1. بین الملل
  2. جمع کردن مکعب روبیک

کد خبر: 21161

جمع کردن مکعب روبیک

✍️کارن دیانگ

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که طبق دستورالعمل این وزارتخانه، با شرط ذکر نشدن نامش گفت هیچ یک از دو طرف تا وقتی تصویر کامل را نبیند با هیچ چیز موافقت نخواهد کرد. تا وقتی بر سر همه چیز توافق نشود بر سر هیچ چیز توافق نخواهد شد.

این جمله‌ای است که در مذاکرات سال ۲۰۱۵ بسیار به‌کار برده شده بود. مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما موفقیت قابل ملاحظه به دست نیامده است. یکی از دیپلمات‌های غربی گفته است: «در مذاکرات هفته پیش به موارد مشخص‌تر پرداخته شد. بسیاری از مسائل هنوز بررسی نشده و به نظر من در این مرحله از مذاکرات پرسش اصلی این است که برای ایجاد اطمینان و نشان دادن حسن نیت چه گزینه‌هایی را می‌توان روی میز قرار داد.»

بازگشت به توافق هسته‌ای برای آمریکا فرآیندی پیچیده‌تر است. یک دیپلمات غربی می‌گوید: «این کار شبیه جور کردن مکعب روبیک است. توافق هسته‌ای ایران صرفا به تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و حق ایران برای بازگشت به سیستم اقتصاد جهان مربوط است.

از لحاظ نظری آمریکا باید زمینه این کار را فراهم کند.» مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است یکی از موانع تهیه فهرست سومین گروه تحریم‌ها که شامل «موارد دشوار» است این است که دولت ترامپ عمدا تحریم‌هایی را با برچسب تروریسم علیه ایران اعمال کرده و این درحالی است که این تحریم‌ها صرفا برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای اعمال شده‌اند.

اگر چه مقام یاد شده از بیان تعداد تحریم‌ها در هر یک از سه گروه یاد شده اجتناب کرد و به مثالی نیز اشاره نکرد، دیگر منابع مطلع به تحریم دولت آمریکا علیه بانک مرکزی ایران به بهانه تروریسم به عنوان نمونه‌ای از تحریم‌هایی که به احتمال زیاد لغو خواهد شد اشاره کرده‌اند. اما تحریم‌هایی که علیه سپاه پاسداران اعمال شده احتمالا باقی خواهد ماند.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است: «دولت در حال ارزیابی شرایط و تنظیم برنامه است. پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. ما می‌دانیم که لغو برخی تحریم‌ها طبق توافق هسته‌ای باید انجام شود، اما این به آن معنا نیست که ما نمی‌توانیم به مقابله با فعالیت‌های ایران که بی‌ثبات‌کننده و در تضاد با منافع ما و هم پیمان‌های ماست ادامه دهیم.» البته این تنها مانع نیست.

در داخل آمریکا بسیاری از نیروهای سیاسی با بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف هستند. در واقع، هم در آمریکا و هم در ایران نیروهای تندرویی در پارلمان وجود دارند که با این توافق مخالف هستند. یک نمونه از موانع سیاسی داخلی در ایالات‌متحده، اقدام گروهی از جمهوری‌خواهان برای حفظ تمام تحریم‌های موجود علیه ایران و حتی افزودن بر این تحریم هاست.

چهارشنبه گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ به کنگره رفت و در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. در این کنفرانس خبری، جمهوری خواهان برنامه فشار حداکثری را معرفی کردند که هدف آن جلوگیری از لغو تحریم‌های ایران و افزودن بر این تحریم‌هاست. پمپئو در دولت ترامپ برای اعمال حداکثر فشار بر ایران و منزوی کردن این کشور نقشی کلیدی بازی کرد.

هدف برنامه‌ای که جمهوری خواهان تدوین کرده‌اند و از حمایت کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواهان برخوردار است محدود کردن تلاش‌های بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران است. در این برنامه همچنین اعلام شده، هرگونه توافق با ایران باید به تصویب کنگره برسد. به این ترتیب حصول توافق با ایران یک روند پر مانع و زمانبر خواهد بود./واشنگتن پست

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
باورهای ارتباطی مخرب در یک ازدواج + اینفوگرافیک
خبر قبلی
آغاز مرمت در موزه باستان شناسی ذوالفقاری زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست