1. اجتماعی
  2. جشنواره آش زنجان در مسیر بالندگی

کد خبر: 5532

جشنواره آش زنجان در مسیر بالندگی

جشنواره آش زنجان در مسیر بالندگی

 

 

 

 

 

 

امروز هرچند برخی مدعی باشند جشنواره آش زنجان که به صورت ملی برگزار می‌شود، دستاوردی برای گردشگری زنجان نداشته، اما واقعیت عینی این است که این جشنواره نقطه عطف مهمی برای شهر و استان زنجان در سطح ملی برای برگزاری یک جشنواره آبرومند با دستاوردهای بزرگ شده است.

 

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛  سیزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی از خط پایان عبور کرد تا شهر ملی ملیله سربلند از ایستگاه ۱۳ جشنواره ملی آش گذر کند و یکبار دیگر زنجان در سطح ملی بازنمایی رسانه ای قابل توجه ای داشته باشد. امروز برخی از برگزاری این جشنواره و جشنواره های مشابه در زنجان انتقاداتی دارند. هرچند ندیده ایم نقدی همراه با استدلال و مبتنی بر آمار و داده های کارشناسی تا بتوان آن را قبول کرد.

شاید روزی که دوره های نخست این جشنواره در زنجان برگزار شد کسی باور بر استمرار و به بلوغ رسیدن آن را نداشت. اگر امروز به گفته یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان که مبدع این جشنواره در زنجان است، میانگین بازدید روزانه جشنواره آش از مرز ۱۳۰ هزار نفر گذشته که بدیلی در کشور برای آن وجود ندارد، این یعنی بلوغ جشنواره ملی آش در زنجان که عواید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد.

ایستگاه سیزدهم جشنواره ملی آش ایرانی با حضور ۵۰ گروه از اقصی نقاط کشور و از ۲۲ استان به نقطه پایان خود رسید و به گفته یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بیش از ۱۶۰ غرفه به ارائه تولیدات صنایع دستی و ارائه آن به عنوان اصیل ترین کالای ایرانی پرداختند و طبخ آش برای روزانه بیش از ۵۰ هزار نفر در این جشنواره صورت گرفت.

این مقام مسئول همچنین در بخشی از سخنان خود گفته است: امسال پوشش وسیع رسانه ای در خصوص جشنواره ملی آش ایرانی صورت گرفت که سرتیتر اخبار شبکه یک سیما را به خود اختصاص داد. ۱۰ سیاه چادر عشایری در این جشنواره حضور داشتند.

برگزاری جشنواره آش در زنجان از حیث اجتماعی و فرهنگی دستاوردهای مهمی برای زنجان داشته است. هرچند یحیی رحمتی گفت که پوشش رسانه ای خوب بوده، میزان بازدید و… اما شاید تا به امروز از هیچ جامعه شناس و مردم شناسی در خصوص تاثیرات برگزاری جشنواره به لحاظ فرهنگی و اجتماعی سوال نشده است!

شاهد هیچ تحلیل محتوایی از منظر مردم شناسی، فرهنگی و جامعه شناسی برای جشنواره ملی آش نیستیم و این جزو ضعف های تولید محتوای رسانه ای است. اینکه صرفا پوشش اخبار را ملاک قرار دهیم رویکرد سنتی و ناقصی است و بهتر اینکه مسئولان این حوزه به فکر تولیدات محتوای راسانه ای به صورت نوین باشند.

 

همگرایی اجتماعی، ایجاد فضای نشاط، افزایش تعاملات اجتماعی و افزایش سرزندگی و امید به زندگی از عواید مهم اجتماعی برگزاری این جشنواره می تواند باشد. امروز برای افزایش تعاملات اجتماعی مدیران و مسئولان ارشد توسعه شهری هر شهر و کشوری برنامه ریزی می کنند و امروز این جشنواره توانسته به صورت حداکثری این مفهوم رو به صورت موقت در شهر زنجان در یکی از نقاط آب و هوایی خوب شهر محقق کند.

همگرایی اجتماعی و به اشتراک گذاشتن فرهنگ اقوام مختلف ایرانی، آشنایی با صنایع دستی استان ها و اقوام مختلف ایرانی، شعر و موسیقی و خرده فرهنگی های اقدام از خروجی های مهم فرهنگی جشنواره آش ایرانی است.

اما یکی از مهم ترین دستاوردهای این جشنواره در حوزه اقتصادی است. ایجاد کسب و کارهای خرد در نقاط مختلف که هم ایحاد فرصت موقت شغلی و هم ایجاد درآمد است. این جشنواره امروز به نقطه ای رسیده که هزینه خود را می تواند تامین کند. اگر ۱۶۰ غرفه در بخش صنایع دستی و ۱۰۰ غرفه برای عرضه آش در این جشنواره حاضر باشند، هر کدام یک میلیون تومان هزینه غرفه بدهند ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرده اند.

هزینه یک کاسه آش در جشنواره ۵ هزار تومان بود. اگر روزی از ۱۳۰ هزار بازدید کننده جشنواره تنها هزار نفر از یک غرفه به طور متوسط آش بخرند ۵ میلیون تومان فروش هر غرفه بوده است. با احتساب ۵ روز جشنواره ۲۵ میلیون تومان درآمد برای یک غرفه به راحتی میسر شده است.

این را اضافه کنید که از باقالی فروش تا بلال فروش و پشمک فروش در حاشیه این جشنواره به کسب و کار پرداختند و متناسب با این میزان از حجم بازدیدها قطعا عواید درآمدی قابل قبول را کسب کردند. این چرخه اقتصادی یک موفقیت مهم برای جشنواره آش است که نباید به حاشیه رود.

اما جشنواره آش نقاط ضعفی هم دارد. غالب این ضعف ها به فضای فیزیکی جشنواره مربوط است. شاید امروز این بالندگی جشنواره آش برای نمایندگان مجلس استان، مسئولان استان و شهرستان زنجان یک هشدار باشد که توجه جدی به وضعیت اعتبارات مجموع گردشگری گاوازنگ بکنند. نبود تاسیسات مناسب رفاهی همچون آب آشامیدنی، عدم تفکیک مسیر سواره و پیاده، عدم مدیریت در حوزه راهنمایی و رانندگی برای طرح کنترل ترافیک، نبود نظم در تردد، پارکینگ خودرو و ضعف در خوانایی فضاها از جمله موارد قابل طرح هستند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
استعفای امیر حمیدنیا از مدیرعاملی شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان
خبر قبلی
این داستان شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست