1. اخبار استان
  2. تورم در استان زنجان از مرز ۴۲ درصد عبور کرد

کد خبر: 11224

تورم در استان زنجان از مرز ۴۲ درصد عبور کرد

مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۹۸ استان‌ها را منتشر کرد که مطابق با آن نرخ تورم ۱۲ ماهه در استان زنجان به ۴۲.۲ درصد رسیده است. تورم ماهانه بخش خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در استان منفی ۳.۳ درصد، تورم نقطه ای این بخش ۳۴.۷ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه آن نیز ۵۲.۹ درصد برآورد شده است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛   در حالی که تورم ماهانه این بخش مهم در زندگی زنجانی ها منفی شده! اما تورم ۱۲ ماهه آن عدد بیش از ۵۲ درصد را نشان می دهد. نرخ تورم ۱۲ ماهه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در استان زنجان ۳۶.۶ درصد بوده و نرخ تورم نقطه ای این بخش ۳۱ درصد است.

تورم ماهانه کشور نیم درصد، تورم نقطه ای ۳۵ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه ۴۲.۷ درصد برآورد شده است. نرم تورم ماهانه بخش خوراکی، آشامیدنی ها و دخانیات در کشور منفی ۱.۴ درصد، تورم نقطه ای  ۴۵.۲ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه کشور نیز ۶۳.۵ درصد بوده که وضعیت استان زنجان نسبت به میانگین کشور مناسب است.

خانوارهای شهری زنجان در ۱۲ ماهه اخیر ۴۲.۳ درصد تورم را تجربه کرده اند و نرخ تورم خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در آن ۵۳.۶ درصد بوده است. این در حالی است که خانوارهای روستایی استان زنجان تورم ۴۱.۸ درصدی را طی ۱۲ ماهه اخیر تجربه کرده اند! نرخ تورم ۱۲ ماهه روستائیان زنجانی برای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات عدد قابل تامل ۵۱.۱ درصد بوده است! این اعداد گویای این واقعیت است که روستائیان زنجانی نیز در یک سال اخیر زیر فشار گرانی و تورم بوده اند!

روستائیان کشور در ۱۲ ماهه اخیر نرخ تورم ۴۷.۴ درصدی را تجربه کرده اند و تورم بخش خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در روستاهای کشور به صورت میانگی درصد بوده است.

بر اساس اطللاعات مرکز آمار استن ایلام با ۵۱.۹ درصد و قم با ۳۶.۳ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم را دارد. براساس این گزارش شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۸۱.۷ رسید که نسبت به ماه گذشته ۹ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

استان‌های با نرخ تورم بالا

چهار استان ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه را به خود اختصاص داده‌اند. نرخ تورم کردستان ۵۱.۱ درصد و چهارمحال و بختیار و خراسان جنوبی نیز ۵۰.۳ درصد است.

پایتخت کشور (تهران) با نرخ تورم ۴۲.۸ درصد نیز جزو استان‌های با نرخ تورم بالاست.

استان‌های با نرخ تورم پایین

قم، کرمان، فارس و هرمزگان استان‌های با کمترین نرخ تورم هستند. برخلاف ایلام که گرانترین استان برای زندگی است، قم با نرخ تورم ۳۶.۳ درصد را می‌توان ارزانترین استان کشور برای زندگی معرفی کرد.

کرمان با ۳۷.۹ درصد، فارس با ۳۸ درصد و هرمزگان با ۳۸.۱ درصد کمترین نرخ تورم نسبت به نرخ تورم دوازده ماهه کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه امسال به رقم ۳۵ درصد رسیده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه گذشته ۶.۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۴۵.۲ و ۳۰.۷ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۴.۵ درصد است که نسبت به ماه گذشته ۶.۳ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۸.۱ درصد بوده که نسبت به مردادماه هشت واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٣٩٨ به ۰.۵ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه گذشته، یک دهم واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب منفی ۱.۴ درصد و ۱.۴ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۶ دهم درصد است که نسبت به ماه گذشته یک دهم واحد درصد کم داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی صفر درصد بوده که نسبت به ماه گذشته سه دهم واحد درصد کاهش داشته است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بدمینتونیست زنجانی در اردوی تیم ملی
خبر قبلی
#رئیسی_متشکریم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست