1. اجتماعی
  2. تخلفات کمیسیون ماده۵ استان زنجان چیست؟ / ورود دادستان+فیلم

کد خبر: 15415

تخلفات کمیسیون ماده۵ استان زنجان چیست؟ / ورود دادستان+فیلم

کمیسیون ماده ۵ یکی از مراجع مهم و زیرساختی در توسعه شهرهای کشور برای هر استانی محسوب می شود. این کمیسیون که به استناد ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به منظور بررسی و تصویب طرح های تفصیلی و شهری و تغییرات آنها ، در هر استان تشکیل شده، در استان زنجان نیز با اعضای تعریف شده فعالیت دارد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ این کمسیونی مرکب از استاندار (به عنوان رئیس و در غیاب ایشان معاون عمرانی استانداری)، مدیر کل راه و شهرسازی استان(دبیر)، شهردار شهر مربوطه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری به عنوان اعضای اصلی با حق رای و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و رئیس شورای اسلامی شهر مربوطه( بدون حق رای ) تشکیل می شود.

محل دبیرخانه این کمیسیون در اداره کل راه و شهرسازی است. کمیسیون مذکور با حضور رئیس، دبیر و دو نفر دیگر از اعضاء کمیته رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت رای موافق مناط اعتبار خواهد بود.

همواره در خصوص جایگاه حقوقی و عملکردی این کمیسیون بحث و چالش های زیادی مطرح بوده و عملکرد سیاستگذاری اعضای آن در سطح استان همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته است.
به عنوان مثال یکی یاز وطایف مهم این کمیسیون تصویب طرح های تفصیلی و جامع است که معمولا جزئیات این طرح ها و وضعیت آن به خوبی به مردم اطلاع رسانی نمی شود. فارغ از آن آحاد مردم و متخصصان امروز این کمیسیون را کمیسیون تغییرکاربری می شناسند! تا سایر موارد.
طی ماه های گذشته در خصوص عملکرد شرکت تعاونی گلشهر زنجان بحث ها و مسائل زبادی مطرح شده است و اخباری نیز در خصوص تغییرکاربری قضای سبز به مسکونی در یکی از فازهای گلشهر کاظمیه شهر زنجان رسانه ای شد.
از آن مقطع حساسیت روی تعاونی مربوطه و عملکرد کمیسیون ماده ۵ در شهر زنجان به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل راه و شهرسازی بیشتر شد تا اینکه رئیس کل دادگستری استان زنجان در آخرین جلسه حفط حقوق بیت المال استان از تخلفات صورت گرفته در این کمیسیون ابراز تاسف و برای متخلفات خط و نشان کشید.
ورود قوه قضائیه به مهم ترین مسائل اجرایی کشور موجب اصلاح امور و تقویت سرایه اجتماعی در بین مردم شده است. حال ورود دادستان و رئیس کل دادگستری استان به عملکرد کمیسیون ماده ۵ شهر زنجان مقطع عطف مهمی محسوب می شود.
اما سخنان  حجت الاسلام نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان در جلسه حفظ حقوق بیت المال و پیشگیری از وقوع جرم استان شنیدنی است.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه واقعا جای تاسف است که تصمیمات خلاف قانون در کمیسوین ماده ۵ اتخاذ بشود، اظهار کرد: برخی از مصادیق موجب نگرانی است و منجر به پیگیری قضایی شده است که مربوط به سنوات اخیر است.
رئیس دستگاه قضا در استان زنجان با بیان اینکه تمام افرادی که در گذشته تصمیمات غلط گرفته اند باید پاسخگو باشند، افزود: این ها مواردی نیست که مشمول مرور زمان بشود. فلان مسئول و آقا حضور ندارد. زمان مسئولیت خودش حقوق جامعه را نادیده بگیرد. به این اعتبار که مسئول نیست سراغش نرویم..! چنین جیزی نیست.

دادستان زنجان نیز در این جلسه با انتقاد از تخلفات کمیسیون ماده ۵، یادآور شد: طبق قانون شورایعالی معماری ایران وظیفه تصویب مباحث شهری ایران را دارد و براساس تصمیمات گرفته شده دراین کمیسیون باید با ۴ رای موافق اجرایی شود که اکثر تغییرات کاربری ها با ۳ رای موافق اجرایی شده و تخلف است.

حجت السلام کرمی تغییر کاربری ۱۵ هزارمتری در شهرک گلشهر کاظمیه را یکی از این تخلفات دانست و افزود: این موضوع  در حال رسیدگی است.

تحویل برخی زمین ها با کاربری عمومی توسط تعاونی ها، تخلف یک شرکت دولتی در تغییر کاربری ۱۰ هکتاری از فضای سبز به مجموعه فرهنگی، تفریحی  از نمونه هایی بود که در جلسه عنوان و بر پاسخگویی متولی های آنان تاکید شد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 اعداد عجیبی که درباره بورس باید بدانید
خبر قبلی
اوقات شرعی زنجان/ ۱۶ اردیبهشت ۹۹
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

شهری که شه و شحنه و شیخش همه مستند شاهد شکند شیشه که بیم عسسی نیست.

راستی اگه براتون امکان داره از علل افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های نظام مهندسی ساختمان هم گزارشی تهیه کنید.
اگه اشتباه نکنم بهمن پارسال ۳۰ درصد و امسال هم ۶۰ درصد افزایش قیمت داششتن.
درحالی که یه مرکز خدماتی هستن و بهانه ای هم برای افزایش قیمت مواد اولیه ندارن.
ممنون

متاسفانه تبدیل فضای سبز به کاربری های دیگر منجمله مسکونی در زنجان ید طولایی دارد بعنوان مثال تبدیل فضای سبز موسوم به زمینهای دارایی واقع در بزرگراه ۲۲ بهمن که در طرح تفصیلی شهر زنجان بعنوان فضای سبز مورد تایید قرار گرفته بود، با رای کمیسیون ماده ۵ به کاربری مسکونی تبدیل و جیب یک عده دلال را پر پول نموده و متاسفانه اعتراضی به آن نشده و حداقل فضای تنفسی مردم شهر نیز از آنان گرفته شده، امیدوارم دادستان محترم زنجان که عزم جدی در برخورد با موارد غیر قانونی از خود نشان داده در این خصوص نیز مداخله… بیشتر بخوانید

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست