1. اجتماعی
  2. حلقه‌های مفقوده در پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان

کد خبر: 2924

حلقه‌های مفقوده در پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان

 

حلقه‌های مفقوده در پلیس راهنمایی و رانندگی زنجان

 

 

 

 

پلیس راهنمایى و رانندگى و امور حمل و نقل یکى از پلیس‌های پیش‌بینى شده در سازمان نیروى انتظامى است.  وظایف و مأموریت‌هاى آن برنامه‌ریزى و هدایت فعالیت‌هاى راهنمایى و رانندگى به منظور تأمین نظم عبور و مرور، اجراى مقررات راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل، امور توزین و حفظ حریم راه‌ها در سطح کشور و با توجه به مقررات داخلى و بین‌المللی است.

 

به گزارش همدلی‌زنجان؛ هدایت تخصصى واحدهاى تابعه نیرو در زمینه امور راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل، برنامه‌ریزى در جهت انجام مأموریت‌هاى خدماتى و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل از دیگر وظایف این مجموعه است.

تدوین رویه‌ها، صدور دستورالعمل‌ها درکلیه زمینه‌هاى مرتبط با راهنمایى و رانندگى و امور حمل و نقل از قبیل تسهیل عبور و مرور، رسیدگى به تصادفات، آزمایش رانندگی، صدور پروانه‌ها، صدور گواهینامه بین‌المللى و پلاک ترانزیت، تبدیل گواهینامه‌هاى خارجى به ایرانی، معاینه وسایط نقلیه، شماره‌گذاری، اخذ جرایم و اجرائیات، توزین، حفظ حریم راهها، مهندسى ترافیک، علائم راهنمایى و رانندگى و تجهیزات تخصصى و ملزومات مورد نیاز و ابلاغ آنها به واحدهاى مربوطه و نظارت بر حسن اجراى آنها از دیگر وظایف پلیس راهنمایی است.

ابلاغ قوانین و مقررات راهنمایى و رانندگى و حمل و نقل و ارائه نظرات کارشناسى در جهت حل مسائل و مشکلات منتقله از طریق واحدهاى راهنمایى و رانندگی. بررسى مستمر قوانین، مقررات، رویه‌ها و دستورالعمل‌هاى موجود و ارائه پیشنهادات لازم در زمینه اصلاح آنها، حذف تشریفات زاید و سادگى و یکنواختى امور و بهبود روش‌ها از جمله ماموریت های تعریف شده پلیس راهنمایی و رانندگی است.

یک باور درست و یا تحریف شده در بین شهروندان زنجانی نسبت به عملکرد موثر ماموران راهنمایی و رانندگی وجود دارد و آن اینکه اعمال قانون و جریمه کردن پلیس غیرهدفمند و بسیار سختگیرانه بوده و همچنین جنبه آموزشی آن برای رعایت مقررات  بسیار ضعیف‌تر از جنبه تنبیهی و برخورد سلبی است.

هرچند نمی‌توان به صورت علمی و کارشناسی تحلیل دقیقی نسبت به این باور عمومی غالب در شهر زنجان داشت، اما می توان مسائلی همچون غیرموثر بودن و غیرهدفمند بودن برخی سختگیری های پلیس را طرح و بررسی کرد.

در بین وظایف و ماموریت‌های پلیس می توان به دو موضوع قابل لمس همچون ایجاد نظم و انظباط در ترددها و تأمین سلامت عبور و مرور و حمل و نقل اشاره کرد و یک پل ارتباطی با رویکرد پلیس در خصوص اعمال جرایم و خروجی روانی و بازتاب اجتماعی آن را ارائه کرد.

امروز برای ارتقای فرهنگ عمومی رانندگی در شهر زنجان شاهد فعالیت فرهنگی و رسانه ای ویژه و قابل قبولی نیستیم، اما اعمال قانون رویه ای معمول بوده که بدون اغماض برای ایجاد بازدارندگی از تخلفات رانندگی انجام می شود، اما باید سوال کرد این رویکرد تاکنون چه میزان در ارتقای فرهنگ رانندگی شهروندان زنجانی موثر بوده است؟

به عقیده بسیاری رویکردهای گذشته نه تنها اثرگذاری لازم در ارتقای فرهنگ رانندگی شهروندان زنجانی نداشته، بلکه یک دیدگاه منفی نسبت به عملکرد ماموران راهنمایی ایجاد کرده و ذهنیت شکل گرفته نیز به تمامی بخش های این مجموعه تسری یافته که البته این ذهنیت مطلقا صحیح نیست؛ چرا که هرچند سیاستگذاری و رویکردها دارای اشکالاتی بوده اما مجریان قانون افراد سختکوس و زحمتکشی بوده‌اند.

 

یکی از مواردی که در شهر زنجان در خصوص عملکرد پلیس راهور قابل طرح است، میزان هدفمندی فعالیت در راستای ایجاد نظم و انظباط و همچنین تامین امنیت روانی و جانی شهروندان زنجانی است، اینکه اگر ماموران راهنمایی در نقطه ای مستقر شوند که در دید رانندگان نبوده و بلافاصله اعمال قانون کنند، اما در نقاط پر ترافیک شهر شاهد بی نظمی، پارک دوبل رانندگان، عدم رعایت فاصله توقف توسط ناوگان تاکسیرانی و ایجاد گره در تقاطع ها و مسائل مشابه باشیم کمی اذهان عمومی را نسبت به عملکردها بدبین خواهد کرد.

اینکه اگر در سطح شهر شاهد باشیم، عبور و مرور نیسان های آبی و قرمز با بار غیرمتعارف ساختمانی که احتمال ایجاد خطر برای دیگران را بسیار بالا برده و برخورد و اعمال قانونی برای کاهش این شرایط وجود ندارد پذیرفتنی نیست!

 

بارها در بلوار ۲۲ بهمن شاهد بوده ایم که خودروهای سنگین تردد می کنند و حتی این خودرو به شهرک های اغماری رفته و شبانه مستقر می شوند و این شرایط تبدیل به یک رویه عادی شده است! این در حالی است که یکی از وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی ایجاد محدودیت و ممنوعیت در تردد این خودروها است.

در داخل شهر بارها شاهد حمل بارهای غیرمتعارفی هستیم که در صورت بروز مشکل می تواند علاوه بر شهروندان  زنجانی حتی خود ماموران راهور را دچار مشکل کرده و جمعی از افراد را درگیر اشتباهاتی بکند که تنها افراد اندک بی احتیاط آن را ایجاد کرده اند.

 

به نظر می رسد پلس راهور در راستای انجام وظایف و تعهدات خود باید اعمال قوانین را کمی با هدف مندی و اثرگذاری بیشتر انجام دهد، به گونه ای که شاهد باشیم خروجی آن در تسهیل ترافیکی، کاهش گره های ترافیکی و ایجاد نظم و امنیت بیشتر برای شهروندان قابل لمس باشد و شهروندان زنجانی نیز  رضایت بهتری نسبت به عملکردها داشته باشند.

یکی از مسائل مهم اجتماعی در سطح کشور و استان زنجان بالا بودن نزاع های بین افراد بوده که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این حوزه این سوال را می توان طرح کرد که نحوه برخورد و اعماق فوانین راهنمایی بر روی ایجاد پرخاش، بی حوصلگی، عصبانیت و بروز نزاع بین رانندگان در شهر زنجان چه میزان بوده و تاکنون نسبت به این موضوع تامل و مطالعه ای صورت گرفته است؟

مسائل فرهنگی و اجتماعی دارای پیچیدگی های زیادی هستند و باید برخی مشکلات مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر زنجان به وضعیت و رویکرد ارگان های مسئول تعمیم داده شود و اثرگذاری هر بخش و مجموعه ای در این راستا شناسایی و نسبت به آن برنامه داشت.

شهر زنجان، امروز با مشکلات عدیده ای رو به رو بوده و نیازمند همکاری جمعی برای کاهش مشکلات است. امید می رود مسئولان در بخش های مختلف نسبت به تحقق اهداف توسعه ای استان اثرگذاری لازم را داشته باشند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۲۸ راهدارخانه فعال استان زنجان در آمادگی کامل
خبر قبلی
اخلاق، حلقه گمشده در جامعه مهندسی زنجان!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جریمه یا راهنمایی؟ سالهاست که پلیس راهنمایی و رانندگی برای نهوه برخورد با متخلفان برنامه ها و قوانین بازدارنده وضع میکنه . آیا افزایش جرائم رانندگی و استفاده از فناوری هوشمند برای جریمه کردن رانندگان متخلف باعث فرهنگسازی در رانندگی میشه؟ آیا تا به حال تابلو ایست پلیس راهنمایی و رانندگی برای راهنمایی رانندگان بلند شده یا تابلو ایست در ذهنیت مردم فقط جریمه است. این روزها نام پلیس راهنمایی و رانندگی در میان مردم به پلیس کمین ، پلیس جریمه و…. تقییر پیدا کرده بهتر نیست فرهنگسازی اغاز بشه و به جای برگ جریمه نوشتن چند دقیقه آموزش بدن… بیشتر بخوانید

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست