1. اقتصادی
  2. توزیع جهانی تورم

کد خبر: 7471

توزیع جهانی تورم

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۱۸۸ کشور جهان که داده‌های آنها موجود است، حدود ۱۲۰ کشور یعنی حدود ۶۴ درصد از کشورها تورم بین صفر تا ۳درصد دارند. اگر فرض شود همه کشورها تورم هدف خود را در این محدوده هدف‌گذاری کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت حدود ۶۴ درصد از کشورهای دنیا با استفاده از تنظیم سیاست پولی به تورم هدف خود دست می‌یابند.

تعداد قابل‌توجهی از کشورها به تورم نزدیک صفر دست یافته‌اند. ۶ کشور یعنی حدود ۳ درصد از کشورهای جهان تورم منفی را تجربه کرده‌اند. ۴۲کشور یعنی حدود ۲۲ درصد از کشورها تورم بین ۴تا ۱۰ درصد را در سال میلادی جاری تجربه کرده‌اند. بنابراین در مجموع ۸۸ درصد از کشورهای دنیا تورم تک رقمی داشته‌اند.

۱۰ درصد از کشورها یعنی ۲۰ کشور نیز تورمی بالای ۱۰ درصد را تجربه کرده‌اند. از این تعداد ۱۱کشور تورمی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد و ۹ کشور تورمی بیش از ۲۵ درصد را تجربه کرده‌اند. بنابراین بررسی توزیع جهانی تورم نشان می‌دهد تورم در صحنه اقتصاد جهانی یک مساله حل شده است. این در حالی است که در دهه‌ ۸۰ و ۹۰ بسیاری از کشورهای دنیا از تورم‌ مزمن رنج می‌بردند.

مقایسه توزیع تورم جهانی در دو دهه ۸۰ و دهه جاری نشان می‌دهد که کشورها با تکیه بر سیاست پولی هدفمند و تعیین تورم‌های هدف نزدیک صفر، به اهداف تورمی خود دست یافته‌اند. این در حالی است که برخی کشورها هنوز از تورم مزمن رنج می‌برند؛ به این معنی که این کشورهای محدود از فقدان سیاست پولی مستقل و هدفمند که نرخ تورم هدف را تضمین کند، رنج می‌برند.
👈دنیای اقتصاد

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اولین شرط حکمرانی؛ ایجاد امنیت فکری، شغلی و اقتصادی فرد فرد جامعه است
خبر قبلی
هنوز دلیل برکناری مدیرکل آموزش‌وپروش استان معلوم نیست اما همه از نماینده‌ها می‌گویند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست