بیش از ۵ هزار پرونده مددکاری در حوزه اجتماعی، مربوط به زنان و خانواده است

 

بیش از ۵ هزار پرونده مددکاری در حوزه اجتماعی، مربوط به زنان و خانواده است

 

 

 

 

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان این که ۷ هزار و ۸۸ پرونده مددکاری در حوزه اجتماعی، تحت پوشش بهزیستی است، گفت: ۵ هزار و ۲۶۵ پرونده، مربوط به زنان و خانواده است که ۳۳ درصد از مجموع پرونده‌ها به تعداد ۲ هزار و ۴۱۵ پرونده، خانواده‌هایی است که مستمری، دریافت می‌کنند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ محمد محمدی قیداری در همایش دختران، حمایت‌های روانی- اجتماعی، توسعه پایدار با اشاره به این که معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی، مسئول ارائه خدمات اجتماعی مانند قادرسازی به افراد و گروه‌هایی است که به دلایل اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و فرهنگی از روال عادی زندگی، بازمانده و در وضعیت اضطراری قرار دارند، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۶ هزار زن سرپرست خانوار، هزار و ۲۹۸ دانش‌آموز و ۱۵۷ دانشجو تحت حمایت بهزیستی استان در بخش معاونت اجتماعی می‌باشند. همچنین مرکز اورژانس اجتماعی که در راستای شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور تیم متخصص و کارشناسی، فعالیت می‌نماید ۹ هزار و ۵۴۶ نفر را طی سال گذشته، مورد پذیرش قرار داده است.
وی به اهداف معاونت اجتماعی بهزیستی، اشاره کرد و افزود: توانمندسازی در جامعه تحت پوشش سازمان، توسعه ارائه خدمات سازمان به افراد در معرض آسیب، توسعه برنامه‌های تربیتی و پرورشی پیش از دبستان، توسعه خدمات بیمه‌ای برای افراد تحت پوشش، افزایش کیفیت ارائه خدمات، گزارش پوشش جغرافیایی ارائه خدمات، ارتقا و حضور سازمان در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با آئین و لوایح مربوطه، تقویت و توسعه فرهنگ فرزندخواندگی و تقویت حضور افراد تحت پوشش در برناه‌های فرهنگی، علمی، ورزشی و هنری از مهم‌ترین اهداف این معاونت به شمار می‌رود.
محمدی قیداری با بیان این که مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و پذیرش مسئولیت از شاخص‌های مهم سلامت اجتماعی بوده که توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در این راستا امری مهم می‌باشد، خاطرنشان کرد: به‌منظور دستیابی به این مهم، دفتر توانمندسازی زنان و سرپرست خانواده، ۲۷۶ نفر را در سال گذشته از حمایت‌های سازمان، خارج و حدود ۱۰۰ کودک خیابانی را ساماندهی نموده است.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان، ادامه داد: تعداد دختران خودسرپرست، ۵۶ نفر، دختران مراکز شبه‌خانواده(ایتام)، ۱۸ نفر و دختران امدادبگیر یا ایتامی که در خانواده‌ها نگهداری می‌شوند، ۹۷ نفر بوده و ۲ هزار و ۶۹۳ دختر نیز در مهدهای کودک، تحت آموزش قرار دارند.
وی با اشاره به این که سیاست‌های دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در خصوص حمایت از دختران در قالب ۲ فعالیت «خانه سلامت» و «خانه امن» صورت می‌پذیرد، ابراز کرد: این خانه‌ها جهت جلوگیری از ابتلا به آسیب‌های اجتماعی و حمایت از دختران در معرض خشونت و یا خشونت‌دیده، ارائه خدمات می‌دهند که هدف کلی آن، جلوگیری از ابتلای دختران در معرض خطر به آسیب‌های اجتماعی است.
این مقام مسئول با اشاره به اهداف اختصاصی خانه‌های سلامت و امن، گفت: حمایت و نگهداری از دختران در معرض آسیب اجتماعی نیازمند حمایت اجتماعی، فراهم نمودن زمینه‌های تحصیل، اشتغال، خودکفایی و استقلال این افراد، شناخت استعدادها و توانمندی‌های دختران در معرض و هدایت آن‌ها به سوی استفاده از این توانمندی‌ها از جمله این اهداف است.
محمدی قیداری، اضافه کرد: دختران نیازمندِ حمایت اجتماعی به دخترانی اتلاق می‌شود که به دلایلی چون فقدان حمایت خانوادگی موثر یا وجود سوء رفتار در محیط خانوادگی به‌طور موقت، آمادگی و عملکرد اجتماعی و روانی لازم را از دست داده و به دلیل عدم توان اجتماعی و اقتصادی لازم برای زندگی مستقل در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به این که یکی از اهداف سازمان بهزیستی، واگذاری کودکان به خانواده‌های جایگزین است، یادآور شد: امروزه، دستاوردهای جدید علمی از جمله مطالعه در زمینه ارائه خدمات اجتماعی مبتنی بر موسسه‌زدایی و تقویت حضور خانواده در اجرای برنامه‌های دولت و کارکردهای خانواده و همچنین الگوهایی مانند والدین و جانشینان آن‌ها در دستور کار دولت قرار دارد که بر این اساس در سال گذشته، حدود ۴۵ کودک به خانواده‌های جایگزین، واگذار شده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
دختران در جامعه اسلامی، جایگاه ویژه و تعریف‌شده‌ای دارند
خبر قبلی
نمایشگاه “زنجان در گذر زمان” برگزار می شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست