ۴ کشته و ۲۵ مصدوم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست