1. اقتصادی
  2. ترس و طمع

کد خبر: 10973

ترس و طمع

حتما شنیده اید که ذهن هر سرمایه گذاری در کنترل دو نیروی ترس و طمع است.
این دو به تنهایی نه خیر اند و نه شر. یعنی نمی توان گفت ترسیدن یا طمع برای کسب بازده، صفتی است که سرمایه گذار نباید داشته باشد.
سرمایه گذار باتجربه می تواند برای تان موقعیت هایی را مثال بزند که ترس از بازگشت و نزولی شدن روند باعث شده است تا یک سهم انفجاری را به موقع بفروشد و ترس منجی اش بوده است. همانطور که می تواند مثال هایی بیاورد که ترس باعث شده است وارد یک سرمایه گذاری سودده نشود و سود هنگفتی را از دست بدهد.
می بینید؟ ترس هم خوب است و هم بد. طمع هم همین است. طمع در نوع خوبش همان است که “با روند دوست باش” یا ” به سود هایت اجازه پیشروی بده” و در نوع بد آن است که اجازه نمی دهد به موقع از سرمایه گذاری خارج شوید یا باعث می شود سهمی را به هوای سود کردن چند برابر ارزش بخرید.
طمع هم می تواند خوب یا بد باشد.

ما با ترس و طمع در دو شکل مواجهیم. آنچه در بالا گفتم وجه فردی آن بود. ولی، این دو وجه اجتماعی هم دارند. یعنی ناگهان با بازاری کاملا ترسو یا طماع مواجه می شویم که قیمت سهام را چند برابر بالاتر از ارزش یا کمتر از ارزش تعیین می کند.
فهم این که بازار در کدام حالت است یکی از اصلی ترین ارکان معامله گری و نوسان گیریست.
برخلاف نظر اقتصاد دان ها که گذر زمان ما را به تعادل نزدیک تر می کند، زمان کاملا در سیکل بین ترس و طمع بی تاثیر است. تمام بازارها سیکل هایی بین ترس و طمع طی می کنند. بازار ترسو تبدیل به بازار طماع می شود و برعکس بازار طماع هم به زودی با ریزش هایی به سمت ترس حرکت می کند.

در واقع فرقی نمی کند در بورس توکیو معامله کنی یا لندن، نوسان بین ترس و طمع قانون بازارهاست ولی، چیزی که دامنه نوسانات بازارها را کاهش می دهد، دانش سرمایه گذاران آن بازارها و قوانین و ابزارهای جاری و ساری آن بازارهاست.
در مورد قوانین و ابزار ترجیح می دهم حرفی نزنم فقط مختصر می گویم ابزار هایی مانند معاملات فیوچر یا آپشن یا شورت سل که ما، نه خودشان بلکه کاریکاتور های شان را داریم از جمله ابزاری هستند که به متعادل شدن بازارها کمک می کنند.

اما بین ترس و طمع کدام قوی ترند؟
رای من طمع است! طمع بسیار قوی تر از ترس است. طمع آن چیزی است که سرمایه گذار را در گام نخست وارد بازار مالی کرده است. هزاران امید و آرزو پشت گوش هر سرمایه گذاری در حال نجواست.
طمع نقطه ضعف بزرگتری از ترس است. حداقل ترس در ماکزیمم خود باعث می شود شما نقد بمانید یا همه پولهایتان را طلا یا دلار یا سپرده کنید ولی طمع همان مار خوش خط و خالی است که می تواند شما را به عرش اعلی ببرد یا به زمین گرم بنشاندتان.
سخن وران و شارلاتان های مالی ببشترین قربانی را از راه تحریک طمع مخاطبان شان کسب کرده اند.

جامعه سرمایه گذاران ایرانی بنا به دلایلی که خود یک مطلب جداگانه می طلب استعداد شگرفی دارد تا رفتار های احساساتی از خود بروز دهد یعنی فواصلی بیش از نرمال های جهانی بین قیمت و ارزش ایجاد کند. اسطوره های سرمایه گذاری خلق کند و دنباله روی کند و به قول استادان مالی herding behavioral بروز دهد.
واضح است شرایط امروز بازار به صورت کلی نه تنها حباب و مصداق پسرک واکسی نیست که در برخی سهام رکورد های under value هم در حال ثبت شدن است ولی همزمان در قسمت دیگری از بازار، جایی که سوداگران طمع سرمایه گذاران را هدف گرفته اند، شاهد کازینویی هستیم که احتمالا مجروحانی خواهد داشت.

ترس و طمع هر دو در حد کنترل شده خوبند. چیزی که می تواند این دو اسب وحشی را رام کند، ذهن شماست. تفکر و تعقل شماست. دانش شماست. نمی دانم در کدام سمت بازار در حال سرمایه گذاری هستید، ولی در مقطع حساس کنونی بیش از هر زمانی باید چشم های باز باشد، باید فکر کرد و مراقب بود. اگر گله را تعقیب می کنید رفتارش را زیر نظر داشته باشید، ترس و طمع گله را بسنجید، مراقب باشید. اگر بر مبنای ارزش معامله می کنید، به استراتژی های خود پاییند بمانید و صبور باشید.
و در انتها فراموش نکنید بقا، شرط اول موفقیت در بازارهای مالی در بلند مدت است. بقای خودتان را هرگز در معرض خطر قرار ندهید.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آغاز برگزاری باشکوه‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی
خبر قبلی
بازداشت عضو شورای شهر زنجان تکذیب شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست