توسعه پایدار شهری از دروازه توسعه فرهنگی و اقتصادی عبور می ‌کند

توسعه پایدار شهری از دروازه توسعه فرهنگی و اقتصادی عبور می ‌کند

 

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، با بیان اینکه امروز، توسعه پایدار شهری از دروازه توسعه فرهنگی و اقتصادی عبور می‌ کند، گفت: فراهم کردن زیرساخت ‌های اقتصاد شهری بدون تحقق زیرساخت‌ های فرهنگی، محقق نمی ‌شود.

به گزارش “همدلی‌زنجان” به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی استانداری زنجان؛ مهرداد سلطانی در نشست مشترک فرمانداران، شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان، گفتمان فرهنگی را سبب بالندگی شهر در حوزه ‌های مختلف و در نهایت، باعث شکوفایی اقتصاد شهری دانست و اظهار کرد: با دقت در کلید واژه‌ های مباحث شهری مانند شهر خلاق، شهر پایدار، شهر سبز، شهر گردشگر پذیر، شهر پیاده‌ مدار و شهر انسان ‌محور، مشاهده می ‌شود که همه این مباحث، زیرساخت‌ های فرهنگی را هدف قرار داده و به فکر توسعه فرهنگ شهری و شهرنشینی هستند.
وی با اشاره به اینکه امروز، مسائل شهری و شهرنشینی به حدی پیچیده، گسترده و با اهمیت است که ابعاد مختلف این مساله در ذیل مقالات، کتاب ‌ها، همایش‌ ها، سخنرانی ‌ها و گردهمایی‌ ها مورد بررسی قرار می‌ گیرد، افزود: این مسائل به قدری پویا و گسترده است که تغییرات آن با سرعت و شتاب بی ‌نظیری در تمام شهرهای جهان اتفاق می ‌افتد.
این مقام مسئول با بیان اینکه فعالانه عمل کردن یعنی پرداختن به موارد دقیق فرهنگی، آموزش جمعی، توجه به ارتقاء روح مشارکت شهروندان در توسعه و ایجاد شادی و نشاط در روح شهر، ابراز کرد: منفعلانه عمل کردن یعنی تخصیص بخشی از بودجه به دستگاه‌ های مختلف برای انجام کارهای خود که باید این نگاه را کنار گذاشت و شهروندان را به‌ گونه‌ ای به سوی مشارکت جمعی هدایت کرد تا احساس کنند که شهر، متعلق به خودشان بوده و از هزینه ‌های دریافتی از شهروندان، محافظت شده و در محل‌ های مناسبی مصرف می ‌شود.
سلطانی بسیاری از مشکلات امروز شهرها را ناشی از عدم وجود نگاه فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات زندگی اجتماعی، فراموش کردن امروز و پس ‌انداز برای آینده است، در حالی که در زندگی شهری، آینده به فراموشی سپرده شده و تلاش بر این است که همه چیز در کوتاه ‌مدت، فراهم شود که در این حوزه، بالعکس زندگی اجتماعی فردای فرزندان، مورد بی ‌توجهی قرار گرفته که این تناقض در بستر شهری نمایان می‌ گردد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی، می‌ توان به ارتقای سلائق مردم، کمک کرد، ادامه داد: با ارتقاء سلیقه مردم، بسیاری از زشتی ‌ها و نازیبایی ‌های امروز شهر، توسط خود مردم زدوده می ‌شود و دیگر نیازی نیست که با نصب تابلو و بنر به زیبایی شهر پرداخت.
وی با اشاره به ضرورت توجه به درآمد پایدار شهری، گفت: درآمد پایدار شهری، حاصل نمی ‌شود مگر با توجه و نگاه بومی و محلی؛ چرا که هر شهر، مزیت نسبی و ویژگی ‌های خاص خود را دارد که با شهر دیگر، متفاوت است که در این حوزه، می‌ توان با استفاده از ایده و خلاقیت صاحب‌ نظران و شهروندان و اتاق‌ های فکر، زمینه‌ های مختلف شهر برای ایجاد درآمد پایدار را کشف و برنامه‌ های عملیاتی برای تحقق آن پیاده کرد.
سلطانی با اشاره به طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری در مقیاس ملی که توسط رئیس جمهور کلید خورده است، افزود: دولت، توجه خاصی به این طرح دارد که در ۳ سال آینده در بافت‌ های ناکارآمد و فرسوده شهرها اجرا می ‌شود و می تواند نقش موثری در بازسازی بافت فرسوده شهری داشته باشد. لذا باید تمام امکانات در اختیار این طرح قرار داده شود تا بتوان از مزایای آن بهره‌ مند شد.
این مقام مسئول توجه به برون ‌سپاری و ساماندهی نیروی انسانی را به عنوان یک سرلوحه، ضروری دانست و ابراز کرد: مشخص است که تحقق این امر، با مشکلات زیادی مواجه بوده و دارای تبعات اجتماعی و اقتصادی است، اما نمی توان همه موارد را به صورت متمرکز و از طریق مدیریت دولتی، اداره کرد. چرا که توسعه شهرها در گرو برون ‌سپاری، سبک ‌سازی و چابک ‌سازی مدیریت است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بهره‌برداری از اولین مرکز آموزش تخصصی کفش در استان زنجان
خبر قبلی
اخذ تاییدیه کمیسیون ماده۵ برای پروژه سبزه‌میدان قبل از نوروز۹۷
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست