1. اجتماعی
  2. بیش از ۱۰۰ هزار سالمند در استان زنجان زندگی می کنند

کد خبر: 2295

بیش از ۱۰۰ هزار سالمند در استان زنجان زندگی می کنند

بیش از ۱۰۰ هزار سالمند در استان زنجان زندگی می کنند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اعلام این خبر گفت: ۱۰۴ هزار سالمند در استان زنجان زندگی می کنند که از این تعداد ۲۱۰۰ سالمند تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند .
به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، محمد محمدی با اشاره به گرامیداشت هفته جهانی سالمندان با شعار حرکت به سوی آینده ، بهره گیری از استعدادها ، همکاری ها و مشارکت افراد سالمند در جامعه افزود: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن ۶۰ سالگی جزو جمعیت سالمند محسوب می شوند که بر اساس سرشماری سال ۹۰، از جمعیت حدود ۸۷ میلیون نفری ایران به طور میانگین ۸.۲ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می دهند که تخمین زده می شود بعد ۳۰ سال جمعیت سالمندی به ۲۵ درصد افزایش پیدا نماید.
وی استان زنجان را جزو دهمین استان کشور با میزان ۸.۷۹ جمعیت سالمندی عنوان نمود و گفت : ۶۲ درصد از قوانین ما به مسائل اقتصادی ، ۲۲ درصد اجتماعی ۱۶ درصد رفاهی و بهداشتی و تنها ۱ درصد به مسائل سالمندی می پردازد.
محمدی افزود : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌ عنوان متولی اصلی نظام تأمین اجتماعی مأموریت ارایه خدمات بیمه‌ای و حمایتی به کلیه اقشار جامعه از جمله سالمندان را به عهده دارد و بخش عمده سازمان‌ها و نهادهای خدمت دهنده به سالمندان زیر مجموعه این وزارتخانه هستند
مدیر کل بهزیستی استان زنجان از بهزیستی به عنوان تنها متولی دبیرخانه شورای ملی ساماندهی سالمندان یاد کرد و گفت : اقدامات اساسی در این شورا برای ساماندهی و توانمندی سالمندان انجام می شود.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد : با گسترش خدمات بهداشتی و افزایش رفاه در خانواده ها و طول عمر ایرانی ها افزایش امید به زندگی هم اکنون به ۸۰ سال رسیده است. و مناسب‌سازی فضاهای عمومی از جمله اقداماتی است که می‌توان در راستای بهبود وضعت زندگی افراد سالمند موثر باشد دبیر شورای ملی ساماندهی سالمندان استان زنجان اظهار داشت :در حال حاضر ۲ مرکز روزانه نگهداری سالمندان و ۲ مرکز شبانه روزی در سطح استان زنجان تحت نظارت بهزیستی فعالیت می کنند که یک مرکز فرزانگان سالمند نیز در سالجاری در خدابنده افتتاح گردید.
وی اجرای طرح توانمندسازی سالمندان را از طرح های موفق بهزیستی جهت توانمند سازی سالمندان برشمرد و عنوان داشت : با اجرای طرح توانمند سازی بهزیستی استقلال فردی سالمندان حفظ می شود و حفظ استقلال فردی سالمندان بعنوان فردی مفید و فعال در خانواده و جامعه یکی از اهداف اصلی بهزیستی است که با اجرای این مهم توانمند سازی و ارتقاء سطح فعالیت های روز مره آنها جامه عمل می پوشد.
محمدی ناتوانی در افراد سالمند را محدودیت یا از دست دادن توانایی در انجام نقش های اجتماعی و ادامه زندگی مستقل در انجام فعالیت های روز مره زندگی عنوان نمود و افزود : یکی از اصلی ترین بخش های خدمات مربوط به سالمندان تامین ابزارهای کمک حرکتی جهت بهبود تعادل و افزایش سطح استقلال فرد است.
وی آموزش ، تامین وسایل کمک توانبخشی در زندگی روز مره و تسهیل دسترسی را از حیطه های اصلی خدمات این طرح به سالمندان بر شمرد و گفت: آموزش فعالیت های روز مره زندگی ، تامین فن آوری کمکی اعم از وسایل کمک توانبخشی در زندگی روز مره بر حسب میزان عملکرد سالانه ، ارائه آموزش های لازم در خصوص استفاده صحیح و مناسب از وسایل کمک توانبخشی ، آموزش تحرک ، جابجائی و مناسب سازی محیط زندگی را از جمله خدمات قابل ارائه در طرح توانمند سازی است.
وی افزود : سالمندی اگر چه روندی طبیعی در زندگی هر فرد است و نمی توان مانع از ورود به آن شد با این وجود می توان با برنامه و روشهای مختلف زوال توانایی های جسمی ، روحی ، عاطفی و شناختی را در انسان کاهش داده و یا لااقل آن را به تاخیر انداخت.
گفتنی است : در حال حاضر ۲۱۰۰ نفر سالمند معلول در استان زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند که ازاین تعداد ۵۰ نفر از خدمات ویزیت در منزل ، ۶۲ نفر از خدمات مراقبین و ۵۰ نفر در طرح توانمند سازی سالمندان از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بهره برداری از محور ارتباطی طارم-ماسوله تا پایان سال ۹۷
خبر قبلی
راه‌یابی مستندی از زنجان به نخستین جشنواره فیلم بیطار
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست