1. اجتماعی
  2. بیم و امیدها به استانداری محسن افشارچی…!

کد خبر: 23326

بیم و امیدها به استانداری محسن افشارچی…!

محسن افشارچی بعد از روزها اما و اگر، بر کرسی بالاترین مقام اجرایی استان زنجان جلوس کرد. در همین لحظات ابتدایی حضور وی در منصب استانداری زنجان برخی بیم و امیدها و فرصت ها و تهدیدهایی برای وی و توسعه استان زنجان قابل تصور است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ حضور استاندار بومی در زنجان مزیت های مهمی دارد اما تهدیدات بلقوه ای نیز خواهد داشت که قبلا تجربه شده و باید چراغ راه محسن افشارچی باشد. مزیت های حضور محسن افشارچی برای استان زنجان شناخت وی از مشکلات، کاستی ها، ویژگی ها و ظرفیت های توسعه ای استان زنجان است. اینکه گروه های نخبه و کارشناسی، مردم و افراد تاثیرگذار با وی احساس نزدیکی خواهند کرد.

این احساس نزدیکی یک سکه دورو است. می تواند منجر به همگرایی و همدلی برای توسعه شود یا به انتظارات و سهم خواهی های احتمالی بی انجامد. باید هر دو وجه موضوع مدیریت شود. افشارچی چهره ای دانشگاهی است و برخلاف استانداران پیشین چهره صرفا سیاسی نیست و دیدگاه های امنیتی و سیاسی محض ندارد.

این موضوع یک مزیت مهم برای یک رشد پایدار می تواند باشد. چهره دانشگاهی که نگاه علمی و کارشناسی به مسائل توسعه استان دارد، دوستان و نزدیکان دانشگاهی دارد که می توانند همراهی کنند و برای تقابل و رودرویی سیاسی نیامده است. از اینرو عدم انحراف از شاخص های تعریفی برای توسعه استان را می توان متصور بود.

موضوع مهم دیگر همگرایی بدنه سیاسی همسو با جریان اصولگرایی(به گفته برخی از آن ها انقلابی) با محسن افشارچی است. استاندار زنجان همراهی بلامنازع مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس را خواهد داشت که با وی دوستی دیرینه دارد و با یکدیگر فعالیت سیاسی مشترک داشته و دارند. علاوه بر وی سایر نمایندگان استان زنجان نیز به لحاظ سیاسی خط مشی مشترک با وی دارند و می توانند اهرم های کمکی باشند.

در یک سوی دیگر افشارچی حمایت قاطع نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری را دارد و همراستا با آن شاهد همراهی، همگرایی و رویکردهای تکمیل کننده در شورای شهر زنجان و شهرداری زنجان با وی خواهیم بود. این شرایط یک فرصت کم نظیر برای اقدامات سازنده توسعه ای برای محسن افشارچی و برای مردم زنجان است.

امام جمعه زنجان نیز همانطور که همواره از مدیران دولتی از هر جنس و جناحی حمایت کرده و محور آرامش سیاسی و اجتماعی در استان بوده با محسن افشارچی همراهی خواهد کرد و از اینرو استاندار بومی زنجان در دولت ابراهیم رئیسی یک جریان کاملا همسو و هماهنگ را در کنار خود دارد. این فرصت تاریخی می تواند با جذب حداکثری نیروهای نخبه غیرسیاسی تبدیل به یک جهش توسعه ای در زنجان شود، اگر این تیم چنین رویکردی داشته باشند.

حرکت درست در مسیر توسعه ابزارهای مورد نیاز خود را می خواهد. افشارچی برخی از این ابزارهای مهم را دارد و برخی نیز به راحتی قابل حصول است. ابزارهای نقد وی نماینده مجلس همراهی است که در جذب اعتبارات، گره گشایی از مشکلات عمرانی، اعتباری، اداری و… یک اهرم مهم برای استاندار خواهد بود و سایر افراد کلیدی در استان که نام برده شدند نیز همین نقش را می توانند بازی کنند.

داشتن معاونین کاربلد، متعهد، پاک دست، پای کار، متخصص، برنامه ریز و برنامه محور یکی از ابزارهای مهمی است که زنجان برای رشد در زمان افشارچی به آن نیاز دارد. نیروی انسانی و مدیریتی کارآمد یکی از محورهای مهم توسعه ای در هر کشور و استانی است. از اینرو بکارگیری نیروهای نخبه حرکت درست و موثر در مسیر توسعه را هموار خواهد کرد. پیش بینی می شود افشارچی که خواستگاهی دانشگاهی دارد، در انتخاب مدیران ستادی استانداری و نزدیکان خود ابتدا از حلقه نزدیکان و معتمدین دانشگاهی خود بهره ببرد.

دومین استاندار بومی زنجان(جمشید انصاری) پیشران توسعه استان را بخش صنعت عنوان کرد. محسن افشارچی نیز باید پیشران های توسعه ای زنجان را مشخص کند و نیروی انسانی نخبه ای که برنامه عملیاتی برای تحقق آن را دارند را بکارگیری کند. یکی از تهدیدهای مهم فعلی استان در حوزه مدیریت منابع آبی است که نباید ساده از کنار آن عبور کنیم. از اینرو حساسیت به مسایل مشابه باید با دقت صورت گیرد.

افشارچی به عنوان چهره دانشگاهی که خواستگاه سیاسی اصولگرایی دارد، باید از دیدگاه های تند برخی هم طیفان خود فاصله بگیرد و مجموعه استانداری زنجان را به نهادی برنامه محور، بهره ورانه و دارای اثرگذاری علمی، عملی و توسعه ای مبدل کند. خط کشی های سیاسی مبتنی بر تندروی برخی چهره های این طیف که نگاه صرفا ایدئولوژیک که بعضا با انحراف همراه است، امروز گره ای از گره مردم باز نخواهد کرد.

محسن افشارچی می‌تواند استانداری باشد که با مردم صادقانه سخن بگوید و واقعیت های جاری استان را تشریح کند. با رسانه ها تعامل دوسویه و موثر داشته باشد و صداقت وی موجب همگرایی رسانه ای در استان برای تحقق همدلی شود. داشتن صداقت و تشریح واقعیت ها موجب همراهی مردم می شود و بدون همراهی مردم هیچ برنامه توسعه ای در استان قابل تحقق نیست.

یکی از اقبال های محسن افشارچی، تجربه تلخ حضور استانداری ضعیف همچون فتح اله حقیقی در زنجان بود. تجربه ای که شاید بعد از انقلاب نمونه نداشته و نگاه های امنیتی و برخوردهای چکشی و اقدامات و اظهارنظرهای غیرعلمی و غیرکاشناسی و غیرمتعارف وی موجب آبروریزی در سطح ملی بود. حواشی مدیرکل حوزه وی یعنی امیرمرزبان شاید سال ها در زنجان نقل محافل باشد.

از اینرو بعد از این استاندار بی تدبیر در زنجان، کار محسن افشارچی برای ساماندهی وضعیت موجود با برخی دشواری ها همراه باشد اما حتی اقدامات متوسط وی می تواند یک موفقیت تلقی شود چرا که استاندار قبلی بسیار ضعیف بوده است. با توجه به تجربیات اداری در زمان حقیقی، محسن افشارچی باید مراقبل برخی افراد چاپلوسی که برای داشتن پست و مقام و منصب دست به هر دورویی و اقدامی می زنند، باشد.

یکی از تهدیدات مهم پیش روی استاندار زنجان انتظارات و سهم خواهی های مختلف خواهد بود که تا روز آخر حضور در این پست وجود خواهد داشت. از انتظارات و سهم خواهی هم طیفی های سیاسی تا افراد فعال در ستادهای انتخاباتی که هرکدام انتظاراتی داشته و دارند. مدیریت این موارد و دقت در حضور افراد در پست های مدیریتی یکی از حساس ترین و دشوارترین اقدامات آغازین افشارچی خواهد بود.

افشارچی با کمبود اعتبارات دولتی در آغاز به کار خود همراه خواهد بود و سیل عظیمیی از پروژه های نیمه تمام که هر روز بر پیکره نحیف اقتصاد استان هزینه جدیدی هستند. به سرانجام رساندن پروژه های نیمه تمام عمرانی یک برنامه ریزی دقیق می خواهد که باید دید محور عملیاتی افشارچی دقیقا چیست.

یکی از چالش های جدی استان زنجان ناتوانی در جذب اعتبارات ملی است. اعتباراتی که بخش عمده و بزرگی در کشور محسوب می شود و زنجان همواره استانی ناتوان در آن بوده است. حال با این ترکیب همسو یکی از انتظارات جدی مردم زنجان از بدنه دولت جذب بالاترین اعتبارات ملی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، تعریف پروژه های مهم توسعه ای در زنجان و توسعه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی است.

دولت بزرگ ترین سهامدار اقتصادی در بسیاری از صنایع است. گرفتن حق مردم زنجان از مجموع قدرت اقتصادی دولت در غالب صنایع مختلف دولتی و توسعه رفاه و تامین اجتماعی در زنجان یکی از شاخص های مهم دیگر می تواند باشد. در کنار آن ایجاد زمینه جذابیت و امنیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی است که امروز بدون جضور جدی آن ها در اقتصاد استان نمی توان اقدامات مهم توسعه ای انجام داد. توجه به اهلیت سرمایه گذاران شرط لازم و ضروری است.

در نوشتارهای آتی بیشتر در خصوص جزئیات مسائل توسعه ای استان در زمان محسن افشارچی سخن خواهیم گفت.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 بازنگری آمریکا در حوزه قفقاز جنوبی
خبر قبلی
حرکت خاموش به سوی فقر
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

انصافا آقای افشارچی باید تلاش کند دست افراد مغرض را از مناصب دولتی کوتاه کند، دکتر حقیقی استاندار کاربلد بود.

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست