1. اجتماعی
  2. بودجه سازمان فرهنگی شهرداری زنجان کجا رفت!؟

کد خبر: 18568

بودجه سازمان فرهنگی شهرداری زنجان کجا رفت!؟

شهرداری زنجان در دوره پنجم شورای اسلامی شهر زنجان فراز و فرودهای عجیب و بعضا تاسف باری را پشت سر گذاشته است. شورای پنجم می توانست با اتکا به تجربه مدیریتی، پشتوانه سیاسی، سطح تخصص و وزن مدیریتی مناسب تبدیل به یکی از کاراترین شوراهای ادوار شهر زنجان شود، اما نه تنها این رخداد محقق نشد، بلکه با بازداشت برخی از اعضای شورا و برخی مدیران در شهرداری برگ سیاهی در تاریخ مدیریت شهری زنجان ثبت شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ یکی از مباحث مناقشه انگیز در سال های اخیر عملکرد یکی از سازمان های مهم شهرداری زنجان یعنی سازمان فرهنگی بود، بعد از تغییر شهردار و جایگزینی اعضای علی البدل در شورا، این سازمان نقل محافل شد و بارها شاهد بودیم که مدیران شهرداری و اعضای شورا از تخلفات در آن سخن گفتند. این حجم از سخنان تا چایی پیش رفت که رسانه های استان منتظر ورود دستگاه قضایی بودند، اما دادستان زنجان و سایر مقامات قضایی تاکید کردند تخلفاتی در این سازمان مشاهده نشده است!

اما واقعیت موضوع چه بود؟ در واقع اصل موضوع هزینه هایی بود که با حمایت جدی شهردار وقت در این سازمان برای مسائل فرهنگی و وظایف و برنامه های تعریفی این سازمان انجام شده بود. نه اینکه هیچ انحرافی نباشد، اما عمده انحراف ها در واقع هزینه بدون ردیف پیش بینی در بودجه و یا هزینه بیش از سقف اعتبار پیش بینی شده بود. البته این موضوع نیز کاملا روشن است که در شهرداری رویه معمولی از سال های قبل بوده است.

وقتی هزینه های صورت گرفته بیش از سقف ردیف و یا بدون محل انجام می شود معمولا با انجام متمم بودجه این موارد اصلاح می شود. عمده اشکالی که مدیران شهرداری بعد از تغییرات به این سازمان گرفتند همین تخلفات بود. حال در زمان مدیریت فعلی چند شبهه در خصوص هزینه کرد اعتبارات این سازمان وجود دارد که نیازمند شفاف سازی است.

نخست اینکه از بودجه ۳ میلیارد تومانی! این سازمان که وافعا نسبت به شهرهای همتراز و سایر مراکز استان بسیار بودجه اندک و ناچیزی است، بیش از یک و نیم میلیارد دیون از سال های قبل باید هزینه شود! ۷۰۰ میلیون تومان بابت قرارداد با صدا و سیمای مرکز زنجان! ۳۰۰ میلیون تومان بابت ساخت سریال شهید شهریاری در زنجان! و برنامه های مصداقی در ردیف های بودجه این سازمان جزو تکالیف هزینه ای سال جاری آن است!

سوالی که مطرح است اینکه قرارداد ۷۰۰ میلیون تومانی با یک رسانه حاکمیتی که خود اعتبارات دولتی دارد و وظایف فرهنگی در بدنه دولت و حاکمیت، برای ۷۰۰ میلیون تومان دقیقا قرار است برای شهرداری چه کاری انجام دهد؟ آیا این اعتبار در ردیف های اعتباری سازمان فرهنگی برای سال ۹۹ پیش بینی شده بود؟ یا با ترفندی قرار است در یکی از ردیف های که عنوان کلی دارد، گنجانده شود!؟ اعتبار ۳۰۰ میلیون تومانی برای ساخت سریال در کدام بند تعریف شده بود؟

کمک شهرداری برای ساخت سریالی که قرار است دانشمند زنجانی را معرفی کند اقدامی ارزشمند است، اما آیا بهتر نبود سازمان صدا و سیما در سطح ملی که اعتبارات قابل توجهی نیز برای ساخت سریال های محتلف و بعضا بی محتوا هزینه می کند، برای ساخت این سریال فاخر نیز به اعتبارات نخیف شهرداری زنجان که امروز درگیر تعدیل نیرو! تعدیل دریافتی کارکنان! توقف فعالیت فرهنگی و… است! چنگ نمی انداخت؟

با ۳ میلیارد تومان اعتبار که با همین چند ردیف یعنی دیون، ساخت سریال و قرارداد صدا و سیما بیش از ۲.۵ میلیارد تومان آن دود می شود! قرار است این سازمان مهم در شرایطی که شهر زنجان دچار مشکلات عمده و چالش برانگیز فرهنگی و درگیر با ویروس کرونا است، چه اقدام فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در شهر زنجان انجام دهد؟ آیا نمایندکان مردم در شورا مطلع هستند که مردم بابت این سیاستگذاری رضایت دارند یا خیر؟ یا نیازی به نظرخواهی از مردم ندارند؟! برخی از اعضای شورا رویکردی دارند که ظاهرا این افراد از مردم رای نمی گیرند!

اعضای شورای شهر زنجان به ویژه کمیسیون فرهنگی شورا، به عنوان سیاستگذار در امور شهری آیا تاکنون متوجه اعتبارات ناچیز این سازمان برای برنامه های فرهنگی نشده اند؟ با توجه به شرایط فعلی در شورا که رویدادها و تصمیمات در هاله ای از ابهام است! برنامه های این سازمان برای سال ۱۴۰۰ چه خواهد بود؟ چه سیاستگذاری در این راستا صورت گرفته است؟

هیئت رئیسه شورا باید پاسخگوی وضعیت فعلی مدیریتی در پارلمان شهری برای مردم زنجان باشند. عباس راشاد، رزاق محمدی و اکبر اوصالی به عنوان هیئت رئیسه یک سخنگو از بین خود برای پاسخگو بودن به سوالات خبرنگاران انتخاب نکرده اند! این روزها سوالات زیادی در خصوص عملکرد اعضای شورای شهر زنجان مطرح است که نیازمند بررسی دقیق است.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری زنجان منصوب شد
خبر قبلی
ثبت ۴۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست