1. اخبار استان
  2. توسعه شهرک‌های صنعتی استان زنجان شتاب گرفته است

کد خبر: 10336

توسعه شهرک‌های صنعتی استان زنجان شتاب گرفته است

صادرات۲۱۵ میلیون یورویی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی استان گویای بالندگی توسعه صنعتی در شهرک های صنعتی استان است که نقش مهم واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی در شتاب بخشی به حوزه صادرات استان دارد.

 

بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد ایران بعد از ورود به سن ۴۰ سالگی نیازمند محرک های توسعه ای بیشتری است. حوزه تولید کشور و استان زنجان نیازمند تلاش ها دلسوزانه بیشتری توسط مسئولان مربوطه بوده و افزایش توان رقابل پذیری آن ها در عرصه های بین الملل بیش از هر زمان دیگری محسوس و لازم است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ حوزه تولید و صنعت استان زنجان بعد از انقلاب اسلامی مسیر رشد خود را ادامه داده اما همواره گلایه هایی از وضعیت رتبه صنعتی استان زنجان در کشور بین شهروندان مشهود بوده است. در طی سال های اخیر روند صنعتی شدن استان زنجان روند شتابانی گرفته و شهرک های صنعتی استان زنجان نیز در مسیر رشد قرار گرفته اند.

یکی از چالش هایی که استان زنجان برای صنعتی شدن طی سال های گذشته با آن مواجه بود چالش وجود شهرک های صنعتی کارآمد بود. وجود برخی مدیران غیربومی و بعضا بومی ناکارآمد  در این حوزه موجب شده بود که شاهد برنامه ریزی بلندمدت برای تامین زیرساخت های واحدهای تولیدی در استان نباشیم.

در یک سال اخیر بسیاری از اهدافی که این حوزه برای توسعه خود ترسیم کرده بود رنگ واقعیت به خود گرفت و شاهد ایجاد شهرک های صنعتی جدید در سطح استان بودیم. اهدافی که طی سال های  ۹۵ و ۹۶ نتوانسته بود به حقیقت بپیوندد. زمانی که جمشید انصاری استاندار زنجان اهداف توسعه ای همچون ایجاد شهرک صنعتی کهناب، دره لیک، شهرک های صنعتی شهرستان های کم تر توسعه یافته همچون سلطانیه و… و برخی نواحی صنعتی در استان برنامه ریزی شد اما تا اوایل سال ۹۷ این موارد محقق نشده بودند.

از انعقاد ۲۰۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی تا بهره برداری از  ۱۱۶ واحد صنعتی در سال ۹۷

ایرج احمدی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان به عنوان یکی از مدیران جوان استانی طی یک سال اخیر نشان داد اعتماد به جوانان می تواند در تحرک توسعه ای صنعتی استان تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. وی در خصوص عملکرد شرکت در سال گذشته و اهداف پیش رو به همدلی زنجان گفت: در سال گذشته اقدامات موثری در راستای توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی برداشته شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای کیفی سازی شهرک های صنعتی استان بوده است، اظهار کرد: از جمله این اقداما تعمیر و بروزسازی ساختمان کسب و کار در شهرک اشراق، نصب تابلوی روان در شهرک های اشراق و نوآوران،  نصب برج های روشنایی در شهرک ها و پاکسازی شهرک های صنعتی استان بوده است.

وی به عملکردهای  شاخص  در سال ۹۷ اشاره کرد و یادآور شد: جذب منابع ملی و استانی به مبلغ ۱۷۰میلیارد ریال و کسب رتبه اول کشور (در بین شرکت های استانی) در این خصوص و عملکرد منابع داخلی به مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال طی سال گذشته محقق شده است. همچنین  واگذاری زمین به مساحت ۶۳ هکتار و کسب رتبه سوم در واگذاری زمین از بدو تاسیس شرکت نیز از موفقیت های مهم شرکت بوده است.

احمدی با بیان اینکه انعقاد ۲۰۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی در سال ۹۷ و کسب رتبه اول در تعداد قراردادهای منعقده از بدو تاسیس شرکت در استان محقق شده است، افزود: به بهره برداری رسیدن ۱۱۶ واحد صنعتی در سال ۹۷ و کسب رتبه اول در تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده از بدو تاسیس شرکت به همراه اخذ مجوز زیست محیطی احداث شهرک صنعتی سلطانیه و تکمیل زیرساخت‌ها و آغاز واگذاری زمین به متقاضیان از اقدامات مهم صورت گرفته بوده است.

این مقام مسئول  تکمیل زیرساخت های مجتمع کارگاهی ظریفان و به بهره برداری رساندن آن به عنوان اولین مجتمع صنایع دستی کشور را یادآور شد و گفت: راه اندازی کلینیک صنعت، آغاز توسعه خوشه چاقوی زنجان، کسب رتبه اول کشور در احیای آب های صنعتی شهرک های صنعتی استان و اخذ اسناد تک برگی شهرک های صنعتی استان به تعداد یک هزار فقره انجام شده است.

وی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پنج پروژه در سال ۹۷ به عنوان پروژه های موفق اقتصاد مقاومتی شناخته شده اند که دو پروژه آن مربوط به شهرک های صنعتی است، خاطرنشان کرد: این دو پروژه شامل پروژه توسعه خوشه کفش هیدج و پروژه ایجاد و راه اندازی کلینیک صنعتی بوده است.

احمدی به اقدامات شاخص دیگر در شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: توجه به توسعه خوشه ها صنعتی همچون توسعه خوشه چاقوی زنجان که در اواخر سال ۹۷ آغاز شد، ایجاد تعادل صنعتی با احداث شهرک صنعتی زنجان ۴ (شهید شهریاری) در غرب استان زنجان و احداث شهرک صنعتی سلطانیه از اقدامات مهم صورت گرفته بوده است. همچنین پیگیری احداث شهرک صنعتی صایین قلعه، تعیین تکلیف قراردادهای راکد و زمین های بلا اقدام، توجه ویژه به صنایع دستی و اختصاص زمین در شهرک های صنعتی برای ایجاد واحدهی کارگاهی و واگذاری آن به متقاضیان با شرایط ویژه، برگزاری تورهای صنعتی و حمایت از واحدها برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی و احصا و برگزاری دوره های آموزشی مختلف برای واحدهای صنعتی محقق شده است.

تحقق ۹۷ درصدی شاخص های صنایع کوچک

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان به عملکر صنایع کوچک در سال ۹۷ اشاره  کرد و گفت:  شاخص های صنایع کوچک در طول سال ۹۷ به میزان ۹۷ درصد در استان زنجان محقق شده است در این حوزه شاهد آغاز توسعه خوشه چاقوی زنجان،  ایجاد کلینیک صنعت استان از طریق فراخوان عمومی  و تعیین هیات امنا و مدیر کلینیک، بازسازی و نوسازی ساختمان کسب و کار شهرک صنعتی اشراق زنجان (از جمله این اقدامات بازسازی ورودی ساختمان، تجهیز ساختمان به دوربین مدار بسته، خرید کامپیوتر، میز و صندلی و تعویض پرده ها و شیرآلات سرویس های بهداشتی و … می باشد) بودیم.

وی از صادرات۲۱۵ میلیون یورویی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی استان خبر داد و تاکید کرد: استقرار تعداد ۱۳ مشاور در حوزه های کاری مختلف در مرکز کسب و کار شهرک صنعتی اشراق زنجان و کمک و حمایت از فعالیت های مشاورین در مرکز کسب و کار شهرک صنعتی اشراق زنجان طی سال گذشته انجام شده است.

احمدی با اشاره به اینکه باز فعالسازی ۱۴۵ واحد راکد و غیرفعال انجام شده است، افزود: انجام و اتمام تعداد ۲۲ مورد مطالعه عارضه یابی بر روی واحدهای راکد و نیمه فعال در شهرکهای صنعتی استان از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.  کمک به دانش بنیان شدن تعداد ۵ مورد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان و کمک به راه اندازی و واگذاری دفتر به کلینیک بسیج مهندسین استان در مرکز کسب و کار شهرک های صنعتی اشراق استان از دیگر اقدامات است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه جذب کامل و صدرصدی اعتبارات ملی تخصیصی در قالب اسناد خزانه اسلامی به خوشه ها در سال ۹۷ انجام شده است، اظهار کرد: استفاده ۲۸ واحد صنعتی از بسته حمایتی بیمه ای در نظر گرفته شده برای واحدهای صنعتی استان در سال ۹۷ در راستای تفاهم نامه همکاری با بیمه ایران انجام شده است.

وی از اجرای طرح آمارگیری ۱۶۰۰  واحد و طرح مستقر در شهرک های صنعتی استان و بروز رسانی در سامانه mis شرکت خبر داد و گفت: کمک به تهیه بانک اطلاعات طرحهای توجیهی سرمایه گذاری و اولویت بندی آن ها با در نظر گرفتن پتانسیل‌های استان با همکاری ستاد سرمایه گذاری به همراه بروزسازی نمایشگاه دایمی محصولات واحدهای تولیدی در مرکز کسب و کار شهرک صنعتی اشراق زنجان عملیاتی شده است.

احمدی با بیان اینکه از خوشه کفش هیدج حمایت های مورد نیاز صورت گرفته است، اظهار کرد: پرداخت یارانه برای حضور ذینفعان خوشه کفش در نمایشگاه aysaf ترکیه انجام  و نیاز سنجی آموزشی در خوشه کفش هیدج نیز صورت گرفته است. در همین راستا اولین همایش طراحی کفش بین طراحان آموزش دیده در شهر هیدج برای نخستین بار  و ایجاد شبکه توزیع در خوشه کفش هیدج انجام شده است. ایجاد و فعالسازی BDS تحقیق و توسعه در خوشه کفش هیدج و شناسایی و رفع یک مورد نیاز فناورانه در ذینفعان خوشه کفش نیز عملیاتی شده است.

بهره برداری از شهرک صنعتی شهید شهریاری (زنجان۴)

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه شاخص شرکت در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: بهره برداری از شهرک صنعتی شهید شهریاری (زنجان۴)،   احداث ناحیه صنعتی کارگاهی نیکان و تکمیل و واگذاری ناحیه صنعتی کارگاهی ظریفان، آغاز توسعه خوشه مس زنجان ،  احداث پست برق شهرک صنعتی سلطانیه و  طراحی و واگذاری سایت های کارگاهی در شهرک های صنعتی اشراق، نوآوران و خدابنده از برنامه های مهم و کلان در سال جاری است.

وی همچنین به برنامه شاخص شرکت در چشم انداز ۳ ساله اشاره کرد و یادآور شد: از جمله شاخص های مهم شرکت در برنامه سه سال آتی ایجاد شهرک صنعتی صایین قلعه، طراحی و ایجاد نواحی صنعتی روستایی در شهرستانهای طارم، خدابنده و ایجرود،  گازرسانی به شهرک صنعتی سلطانیه،  احداث تصفیه خانه شهرک صنعتی طارم و  بروزرسانی نقشه فراگیر خوشه های صنعتی استان است.

 

گام های بلند در توسعه زیرساخت های صنعتی زنجان

گام های بلند در توسعه زیرساخت های صنعتی زنجان در حال برداشته شدن است. شاید اگر شرایط کلان سیاسی کشور اجازه می داد توسعه زیرساخت های صنعتی در استان به شکل ملموس تری خود را نمایان می کرد. با بهره برداری از شهرک صنعتی اشراق در زنجان مرکز استان دارای شهرک های مناسبی برای توسعه صنعتی خواهد بود. همچنین شهرستان های طارم، خدابنده، ایجرود و… که در سال های گذشته از تامین زیرساخت های صنعتی محروم بودند گام های مهمی برای حرکت در مسیر توسعه برخواهند داشت.

شهرستان هایی که با توسعه صنعتی برای داشتن استانی همگن در مسیر توسعه همراه تر خواهند بود. صادرات۲۱۵ میلیون یورویی واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی استان گویای بالندگی توسعه صنعتی در شهرک های صنعتی استان است که نقش مهم واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی در شتاب بخشی به حوزه صادرات استان دارد.

در این شتاب بخشی توسعه تامین زیرساخت های توسعه ای برای واحدهای تولیدی نقش کلیدی داشته و امروز حوزه صادرات استان باید سپاسگذار شهرک های صنعتی در استان زنجان باشد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آموزش طرز تهیه خورش آلو مسما و اصول خورش آلو مسما با گوشت و مرغ
خبر قبلی
۴هزار تماس موفق با خط ۱۴۸۰ بهزیستی زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

وقتی یک شخص معلوم الحال را نابغه و کار آمد معرفی میکنید چون یا از نظر مالی ساپورت کرده یا مانند برادر بزرگ و سپاهیش رشوه را حق انسان در نظر گرفته و فریدون احمدی پاک نفس قطعا برادرش تا امامت هم میتواند ترقی یابد

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست