1. اقتصادی
  2. تورم نقطه‌به‌نقطه در قله ۴۶ درصد

کد خبر: 18570

تورم نقطه‌به‌نقطه در قله ۴۶ درصد

روز گذشته مرکز آمار گزارشی از تورم در آبان ماه منتشر کرد که نشان‌دهنده افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه به ۴۶ درصد است.

در ماه گذشته تورم سالانه با دو درصد افزایش به ۲۹ درصد رسید. اعداد و ارقام منتشره برای ماه آبان نشان می‌دهد که هر خانوار شهری برای خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات ۴۶ درصد هزینه بیشتری نسبت به آبان سال گذشته پرداخته است. این در حالی است که افزایش درآمدها نسبت به سال گذشته، کمتر از تورم بوده که همین امر نگرانی‌ها در خصوص کاهش بیشتر قدرت خرید خانواده‌ها را افزایش می‌دهد.

اما نکته دیگر در خصوص تورم، افزایش حدود ۲ واحدی تورم سالانه و رسیدن آن به ۲۹ درصد است. با وجود اینکه بانک مرکزی سعی در کاهش تورم و تثبیت آن در نرخ هدفگذاری شده ۲۲ درصدی دارد، اما قیمت‌ها بی‌توجه به این هدفگذاری بر مدار صعودی هستند. برخی معتقدند کاهش تورم ماهانه به اندازه ۱.۸ واحد می‌تواند عدد تورم را در ماه‌های آینده نیز کاهش دهد. در حالی که این کاهش شاید به دلیل خوش‌بینی برخی بازارها به نتیجه انتخابات در امریکا باشد که بر اساس گفته‌های کارشناسان، کوتاه‌مدت است.

با استناد به داده‌های مرکز آمار، «حمل و نقل و ارتباطات» بیشتریم افزایش قیمت را در «کالاها و خدمات» در یک سال منتهی به آبان سال جاری داشتند. افزایش شاخص قیمتی کالاهای بادوام در یک سال منتهی به ماه گذشته، ۶۲.۵ درصد بوده که نشان می‌دهد یک خانواده برای خرید یک کالای بادوام مانند وسایل خانه باید ۶۲.۵ درصد پول بیشتری بپردازد.

بر اساس آنچه مرکز آمار منتشر کرده، نرخ تورم درآبان سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی حدود ۲۰ درصدی داشته و به ۴۶.۴ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای در آبان در مقایسه با مهر افزایشی ۵ درصدی داشته است. به بیان دیگر در دو ماه مهر و آبان، تورم نقطه‌ای به بالای ۴۰ درصد رسیده است. مرداد ۹۸ آخرین ماهی بود که تورم نقطه به نقطه آن بیش از ۴۰ درصد گزارش شده بود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بازار مسکن چه خواهد شد؟
خبر قبلی
جلیل جزونقی  به سمت فرماندار شهرستان ماهنشان منصوب شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست