1. اقتصادی
  2. خط فقر پایین تر از خط زندگی حداقلی

کد خبر: 8334

خط فقر پایین تر از خط زندگی حداقلی

پول‌نیوز مرکز پژوهش های مجلس خط فقر برای یک خانوار چهار نفره در تهران را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام می کند. اما سال گذشته در همین ایام بود که کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اعلام کرد هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. این کانون با تحقیقات میدانی به این رقم رسیده بود. اعلام این رقم در آن زمان در حالی بود که قیمت دلار هنوز به پنج هزار تومان هم نمی رسید. در این میان عدد دیگری وجود دارد و آن میزان حقوق یک خانواده چهار نفره است که بسیار کمتر از اینهاست. قانون برای یک خانواده چهار نفره یعنی افراد متاهلی که دو فرزند دارند حداقل حقوق در سال ۹۷ را کمتر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

*هزینه زندگی آبرومندانه بالای ۴ میلیون تومان استوحید شقاقی شهری، اقتصاددان به پول نیوز می گوید: اگر شما بخواهید حداقل امکانات لازم برای یک زندگی آبرومندانه یک خانواده چهار نفره در شهر تهران را محاسبه کنید به رقم بالاتر از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهید رسید. حداقل امکانات لازم برای زندگی آبرومندانه یعنی مسکن، تامین یک کالری حداقلی، آموزش و سلامت است که هزینه های آن بالای سه و نیم تا ۴ میلیون تومان می رسد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با نسبت خط فقر و افزایش نرخ ارز می گوید: در کشورهای دیگر کالاهای مورد استفاده مردم ارتباط زیادی با واردات ندارد. اما متاسفانه بخش عمده ای از کالاهای مورد نیاز مردم ما وارداتی است. این واردات محوری باعث می شود اقتصاد خانواده های ما به شدت به نرخ ارز وابسته باشد و هزینه زندگی در کشور افزایش پیدا کند. حتی اگر بازارهای کشور ارتباطی با افزایش دلار نداشته باشند به تناسب از افزایش نرخ ارز تبعیت می کند.

نظام مالیاتی ایران در خدمت ثروتمندان

شقاقی شهری ادامه می دهد: نظام مالیاتی ما در خدمت ثروتمندان جامعه است و نه دهک های کم درآمد. خود این باعث می شود ما نتوانیم بازتولید ثروت کنیم و عملا عدالت اقتصادی و اجتماعی در اقتصاد ایران پیاده نشود. به این ترتیب شاهد یک تمرکز ثروت در دست یک عده محدود هستیم. با وجود آنکه عمده نیروی کار و حتی تولیدکننده واقعی مالیات می پردازد اما بخشی عمده ای از مالیات ها وصول نمی شود چرا که پایه های جدید مالیاتی تصویب نمی شود. به دلیل وجود فساد زیاد در اقتصاد دهک های پردرآمد مالیات نمی دهند. همچنین وقتی نرخ ارز افزایش پیدا می کند ثروت ثروتمندان متناسب با نرخ ارز چندین برابر می شود. اما دهک های کم درآمد که هیچ ثروت خاصی ندارند فقط هزینه های افزایش نرخ ارز را متحمل می شوند.

*تشدید نابرابری در اقتصاد ایران

این اقتصاددان معتقد است: نظام یارانه ای هم در خدمت فرادستان است و طبقات کم درآمد کمتر از آن بهره مند می شوند. تنها در یک مورد خودرو مشاهده می کنیم ۳۰-۴۰ درصد جامعه ایران خودرو ندارند در حالی که اقتصاد ایران برای انرژی یارانه سنگینی پرداخت می کند. به این ترتیب وقتی سه نظام مهم اقتصادی یعنی نظام مالیاتی، نظام یارانه ای و نظام بانکی در خدمت فرادستان باشد خط فقر و ضریب جینی به تدریج تشدید شود. ضریب جینی در حال حاضر به بالای ۰.۴ رسیده که به معنای تشدید نابرابری در اقتصاد ایران است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد هر کشوری متناسب با خط فقر تنظیم می شود می گوید: در کشورهای توسعه یافته نظام مالیاتی کاملا در خدمت دهک های کم درآمد است. در این کشورها سعی می شود که متناسب با ثروت ثروتمندان مالیات تساعدی دریافت شود. دولت مبتنی بر درآمدهای پایدار مالیاتی بیمه بیکاری می هد و حداقل دستمزدها را متناسب با یک زندگی حداقلی تنظیم می کند. مهمترین رکن این اقتصادها این است که نظام های مالیاتی به دولت کمک می کند که دهک های کم درآمد زیرچرخ دنده های اقتصاد له نشوند.

*طبقه کارگر اولین گروهی است که مالیات می پردازد

شقاقی شهری ادامه می دهد: در کشورهای توسعه یافته نه تنها به افراد زیر خط فقر مالیات تعلق نمی گیرد بلکه به آنها بیمه بیکاری و یارانه نیز پرداخت می شود. در اقتصاد آزادی مثل آمریکا به ۴۹ میلیون نفر که  جزء دهک های کم درآمد هستند کوپن غذا داده می شود. در حالی که دولت در اقتصادهای سرمایه داری در خدمت سرمایه داران است. در اقتصادهای سوسیال دموکرات اروپا هم دهک های کم درآمد از بیمه بیکاری و یارانه های مختلف استفاده می کنند. در این اقتصادها هرچقدر درآمد بیشتر باشد مالیات بیشتر خواهد بود. اما متاسفانه در اقتصاد ایران طبقه کارگر اولین گروهی است که مالیات می پردازد و کسانی که درآمد بیشتری داشته باشند فرار مالیاتی بیشتری دارند و از نظام های یارانه ای و بانک بیشترین بهره را می برد.

* ۵۰درصد جامعه زیر خط فقر

این اقتصاددان در پایان می گوید: ضریب جینی ایران به خاطر داشتن سه نظام ضعیف بانکی، مالیاتی و یارانه ای در حد نابرابرترین کشورها قرار می گیرد. حتی با معیار استاندارد دهک سوم درآمدی، ۵۰ درصد جامعه زیر خط فقر قرار می گیرند. در حالی که در سال های ۹۳ و ۹۴، با معیار دهک سوم ۳۷ درصد جامعه زیر خط فقر قرار می گرفت. بحران های ارزی موجب شده اند فشار مضاعفی بر دهک های کم درآمد وارد شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مرکز خدمات جامع سلامت شبانه‌روزی چورزق به بهره‌برداری رسید
خبر قبلی
۴ گام بلند صنعت زنجان در ۴ دهه انقلاب اسلامی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست