1. اخبار استان
  2. توسعه استان در ۴۰ گام شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان

کد خبر: 8246

توسعه استان در ۴۰ گام شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان

چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران، همراه با تحقق شاخص های مهم حوزه صنایع کوچک و متوسط استان و تامین زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار این صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی بوده و امروز استان زنجان در مرحله رشد این بخش قرار دارد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان چهل گام مهم در توسعه زیرساخت های شهرک ها و نواحی صنعتی استان برداشته و در سال جاری همگام با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد استقرار صنایع مهم  و تاثیرگذاری در اقتصاد استان زنجان هستیم و ادامه مسیر حرکت صنعتی استان بسیار روشن است.

اگر نگاهی به راه آورد ۴۰ ساله عملکرد شرکت شهرک های صنعتی استان داشته باشیم، در دهه نخست انقلاب اسلامی با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تحرک توسعه ای وجود نداشته است، اما در دهه دوم انقلاب اسلامی تکمیل و به بهره برداری رساندن شهرک صنعتی اشراق (زنجان۱) در دستور کار قرار گرفته و محقق شده است.  پیگیری جهت  توسعه شهرک ها و تکمیل زیرساخت ها در دهه دوم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

در ادامه مسیر روند اقدامات موثر شتاب گرفته و طی دهه سوم انقلاب اسلامی تکمیل و به بهره برداری رساندن ۱۰ شهرک و ناحیه صنعتی از جمله نوآوران زنجان، شریف ابهر و… عملیاتی شده است. همچنین تملک زمین های شهرک صنعتی افق ابهر و انگوران نیز با تلاش های مسئولان استانی محقق شده است.

دهه چهارم انقلاب اسلامی، دهه ای پرشتاب در اقدامات شرکت شهرک های صنعتی استان بوده، به گونه ای که تکمیل و به بهره برداری از شهرک صنعتی افق ابهر، تکمیل و به بهره برداری شهرک صنعتی انگوران، احداث ناحیه کارگاهی بانوان در شهرک صنعتی اشراق، احداث و بهره برداری رساندن تصفیه خانه های شهرک صنعتی اشراق، نوآوران، روی و شریف ابهر، تملک، طراحی، اجرا و بهره برداری رساندن شهرک صنعتی سلطانیه و تملک، طراحی، اجرا و بهره برداری رساندن شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی تی زنجان بخش یاز دستاوردهای مهم آن بوده است.

این دستاوردها و اقدامات توسعه به این موارد ختم نمی شود و شاهد آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی زنجان ۴ (دره‌لیک)، تملک، طراحی و اجرای ناحیه صنعتی کارگاهی صنایع دستی ظریفان (در حال انجام)، تشکیل و اجرای برنامه های خوشه های صنعتی روی، فرش دستباف و کفش هیدج، ایجاد فضای سبز در شهرکهای صنعتی استان به میزان ۱۵۸ هکتار، احداث ۶ ایستگاه آتش نشانی در شهرک های صنعتی استان، خرید ۶ دستگاه خودروی آتش نشانی برای شهرک های صنعتی استان، تامین برق برای شهرکهای صنعتی استان به میزان ۳۷۱ مگاوات و تامین آب برای شهرکهای صنعتی استان به میزان ۴۳۸ لیتر برثانیه بودیم.

روند توسعه ای استان در این بخش ادامه یافته و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرک های صنعتی استان به طول ۶۲ کیلومتر، اتصال ۴۶۴ واحد به شبکه جمع آوری و تصفیه خانه مرکزی شهرک، تامین گاز برای ۱۳ شهرک و ناحیه صنعتی استان، تملک ۳۰۶۰ هکتار زمین جهت احداث شهرکهای صنعتی در استان، برگزاری نمایشگاه توانمندی های صنایع کوچک استان زنجان در سالهای ۹۴ و ۹۶ (دو مورد)، انتشار کتاب راهنمای صنعت استان به چهار زبان عربی، انگلیسی، روسی و فارسی به همراه ایجاد یک اپلیکیشن موبایل کتاب راهنمای صنعتی و توزیع گسترده در سطح واحدها و دستگاه های اجرایی و سفارتخانه ها، برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای مدیران و کارکنان واحدهای صنعتی استان، تجهیز شهرک های صنعتی استان به فیبر نوری، تهیه تابلوهای یک دست برای کلیه شهرکهای صنعتی استان، اجرای سیستم آبیاری قطره ای فضای سبز در ۴ شهرک صنعتی استان به طول ۴۰ کیلومتر، راه اندازی نخستین کلینیک صنعتی در شهرک صنعتی اشراق زنجان، اجرای طرح پایش و عارضه یابی واحدهای مستقر در شهرکهای صنعتی استان، شناسایی و استقرار مشاورین کسب و کار در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی اشراق زنجان و حمایت از دانش بنیان کردن واحدهای صنعتی محقق شده است.

 

۲۰ محور پیش رو….

شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان در اهداف پیش روی خود ۲۰ محور مهم تعریف کرده است. کمک به رشد صادرات صنایع کوچک در بازارهای منطقه ای و جهانی و حمایت از استقرار شرکت های صادرات محور در شهرک های صنعتی، ساماندهی فعالیت های مشترک صنایع کوچک در قالب مدلهایی همچون توسعه خوشه های کسب و کار و …، توسعه آموزش های کارآفرینی و مهارتی تخصصی در سطح شهرکهای صنعتی، توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک در شهرکهای صنعتی کشور از طریق ایجاد مراکز و کلینیک های کسب و کار، ایجاد شبکه های اطلاعاتی، دفاتر کار مجازی و ارایه خدمات مشاوره‌ای فنی، مهندسی و مدیریتی، توسعه خوشه های صنعتی و شبکه های پیمانکاری فرعی از طریق شناسایی، مطالعه و تهیه طرح‌های توسعه، حمایت از ایجاد بنگاههای صنعتی کوچک و متوسط برای اشتغال سریع، مولد و کارآفرین از طریق واگذاری اراضی جهت ساخت مجتمع‌های کارگاهی و خدماتی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته، ایجاد و توسعه کنسرسیوم های صادراتی و حمایت از توسعه صنایع روستایی با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط (ایجاد نواحی صنعتی روستایی) از جمله این محورها هستند.

همچنین طراحی شهرک ها و نواحی صنعتی متناسب با نیازهای صاحبان صنایع و اصناف، ایجاد زیرساخت های لازم در شهرکها و نواحی صنعتی (تامین آب، برق، گاز، تلفن، فیبر نوری و…)، ایجاد و احداث تصفیه خانه های فاضلاب در شهرکهای صنعتی جدیدالاحداث، شناسایی کانون های خطر و ارتقای ایمنی در شهرکها و نواحی صنعتی، برنامه ریزی جهت زیباسازی شهرکها و نواحی صنعتی و پیگیری تحقق آن، اخذ اسناد ثبتی و تفکیکی شهرکها و نواحی صنعتی، پیاده سازی قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکها و نواحی صنعتی، توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی تقاضا محور و بازفعال نمودن واحدهای صنعتی راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی از دیگر اهداف پیش رو است.

اجرای سیستم های استحصال آب صنعتی از پساب تصفیه‌خانه ها در شهرک ها و نواحی صنعتی واجد شرایط یکی از رویکردهای مهم در استفاده بهینه از آب خواهد بود که در دستور کار قرار درد. صدور و تمدید پروانه تاسیس، توسعه و صدور پروانه بهره‌برداری شهرک ها و نواحی صنعتی غیر دولتی از دیگر اهداف مهم تعریفی بوده است.

انجام مطالعات ضرورت ایجاد و مکانیابی و ضرورت توسعه و امکان توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی یکی از اقدامات زیرساختی مهم در توسعه شهرک های صنعتی استان متناسب با ارزیابی های کارشناسی و توسعه صنعتی استان خواهد بود که در دستور کار قرار دارد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اتمام مرمت بزرگترین خانه تاریخی زنجان تا اواسط سال آینده
خبر قبلی
برنامه‌های امسال اوقاف زنجان با عنوان فجر فاطمی اجرایی می شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست