1. اخبار استان
  2. تنها ۱۰ درصد اراضی کشاورزی زنجان خاک درجه۱ است

کد خبر: 7241

تنها ۱۰ درصد اراضی کشاورزی زنجان خاک درجه۱ است

همایش بزرگداشت روز جهانی خاک با حضور سلطانی، معاون استاندار زنجان، احمدی، معاون شهرداری زنجان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیران، مسئولان و کارشناسان حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان خاکشناسی و نمایندگان تشکل های مردم نهاد روز دوشنبه ۱۲ آذر ماه جاری در سالن اجتماعات زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این همایش با اشاره به شعار روز جهانی خاک با عنوان «پیش به سوی رفع آلودگی خاک»، هدف و فلسفه نامگذاری این روز و برگزاری چنین همایش هایی را فرهنگسازی و ارتقای سطح آگاهی های عمومی در حوزه حفاظت از خاک و یادآوری نقش و اهمیت خاک در تولید و حیات بشر عنوان کرد.

حسین جعفری با تاکید بر نگاه متمدنانه و معقولانه به مقوله خاک تصریح کرد: تخریب و فرسایش خاک و روند بسیار کند تشکیل آن به اندازه کمبود بارش ها و بحران آب ملموس نیست و لذا در راستای فرهنگسازی در حفظ و حراست از خاک باید گام های جدی برداشته شود.

وی به تصویب لایحه خاک در تیر ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: تصویب و اجرای کلیات این لایحه گامی مهم و اساسی در حفاظت از خاک، این منبع ارزشمند و حیاتی محسوب می شود.

جعفری با اشاره به اینکه فقط ۱۶ تا ۱۷ درصد خاک های کشورمان بدون محدودیت و درجه یک هستند، ادامه داد: از ۸۴۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان زنجان تنها ۱۰ درصد اراضی دارای خاک درجه یک بوده و ۲۰ درصد اراضی استان نیز خاک درجه دو دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه اقدامات مختلفی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در بخش کشاورزی انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه اجرای ۱۰ میلیون هکتار طرح آبخیزداری توسط وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است.

علی رضا واعظی، عضو انجمن علوم خاک ایران و مدرس و استاد دانشگاه زنجان نیز در این همایش خاک را از چالش های مهم زیست محیطی طی دهه گذشته دانست و تصریح کرد: خاک مهم ترین ذخیره گاه آب است و لذا اگر تصمیم به حفاظت از آب داریم باید حفاظت از خاک دستور کار اصلی باشد.

وی با تاکید بر اینکه آب و خاک دو مقوله وابسته به هم هستند، بیان داشت: خاک های کشورمان از نظر کربن آلی بسیار ضعیف هستند و لذا یکی از اقدامات و برنامه های مهم باید افزایش کربن آلی خاک باشد.

واعظی با بیان اینکه از ۸ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، ۷ میلیون هکتار دچار شوری هستند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی نیز با مساله آلودگی خاک مواجه هستند ولی شدت آلودگی در خاک های ایران بسیار بالاست و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

عضو انجمن علوم خاک ایران و مدرس و استاد دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه عمده تغییر کاربری ها در خاک های درجه یک کشورمان انجام می گیرد، افزود: در ۴۵ سال گذشته در ۶ کلان شهر کشور ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تغییر کاربری داده شده است.

وی بیان کرد: ایران در قاره آسیا رتبه نخست را در فرسایش خاک دارد و لذا اهمیت موضوع باید به خوبی برای آحاد جامعه تفهیم  شده و اقدامات اساسی در پاکسازی خاک های آلوده و جلوگیری از ورود آلودگی به خاک های سالم و پاک انجام گیرد.

واعظی عنوان کرد: شانزدهیمن کنگره علوم خاک ایران شهریور ۹۸ در دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد و از علاقه مندان برای ارسال مقالات خود به این کنگره دعوت می شود.

آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این همایش لزوم پیشگیری از فرسایش و آلودگی خاک را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اینکه بخش اعظمی از آب از دسترس گیاه خارج می شود نه به خاطر تغییر اقلیم، بلکه فرسایش و فقیر شدن خاک عمده دلیل آن محسوب می شود.

دکتر گلچین، مدرس و استاد دانشگاه زنجان نیز در ادامه این همایش عنوان کرد: اینکه عده ای بر عدم مصرف کود و سم در روند تولید محصولات تاکید می کنند شدنی نیست چراکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و با مصرف نکردن کود و سم عملکرد محصولات به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند و لذا باید بر مصرف اصولی و درست کود و سم تاکید شود.

گفتنی است، در پایان این مراسم بیانیه روز جهانی خاک قرائت شد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
وحدت، همدلی و نگاه فرابخشی مدیران و مسئولان نیاز مبرم امروز کشور است
خبر قبلی
نظارت دقیق باید بر عملکرد کارکنان دادگستری استان صورت گیرد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست