جلوگیری از تولد کودکان نابینا با انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

جلوگیری از تولد کودکان نابینا با انجام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

 

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با الزامی دانستن مشاوره ژنتیک گفت: مهمترین راه های پیشگیری از تولد کودکان نابینا مراجعه زوجین پیش از ازدواج انجام مشاوره زنتیک است
به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، محمد محمدی در مراسم بزرگداشت روز جهانی عصای سفید افزود: ۲۳ مهر ماه برابر با ۱۵ اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید نامگذاری شده است و تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است و نابینایان حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند .
وی گفت : مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین ۳ تا ۵ سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری نماید.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان از وجود ۶۰ ورزشکار مرد و زن کم بینا و نا بینا و نخبه در استان زنجان خبر داد و گفت: این تعداد دررشته های ورزشی شنا، شطرنج و دو میدانی فعالیت می کنندو این سازمان به توانمندی نابینایان تاکید جدی دارد.
محمدی افزود : از ۲ هزار نابینای تحت پوشش تعداد ۳۸۷ نفر خفیف، ۶۷۱ نفر متوسط، ۸۴۴ نفر شدید و ۴۴۲ خیلی شدید هستند.
این مقام مسئول در خصوص اشتغال نابینایان گفت: خوشبختانه نابینایان افرادی هستند که می توانند به صورت طبیعی تحصیل کنند و به مدارج بالای تحصیلی برسند که درصورت اشتغال به جامعه بازگردانده خواهند شد.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد : ۹۰ درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و در واقع ۱۰ درصد از آنها در کشورهای پیشرفته هستند و از مهمترین دلایل اختلالات نابینایی و کاهش بینایی می توان ، نابینایی مادرزادی و حوادث را برشمرد که خوشبختانه در طول ۲۰ سال گذشته تنبلی چشم در کشور ما کنترل شده و کمتر منجر به کم‌بینایی یا نابینایی می‌شود.
محمدی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۲ هزار کودک سه تا شش سال مورد سنجش بینایی قرار گرفتند، بیان کرد: این طرح در بیست سال گذشته اجرا گردیده و درسالجاری نیز از اول آبانماه آغاز خواهد شد .
وی با اشاره به ارجاع کودکان مشکوک به تنبلی چشم به بینایی سنج عنوان کرد: ریشه‌کنی نابینایی به دلیل تنبلی چشم مهم‌ترین هدف بهزیستی در زمینه کاهش نابینایی در کودکان است.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان  غربالگری ناشنوایی را از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از معلولیت اعلام و بیان کرد: تست شنوایی برای کودکان یک تا ۱۰ روزه انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به کاشت حلزون در دو سال نخست زندگی کودکان بیان کرد: این عمل جزو هزینه‌های پرهزینه است که خوشبختانه در استان زنجان هیچ فرد پشت نوبتی این عمل وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از مهمترین ماموریت‌های بهزیستی است، اضافه کرد: طلاق، اعتیاد،خشونت و حاشیه‌نشینی از جمله مولفه های مهم در موضوع آسیب‌های اجتماعی است .
محمدی گفت: کسب فرصت های شغلی از سوی نابینایان باعث می شود این افراد از زندگی یکنواخت فاصله گرفته و با انگیزه به زندگی خود ادامه دهند و با توانمندی زندگی خود را اداره کنند.
گفتنی است در حال حاضر تعداد ۶۵ دانشجو روشندل تحت پوشش بهزیستی و از خدمات تحصیلی و آموزشی بهره مند می گردند.
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
راه‌یابی فیلمی از زنجان به فصل سوم” نخستین جشنواره تلویزیونی مستند”
خبر قبلی
هشدار پلیس فتای زنجان درخصوص کلاهبرداری ازمتقاضیان سهام عدالت
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست