1. یادداشتها
  2. یادداشت
  3. درباره لغو مناقصه سبزه میدان زنجان…!

کد خبر: 9780

درباره لغو مناقصه سبزه میدان زنجان…!

اگر جهاد نصر زنجان تعهد محضری بدهد که با ۵۸ میلیارد پروژه را به اتمام می رساند ما حاضریم با ترک تشریفات پروژه را به این شرکت واگذار نماییم. بسم الله…

خبر لغو مناقصه سبزه میدان و به تاخیر افتادن اجرای پروژه خاطر همه شهروندان را مکدر و آنها نگران از عدم اجرای پروژه ساخته است.
از آنجائیکه اینجانب اعتقاد دارم همه موارد باید بدون محدودیت با مردم در میان گذاشته شود علت این موضوع را بطور مشروح بیان می کنم.

اداره کل محترم بازرسی چند ایراد را به مناقصه وارد می داند:

ایراد اول: بازرسی معتقد است چون قرار است پروژه بصورت EPC اجرا شود پس باید از شرکت های پیمانکارصلاحیت دار EPC استفاده شود یا پروژه از حالت EPC به حالت عادی تغییر یابد.

ایراد دوم بازرسی این است که چون در پروژه قرار است بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد از اعتبار دولتی استفاده شود پس معامله تابع ضوابط معاملات دولتی است نه معاملات شهرداری. اگر ضوابط معاملات دولتی حاکم باشد شهرداری نباید شرط دارا بودن پایه یک پیمانکاری را در مناقصه اعلام می کرد و با توجه به مبلغ معامله پیمانکاران رتبه دو نیز می توانستند شرکت کنند و باید پاکت آن ها نیز بازگشایی می شد. همچنین در حالت معامله دولتی برای کشف واقعی قیمت دامنه تغییرات قیمت مد نظر است نه قیمت عادله که در حالت معاملات شهرداری است.
قیمت عادله: یعنی اینکه کارفرما برای کشف قیمت واقعی با استفاده از فهرست بهای اقلام و خدمات، هزینه واقعی اجرای پروژه را کشف می کند و هر پیمانکاری بالاتر یا پایین تر از آن قیمت دهد از مناقصه خارج می شود.
دامنه تغییرات: میانگین قیمت داده شده از ۵ شرکت به عنوان قیمت واقعی قلمداد و قیمت های خارج از آن دامنه از مناقصه خارج می شود.

موضوع دیگری که بصورت غیر رسمی مطرح است و شاید مسئله در اصل همین باشد این است که چرا پروژه به شرکت جهاد نصر زنجان که مبلغ ۵۸ میلیارد را درخواست کرده داده نمی شود و شرکتی که ۱۰۷ میلیارد درخواست کرده برنده شده است؟
ایرادات بازرسی محترم مستند به قانون بوده و جنبه پیشگیری دارد و جای تقدیر است.

اما در پاسخ به ایرادات اشاره شده موارد زیر را به استحضار می رسانم:

پاسخ به ابهام اول: به دو دلیل ما می خواهیم اجرای پروژه حتما بصورت EPC باشد: اولاً در پروژه های EPC منعطف است و امکان تغییر در طرح و مصالح در حین اجرا وجود دارد. با توجه به اینکه پروژه سبزه میدان یک پروژه مهم، خاص، ظریف و هنری است لازم خواهد بود در طول اجرای پروژه تغییراتی را از جنبه های مختلف برای افزایش کیفیت و زیبایی صورت داد.
دوماً اگر پروژه EPC نباشد، ابتدا باید تمامی نقشه های اجرایی تهیه شود سپس اجرا شروع شود. تهیه تمامی نقشه ها حدود یکسال زمان می برد. با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و افزایش روزانه قیمت ها تاخیر در شروع پروژه ممکن است هزینه اجرا را تا ۲ الی ۳ برابر افزایش دهد ضمن اینکه وقت زیادی وجود ندارد و ۴۰ سال است مردم منتظر اجرای پروژه هستند.
مسئله دیگر این است که در کل کشور ۱۵ شرکت پیمانکار EPC وجود دارد که اغلب آن ها رتبه ابنیه ندارند. آن هایی که رتبه ابنیه دارند یا اعتبارشان منقضی شده یا ظرفیت خالی ندارند. لازم به ذکر است جهاد نصر زنجان با وجود اینکه صلاحیت EPC ندارد پل گلشهر را بصورت EPC اجرا می کند و بازرسی محترم با این موضوع موافقت کرده است. این حالت در همه شهرهای کشور بنا به دلایلی که در ادامه خواهم گفت مرسوم است.

پاسخ به ابهام دوم: از نظرشهرداری و شورای شهر چون هنوز موافقت نامه ای بین دولت و شهرداری امضا نشده نمی توان معامله را دولتی تلقی کرد. چون معمولاً نمی توان روی کمک های دولتی حساب باز کرد. پس از نظر ما معامله تابع ضوابط معاملات شهرداری هاست. بنابر این عدم بازگشایی پاکات شرکت جهاد نصر زنجان و اصفهان به دلیل اینکه پایه دو‌ هستند از نظر ما درست بوده است.

«شرکت جهاد نصر اصفهان رسماً و شرکت جهاد نصر زنجان غیر رسمی از شهرداری شکایت کرده اند و یکی از علت های ورود بازرسی به موضوع همین شکایت هاست.
بی تردید شهروندان خاطره پل سید الشهدا که ۱۰ سال اجرای آن طول کشید و پروژه ۱۲ میلیاردی با ۵۴ میلیارد به اتمام رسید را فراموش نکرده اند. مجری این پروژه جهاد نصر اصفهان بود. بنده به عنوان نماینده مردم و مسئولین دیگر استانی نباید اجازه فعالیت به شرکتی بدهیم که در حق این شهر و مردم این شهر خیانت کرده است».

تاکید ما بر رتبه یک بودن پیمانکار پروژه،کاهش ریسک توقف پروژه در بین راه و اجرای با کیفیت طرح است.

پاسخ به ابهام سوم: بر اساس شنیده ها شرکت جهاد نصر زنجان قیمت ۵۸ میلیارد را برای اجرای پروژه در خواست کرده است. این در حالی است که طبق برآورد شرکت طراح پروژه، بر اساس فهرست بهای نیمه اول سال ۹۷ هزینه اجرای پروژه ۶۱ میلیارد تومان است. اکنون در نیمه اول سال ۹۸ هستیم و قیمت اقلام حداقل دو برابر شده است.

سئوال این است چطور شرکت جهاد نصر می خواهد پایین تر از نرخ معمول پروژه را اجرا کند؟ و ۶۰ میلیارد از جیب خود برای پروژه هزینه کند؟ کدام عقل سلیم این را می پذیرد؟؟ همین شرکت جهاد نصر در حال احداث پل گلشهر است. قرار داد ما با این شرکت ۲۴ میلیارد است

اکنون این شرکت با این استدلال که قیمت ها بالا رفته است، درخواست ۳۸ میلیارد را از شهرداری دارد!! چطور این شرکت در طول یک سال ۱۴ میلیارد برای یک پل مبلغ اضافه درخواست می کند اما حاضر است سبزه میدان را نصف مبلغ واقعی احداث کند؟!

مشخص است در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. توقف پروژه، درخواست تعدیل قیمت و نهایتا پروژه با ۳۰۰ میلیارد به اتمام خواهد رسید.

اگر جهاد نصر زنجان تعهد محضری بدهد که با ۵۸ میلیارد پروژه را به اتمام می رساند ما حاضریم با ترک تشریفات پروژه را به این شرکت واگذار نماییم. بسم الله…

علی ایحال مناقصه منتفی شده و برگزاری مجدد آن منجر به فوت زمان خواهد شد و هزینه اجرا را چند ده میلیارد بالا خواهد برد. با این شرایط به احتمالا پروژه در بین راه به تغییر مدیریت شهرداری و شورا برخورد می کند. در این صورت احتمال توقف یا کند شدن اجرای پروژه وجود خواهد داشت.
ای کاش با تدبیر بیشتری عمل می شد.
با همه اینها ما مصمم هستیم پروژه سبزه میدان در اسرع وقت شروع شود و آماده برگزاری مجدد مناقصه هستیم. ولی ای کاش بیشتر حمایت می شدیم.

من در پروژه سبزه میدان انتظار حمایت بیشتری از طرف استاندار محترم، امام جمعه محترم ، بازرسی محترم و سایر عزیزان داشتم…

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اختلالات خوردن چیست؟
خبر قبلی
مواظف فشارخون بالا باشیم…!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست