1. اخبار استان
  2. خروج از چالش‌ها در گرو توجه به آمایش سرزمین

کد خبر: 3959

خروج از چالش‌ها در گرو توجه به آمایش سرزمین

زنجان با چالش‌های همچون بیکاری، محیط زیست و معضلات اجتماعی روبه‌رو است

خروج از چالش‌ها در گرو توجه به آمایش سرزمین

 

 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه تنها راه خروج از وضعیت فعلی، توجه جدی به بحث آمایش سرزمین است، گفت: استان زنجان با چالش هایی اساسی از قبیل چالش های محیط زیست، تمرکزگرایی شدید سکونتگاه ها، ناکارآمدی نظام اقتصادی، بیکاری نیروی کار، ناهنجاری ها و معضلات اجتماعی، فشار بیش از حد بر روی منابع مواجه است.

به گزارش “همدلی‌زنجان” به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، شهرام طهماسبی در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان، با بیان اینکه : این چالش‌ها را می توان از دو جهت مورد توجه قرار و بررسی قرارداد، اظهار کرد: از طرفی با بحران مدیریت و چالش‌های اساسی مدیریت و از طرفی دیگر ناکارآمدی نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را داریم؛ گام نخست در برطرف کردن چالش‌های استان، توجه به رفع دو چالش مهم یاد شده است.
وی به مهم‌ترین عوامل بروز این چالش‌ها اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین عامل وجود این چالش‌ها، نبود تفکر سیستمی و راهبردی در تصمیمات است. تصمیمات بر اساس شرایط و نیاز روز و بدون توجه به عواقب آن‌ها گرفته می شوند. به گونه ای که در حوزه کشاورزی، محصولات بیش از توان و ظرفیت خاک، آب، اقلیم و محیط زیست تولید شده اند و این عدم توجه به ظرفیت ها و منابع پایه باعث بروز مشکلات عدیده ای از قبیل تحلیل منابع آب و فرسایش خاک شده است. در حوزه پروژه های عمرانی و ههچنین توسعه شهرها نیز توجهی به محیط زیست نمی شود.
دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان با بیان اینکه از دهه پنجاه شمسی همزمان با کشورهای پیشرفته جهان، آمایش سرزمین در ایران مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: تاکنون از این ظرفیت ها به درستی استفاده نشده است و مسائل مربوط به آمایش سرزمین چه در سطح کشوری و چه در مناطق مختلف پیاده سازی نشده است.
وی ادامه داد: از میان تمامی روش های موجود، تنها راه باقی مانده برای خروج از وضعیت فعلی، توجه جدی و ویژه به بحث آمایش سرزمین است آمایش سرزمین مختص یک دستگاه اجرایی یا حوزه نیست، بلکه آمایش سرزمین تفکری است که بایستی در تمامی بخش ها در دستور کار قرار گیرد.
طهماسبی خاطرنشان کرد: توجه به آمایش سرزمین، موجب بهبود کارکرد و افزایش بهره وری و اثربخشی در استقرار جمعیت، ساماندهی سکونتگاه ها، طراحی شهری و روستایی، طراحی صنعتی و پیشبرد مسائل کشاورزی و همچنین جلوگیری از تخریب محیط زیست می گردد. با جلوگیری از ادامه تخریباتی که بر اثر بی تدبیری رخ داده است، می توان از برجای گذاشتن سرزمینی سوخته و ناکارآمد برای آیندگان و فرزندانمان پیشگیری کرد.
وی تأکید کرد: اولین گام در اقدامات ما باید شناسایی مسائل و پس از آن دسته بندی و اولویت بندی آن ها متناسب با امکانات، ظرفیت ها، منابع و نیاز ها و همچنین چشم انداز آمایش باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان افزود: در مطالعات آمایش، ضمن بررسی و تحلیل وضع موجود استان و مشکلات و مسائل آن، روابط میان بخشی و بین حوزه ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است. برنامه ها، متناسب با اهداف و ظرفیت ها تهیه شده اند که بایستی با توجه به آن ها مسیر حرکت و توسعه استان مشخص شود.
طهماسبی اظهار داشت: تاکنون ۱۵۰ نفر از بهترین کارشناسان استان شامل ۸۰ کارشناس از حوزه های مختلف دستگاه های اجرایی، ۲۰ کارشناس از استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و ۴۰ نفر از اعضای هیأت علمی و صاحب نظران دانشگاهی در خدمت آمایش سرزمین بوده اند.
وی در پایان تصریح کرد: شرط لازم برای پیمودن مسیر درست، پایبندی همه ما به سند آمایش می باشد. در غیر این صورت نمی توان چشم انداز روشنی برای کشور و استان متصور شد. بنابر این باید قرارداد ها و پروتکل هایی تنظیم شود که اقدامات و تصمیمات ما بر اساس آن ها صورت پذیرند و بایستی نماینده عالی دولت در استان بر نحوه اجرای آن ها نظارت و آن ها را از طریق معاونین خود کنترل نماید.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
انتقاد به خدمات بیمارستانی در زنجان!
خبر قبلی
افزایش ۱۰ هزار تنی ظرفیت جدید فرآوری کشمش در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست