1. اجتماعی
  2. در کشور به هم‌ ریخته‌ای زندگی می‌کنیم

کد خبر: 16917

در کشور به هم‌ ریخته‌ای زندگی می‌کنیم

محمدستاری‌فر، اقتصاد دادن و رئیس اسبق سازمان برنامه‌ و بودجه، تلاش کرده تا تحلیل متفاوت خود را از مشکلات فعلی اقتصاد بیان کند. به باور او تا بازار سیاست اصلاح نشود، بازار اقتصاد به ریل اصلی خود باز نمی گردد.

بی شک اگر بیکاری و فقر و سایر مشکلات، ۴۰ سال ادامه دار شده و درخت جامعه چنین میوه هایی داده است، باید به فندانسیون مراجعه کنیم. این بدان معنا است که در قانون اساسی مشکلی وجود دارد.

ممکن است شما بپرسید قانون اساسی چه مشکلی دارد و جایگاه قدرت کجا است؟ جایگاه این قدرت، دولت و حاکمیت و رهبری نیستند. بلکه هر شهروند می تواند خودش قدرت باشد و منشأ اقداماتی شود.

باید نظام حکمرانی و قانون اساسی خود را اصلاح کنیم. ممکن است صاحب نظران علم حقوق بگویند چطور این مشکل ۴۰ سال ادامه یافته و ما هنوز نفهمیده ایم قدرت در کجای این جامعه قرار گرفته است. این مسأله نیز به ریشه های فرهنگی جامعه باز می گردد.

عده ای منکر مشکلات در کشور هستند.
در همین رابطه باید بگویم آن دسته از کشورهایی مانند ما که در قرون ۱۹، ۲۰ و ۲۱ در خواب بوده و هستند، اگر روزی بیدار شوند باید نظام حکمرانی، وزارت خانه ها، بانک ها و شهرداری ها و… همچنین قانون اساسی و فرهنگ مردم را اصلاح کنند. نقطه شروع اصلاح امور برای این دسته از کشورها از قدرت و حاکمیت است.

تا وقتی که ثبات، آرامش، قانون و شفافیت برقرار نشود، وضع همین است. امروز بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم، راه حل اقتصادی ندارند. تا راه حل ها را در بازار سیاست و حاکمیت پیدا نکنیم، هیچ راهکار اقتصادی پاسخگو نخواهد بود. برای نمونه، ممکن است برخی بگویند بودجه دولت باید درست شود و این به معنای طراز کردن بودجه است. در حالی که بودجه زمانی طراز می شود که حاکمیت سرجای خود بنشیند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آیین تکریم ومعارفه رییس دادگاه بخش افشار برگزار شد
خبر قبلی
فوت یک نفر بر اثر غرق شدگی در زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست