1. اخبار استان
  2. تلنگری به ادعای توسعه صنعتی در استان زنجان

کد خبر: 15531

تلنگری به ادعای توسعه صنعتی در استان زنجان

احمد اسدی-همدلی‌زنجان؛ توسعه و رشد حوزه صنعتی در سطح کشور طی سال های گذشته با توجه به مشکلات اقتصادی مورد حمایت حاکمیت و مسئولان کشوری بوده و در زمان استانداری جمشید انصاری به عنوان نخستین استاندار دولت حسن روحانی، صنعت پیشران توسعه استان زنجان انتخاب شد.

در همان مقطع مدیری کرمانشاهی وارد استان زنجان شد که متاسفانه بعد از مدت کوتاهی فوت کرد. فوت این مدیر راه را برای یک مدیر جوان بومی برای تصدی مدیرکلی این دستگاه مهم استانی باز کرد.

جوانی به نام ناصر فغفوری سکان مدیریت اداره کل صمت استان را برعهده گرفت. مدیری که در آن مقطع نه برای مردم و نه به برای رسانه ها مدیر نام آشنایی نبود. این مدیر جوان اما پرتلاش بود و رویکردش ایجاد که عملکرد و رزومه قوی و فتح افق ها دوردست را  نشان می داد.

ناصر فغفوری در سال های ابتدایی مدیریت خود خوب درخشید، سال هایی که کشور وارد تنش های سیاسی بین المللی نشده بود و فضایی نسبتا آرام بر فضای سیاسی و اقنصادی کشور حاکم بود. در کنار آن حضور استانداری همچون انصاری نیز قدرت پیشرانه بیشتری برای حرکت ناصر فغفوری ایجاد کرده بود.

از دی ماه سال ۹۳ که ناصر فغفوری به عنوان مدیر این دستگاه در استان زنجان انتخاب شده تاکنون حجم سرمایه گذاری صنعتی استان بهبود پیدا کرد اما در سال های اخیر نمود سال های نخست را نداشته است. وی اخیرا در خبری که سایت اداره کل صمت استان منتشر کرده اطلاعات مهمی را رسانه ای کرده است.

در این اطلاعات آمده است، طی سال گذشته یک هزارو ۳۲ فقره جواز تاسیس طرح‌های صنعتی در استان زنجان صادر شده که نسبت به سال ۹۷ بیش از ۳۵ درصد رشد دارد و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی طرح‌های صنعتی برای ۱۷ هزار و ۶۶۴ نفر اشتغالزایی شود.

وی اظهار کرد: طی سال ۹۷ حدود ۷۶۶ مورد جواز تاسیس در استان زنجان صادر شده بود و حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح‌های صنعتی بالغ بر ۸۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به وضعیت موجود استان در زمینه صدور جوازهای تاسیس اشاره کرد و گفت: تا کنون ۲ هزار و ۲۱۷ فقره جواز تاسیس و طرح توسعه در استان زنجان صادر شده که سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها بالغ بر ۳۴۰ هزار میلیارد ریال است و اشتغالزایی پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها ۶۲ هزار نفر است.

نود عینی افزایش حجم سرمایه گذاری در استان کجاست؟

با اینکه تمام اعداد و ارقام صنعتی اعلام شده طی سال های اخیر و همچنین اطلاعات اخیر مبنی بر روند فزاینده رشد صنعتی استان زنجان است، سوالی که غاطبه مردم در خصوص این اخبار دارند این است که چرا با رشد قابل توجه حجم سرمایه گذاری صنعتی، نمود توسعه در ابعاد مختلف برای استان زنجان قابل لمس نیست.

اگر مدیران استانی مدعی تاثیر متقابل توسعه صنعتی استان و با کلیت مفهمو “توسعه” در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، آن را با شاخص و عدد به مردم ارائه کنند.

این میزان حجم سرمایه گذاری و رشد واحدهای تولیدی تا چه میزان با اسناد بالادستی توسعه استان همچون سند توسعه آمایش سرزمینی منطبق بوده است. بسیاری از فعالان رسانه ای معتقدند ناصر فغفوری برای به دست آوردن جایگاه سازمانی مناسب بدون توجه به مفاهیم مهم توسعه ای در حوزه محیط زیستی و… صرفا به توسعه واحدهای تولیدی پرداخته و فراموش کرده استان در برخی بخش های با چالش هایی مواجه است. همچون چالش تامین آب و فرونشست زمین و آب ها زیزمینی و…

یکی از مساتل مهم در اقتصادی رابطه ارزش افزوده ایجاد شده از قبال این توسعه صنعتی در اقتصاد استان و از همه مهم تر از درآمد سرانه مردم زنجان است. فرامرز نیک سرست به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان و ناصر فعفوری به عنوان مدیرکل صمت استان در خصوص شاخص های مربوط به این موضوع و استدلال های لازم برای مردم استان پاسخ دهند.(البته اگر بتوان نیک سرشت را پیدا کرد و به فغفوری دسترسی پیدا کرد!)

جایگاه توسعه فرهنگی در توسعه صنعتی استان کجاست؟

وقتی سخن از توسعه به میان می آید، با یک مفهوم سیال مواجهیم که بخش های مختلف و زیربخش های فرآوان و متغیری دارد. اگر بنا را بر ادعای مدیران استانی بر رشد قابل قبول صنعتی استان بنا گذاریم، سوالی که مطرح می شود اینکه با توسعه صنعت و ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در این بخش، چه میزان بهبود فرایند اقتصادی بر بهبود شاخص های فرهنگی و اجتماعی استان موثر بوده است؟

صنایع استان تا چه میزان تعهدات اجتماعی خود ار نسبت به مردم استان زنجان ایفا کرده اند. صنایع آلاینده که منابع استانی را با چالش مواجه کرده اند در رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان کدام اقدامات ماندگار و بزرگ را انجام داده اند؟

در روزهای گذشته نتوانستیم این سوالات را از مدیران استانی مربوطه بپرسیم. تنها مجال بازگو کردن آن در این فضا یافتیم. اگر مدیرکل صمت استان و معاون اقتصادی استاندار این مطلب را مطالعه کردند برای مردم استان پاسخ مناسب و کارشناسی ارائه کنند.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
 کم تورم‌ترین کشورهای جهان را بشناسید
خبر قبلی
اوقات شرعی زنجان/ ۲۴ اردیبهشت ۹۹
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست