1. اخبار استان
  2. حقیقت صنعت زنجان نیازمند توجه حقیقی!

کد خبر: 7369

حقیقت صنعت زنجان نیازمند توجه حقیقی!

شعار سال جاری نیز همچون سال های گذشته بر مدار و نبض اقتصاد جریان پیدا کرده و با نام حمایت از کالای ایرانی مزین شده است. حمایت از کالای ایرانی همچون سایر تاکیدات رهبری در حوزه اقتصادی نیازمند تحلیل دقیق وضعیت صنعت کشور و واحدهای تولیدی فعال و غیرفعال کشور است.
به گزارش“همدلی‌زنجان”؛ با استقرار فتح اله حقیقی بر صندلی ساختمان استانداری در بلوار چمران، چشم ها به رویکرد و اقدامات توسعه ای وی دوخته شده است. هرچند امروز مدیران دولتی حال صنعت زنجان را با خوشی یاد می کنند، اما باید دید در کنار آمار امیدوار کننده دولتی ها وضعیت صنایع مختلف استان چگونه است.
بی شک آنچه مدیران دولتی بر روی آن مانور می دهند حجم سرمایه گذاری و روند رو به رشد آن و استقرار برخی صنایع مهم در استان طی سال های گذشته است. اما مدیریت عالی اجرایی استان در نگاه حمایتی به صنعت باید با کدام واقعیت ها رو به رو شود؟ با توجه به اهمیت صنایع کوچک و متوسطی که در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند به نظر می رسد توجه به شرای فعالیت این واحدها دارای اهمیت زیادی است.
در توسعه صنعتی استان نقش صنایع کوچک و متوسط اهمیت زیادی دارد و همانند شرایط عمومی صنعت کشور سهم این بخش در حوزه صنعتی کشور قابل توجه است. در استان زنجان نیز به گفته مسئولان شرکت شهرک های صنعتی استان ۶۵ درصد صنعت استان زنجان را صنایع کوچک تشکیل می دهند که عمدتا در شهرک های صنعتی استان مستقر هستند.
اشتغال در واحدهای بهره بردار فعال در شهرک های صنعتی استان ۱۵ هزار و ۲۰۳ نفر و در واحدهای بهره بردار غیر فعال که برخی به صورت فصلی فعال می شوند ۲ هزار و ۵۵۳ نفر است. در استان زنجان ۶۵ درصد صنعت استان را صنایع کوچک تشکیل می دهند و طبق آخرین آمار از ۹۳۵ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری مستقر در شهرک‌‌های صنعتی استان ۷۷۸ واحد آن فعال است.

۶۰ درصد واحدها با مشکل نقدینگی مواجه هستند!
طبق پایش انجام شده توسط شرکت شهرک های صنعتی ۶۰ درصد از این واحدها با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه اند و ۴۰ درصد مشکلات نیز به تامین مواد اولیه به دلیل وجود تحریم ها، نبود بازار فروش به دلیل واردات کالاهای مشابه خارجی، مشکلات دارایی، بیمه تامین اجتماعی و اختلاف بین شرکا برمی گردد.
در رابطه با واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان طبق آمار گمرک استان ۴۷ واحد صادراتی هستند که عمدتا محصول روی به مقصد کشور ترکیه صادر می کنند.

وضعیت تولید واحدها….
اما وضعیت فعالیت واحدهای مستقر در شهرک های صنعتی نسبت به ظرفیت اسمی نیز نیازمند توجه جدی است. آنچه طی ماه های گذشته از مسئولان اطلاعات گرفته شده نشان می دهد که بسته به نوع تولید وضعیت فعالیت واحدهای متفاوت است. مثلا در صنایع پزشکی با ۱۲۰ درصد ظرفیت در صنعت فولاد با ۸۰ درصد و در صنایع غذایی بین ۳۰ تا۵۰ درصد ظرفیت کار می کنند. در مجموع می توان گفت تولید صنایع که زیر ظرفیت بوده، چیزی در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت اسمی است.

با توجه به سیمای کلان وضعیت صنایع کوچک و متوسط استان واقع در شهرک های صنعتی استان به نظر می‌رسد بهبود شاخص های این بخش نیازمند تهیه یک نقشه راه عملیاتی مبتنی بر واقعیت های کشور است.
فتح اله حقیقی با ظرفیت تولید ۴۰ تا ۶۰ درصدی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی رو به رو بوده که این وضعیت تولید برای ۶۵ درصد صنعت استان قابل تعریف است. ۱۵۷ واحد از واحدهای کوچک و متوسط استان غیرفعال هستند که باید دید دلیل غیرفعال بودن آن ها چیست.
به نظر می رسد کاهش مشکلات واحدهای تولیدی استان در گرو حمایت عملی چند ارگان مهم مرتبط است. این دستگاه ها شامل تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شبکه بانکی و دیگر دستگاه ها بر اساس اولویت است. اینکه سه دستگاه نخست به چه میزان برای یاری حوزه تولید همراهی کنند و این همراهی عملیاتی باشد دارای اهمیت زیادی است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان، رتبه نخست کشور در جذب اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی
خبر قبلی
پرداخت بیش از ۱۷ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه به شهروندان زنجانی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست