1. اجتماعی
  2. دانشگاه زنجان آفتاب توسعه زنجان است؟

کد خبر: 17120

نگاهی به وضعیت تولید علم در دانشگاه زنجان؛

دانشگاه زنجان آفتاب توسعه زنجان است؟

مراکز علمی و دانشگاهی همچون چراغ راهی برای توسعه کشورها محسوب می شوند. تولید علم در این مراکز موجب تعیین مسیر و حرکت در جهتی درست می شود. استان زنجان در یک کشور رو به توسعه با چالش های فراوان قرار دارد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ سوالی که مطرح است اینکه، دانشگاه های استان زنجان همچون دانشگاه زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، علوم پایه و … به چه میزان توانسته اند مسیر توسعه استان زنجان را هموار کنند.هرچند این سوال نیازمند بررسی جوانب بسیار زیادی است، اما برای بررسی عملکرد دانشگاه های استان رویکرد مهم بررسی میزان تولید علم و عملکرد علمی آن ها است.

اینکه دانشگاه های استان چه رتبه علمی دارند، چه رتبه ای در بین دانشگاه های کشور دارند، میزان تولید مقالات  آن ها به چه میزان است و این مقالات به چه میزان برای برون رفت استان از چالش و حرکت در مسیر توسعه موثر بوده است.

مطابق اطلاعات ارائه شده در مرجع دانشگاه های ایران، از میان ۱۳۹ دانشگاه دولتی کشور، دانشگاه زنجان رتبه ۳۰ را در رتبه بندی دانشگاه های کشور طی سال ۹۸ کسب کرده است. نکته حائز اهمیت در خصوص رتبه دانشگاه زنجان اینکه دانشگاه های مراکز استان های همجوار همچون آذربایجان شرقی، غربی، گیلان و اردبیل وضعیت بهتری نسبت به دانشگاه مادر استان زنجان دارند.

رتبه دانشگاه های کشور که وضعیت بهتری نسبت به دانشگاه زنجان دارند، به ترتیب ۱. دانشگاه تهران ۲. دانشگاه تربیت مدرس ۳. فردوسی مشهد ۴. شیراز ۵.تبریز ۶. شهید بهشتی ۷. علم و صنعت ۸. ارومیه ۹.علامه طباطبایی ۱۰. فرهنگیان ۱۱.محقق اردبیلی ۱۲ یزد ۱۳.گیلان ۱۴.صنعتی امیرکبیر ۱۵.خوارزمی ۱۶.شهید چمران اهواز ۱۷. باهنر کرمان ۱۸ اصفهان ۱۹.بیرجند ۲۰.صنعتی شریف ۲۱.رازی ۲۲.سیستان و بلوچستان ۲۳.سمنان ۲۴. شهرکرد ۲۵.دانشگاه فنی و حرفه ای ۲۶. مازرندران ۲۷. صنعتی اصفهان ۲۸.الزهرا و ۲۹. خواجه نصیرالدین طوسی است. رتبه ۳۰ هم مربوط به دانشگاه زنجان است.

معیار تولید مقالات علمی

نمودار زیر رتبه (Rank) دانشگاه زنجان را بر اساس معیار تولید مقالات علمی در سال های مختلف نمایش می دهد. رتبه “یک” به مرکز علمی دارای بالاترین تعداد تولیدات علمی (مقالات کنفرانسی و ژورنالی) اختصاص می یابد و سایر مراکز در رتبه های پایین تر قرار میگیرند.این نمودار گویای روند نزولی دانشگاه زنجان طی سال ۸۵ تا ۹۵ و بعد از آن در معیار تولید مقالات علمی است.

تعداد مقالات دانشگاه زنجان در این نمودار در طی سال های مختلف نمایش داده شده است. هر مرکز دارای دو رتبه است که نسبت که مراکز همرده و همچنین نسبت به کل مراکز علمی فعال در سطح کشور سنجیده می شود. با توجه به اینکه حجم نمایه سازی مقالات در سال ۱۳۹۸ نهایی نیست، رتبه بندی تا یک سال قبل تعیین می شود. تمامی نمودارهای این پایگاه به روز بوده و با نمایه سازی هر مقاله جدید، تاثیر آن در نمودارها به صورت لحظه ای نمایش داده می شود.

تعداد سالانه مقالات دانشگاه زنجان

دانشگاه زنجان تاکنون ۷۸۰۴ مقاله در همایش ها و نشریات داخلی منتشر نموده است. که از این تعداد ۱۰۳۶ مقاله ژورنالی و ۶۷۶۸ مقاله کنفرانسی می باشد. نمودار زیر تعداد سالانه مقالات دانشگاه زنجان را به تفکیک مقالات ژورنالی و کنفرانسی نمایش می دهد.
در لیست زیر تعدادی از آخرین مقالات نمایه شده از دانشگاه زنجان نمایش داده می شود. که از طریق لیست سالانه می توانید به کل مقالات دانشگاه زنجان دسترسی داشته باشید.

دانشگاه زنجان در سال ۹۳ و ۹۴ بهترین شرایط را داشته است. قبل و بعد از آن روند نزولی بوده است.

 

مقالات بین المللی دانشگاه زنجان

بر اساس داده های استخراج شده از پایگاه اسکوپوس و پابمد، تاکنون ۵۰۲۲ مقاله توسط پژوهشگران دانشگاه زنجان در این نمایه سازهای بین المللی ثبت شده است. نمودار زیر آمار سالانه مقالات بین المللی منتشر شده توسط دانشگاه زنجان را نمایش می دهد.

رویدادها و همایش های علمی

برگزاری رویدادها و همایشهای علمی، یکی از معیارهای اصلی بررسی جایگاه و سطح فعالیت هر مرکز علمی است. نمودار زیر تعداد همایش ها و کنفرانسهای برگزار شده توسط دانشگاه زنجان را نمایش می دهد.
بر اساس داده های ثبت شده در پایگاه همایشهای ایران تاکنون ۲۱ همایش توسط دانشگاه زنجان برگزار شده است.

با توجه به اطلاعات و داده های ارائه شده و همچنین برخی واقعیت های ملموس حقیقی باید گفت شعار دانشگاه زنجان آفتاب توسعه استان عملا در سطح یک شعار باقی مانده و این دانشگاه مادر استان به دلایل مختلف نتوانسته نقش محوری در برطرف کردن علمی مشکلات استان زنجان را به خوبی ایفا کند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تصرف می‌کنی، تصرف می‌کند، تصرف می‌کنند!
خبر قبلی
۱۵ نفر دیگر به آمار بیماران کرونایی زنجان افزوده شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست