دستکاری متغیر پول و جمعیت موجب تغییرات بی بازگشتی می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، اقتصاد را پایه تمام دستورالعمل ها و تصمیمات توصیف کرد و گفت: ما بایستی برنامه ریزی کنیم که چه سیاست های راهبردی را می توانیم پیاده سازی کنیم که در صورت افزایش جمعیت، این جمعیت، مولد، توانمند و با کیفیت باشد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ شهرام طهماسبی، در جلسه شورای راهبری جمعیت استان زنجان، اظهار داشت: تغییر و دستکاری دو متغیر پول و جمعیت بسیار حساس بوده و موجب تغییرات بی بازگشتی می شود. برای مثال در مقطعی از زمان، نقدینگی را دستکاری کردیم و به شرایط بی بازگشتی در قیمت دلار رسیدیم. بنابر این اگر این دو عامل، درست سیاست گذاری نشوند و شرایط لازم برای آنها محیا نشود، می توانند تمدن ها را به ورطه نابودی بکشانند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اظهار داشت: یکی از سیاست های ابلاغی، افزایش نرخ باروری است که با توجه به روند کاهشی رشد جمعیت با راهکارهایی همچون ارائه تسهیلات به مادران و تسهیل شرایط ازدواج در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تامین سلامت جامعه و تغذیه سالم و توانمند سازی جمعیت در سن کار از دیگر سیاست های ابلاغی هستند که همه این سیاست ها بایستی خلاقیت و مهارت لازم را در جهت ایجاد تغییراتی جدید در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور داشته باشند.

شهرام طهماسبی با بیان اینکه بخش برجسته این سیاست ها، تفکرات آمایش سرزمینی است، افزود: در تفکرات آمایشی با یک بازتوزیع جغرافیایی از جمعیت مواجه هستیم و باید به این مهم توجه کنیم که نمی توان الگوی واحدی برای رشد جمعیت به تمام مناطق کشور ارائه کرد.

وی تصریح کرد: اگر این رشد جمعیتی بر کلان شهرها و مناطق پرجمعیت بارگذاری شود، دوباره گرفتاری های گذشته گریبان گیر ما خواهد بود و افزایش خواهند یافت. پس لازمه اعمال سیاست های رشد جمعیت این است که با تفکرات آمایشی، مناطقی که مطابق با ظرفیت های زیستی، ظرفیت رشد جمعیت را دارند بررسی شوند.

طهماسبی با بیان اینکه حدود ۶ میلیون نفر ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند، اظهار داشت: بیشتر این افراد، نخبه ها هستند که می توان با پیش گرفتن سیاست های تشویق زمینه بازگشت و مهاجرت آنها را به داخل کشور فراهم کرد و به این طریق کیفیت جمعیت را بالا برد.

وی بیان کرد: تابع محدودیت کالاهای عمومی و اقتصادی در جامعه، برونزا می باشد و به میزان تقاضا بستگی دارد، در حالی که تابع محدودیت جمعیت، درونزا و در واقع ذهنی است و به افکار و باورهای مردم، شغل، سواد، موقعیت اجتماعی و ملاحظات اجتماعی بستگی دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: بنابراین شاید بازار را بتوان با تغییر عرضه و تقاضا تغییر داد ولی اگر در رشد جمعیتی دخالت کنیم به نقطه بی بازگشتی می رسیم.

وی گفت: تاکنون در غرب تلاش های بسیاری در جهت ترغیب و تشویق مردم به فرزندآوری صورت گرفته ولی موفقیت چندانی حاصل نشده است؛ چراکه باورهای ذهنی، نظام اقتصادی و پایگاه اجتماعی آنها، اجازه فرزندآوری زیاد را به آنها نمی دهد و بایستی این موضوع را نیز در نظر گرفت که امروزه تولد هر فرزند، هزینه بسیاری را به یک خانواده تحمیل می کند.

طهماسبی افزود: بنابراین تغییرات ابعاد جمعیتی بیشتر از این که تابع سیاستگذاری باشد، تابع تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. هرچه شرایط اقتصادی بدتر و آگاهی های اجتماعی جامعه بالاتر رود، رشد جمعیت کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: تغییرات اجتماعی بسیار پرتحرک تر از تغییرات اقتصادی صورت گرفته و این فاصله بسیار زیاد معادلات و سیاست گذاری های ما را تحت تأثیر قرار می دهد. قدرت و ثروت در گذشته منوط به نیروی انسانی بیشتر بود در حالی که امروز قدرت وابسته به سرمایه های اقتصادی و اجتماعی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با بیان اینکه ما نمی توانیم با دستورالعمل و بخشنامه، جمعیت را تحت تأثیر قرار دهیم، تأکید کرد: ما بایستی شرایط و فضا را محیا کنیم و با آماده کردن شرایط، امکانات، قابلیت ها و زیرساخت ها ممکن است بتوانیم تغییراتی ایجاد کنیم. البته این تغییرات نیز گسترده نخواهد بود، چراکه تغییرات زیاد آن به نقطه غیرقابل بازگشتی می رسد.

وی با اشاره به تغییرات جمعیتی ایران از اولین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۳۵، گفت: جمعیت کشور در سال ۱۳۳۵، ۱۹ میلیون نفر بود و در سال ۱۳۹۵ به ۸۰ میلیون نفر رسید و به عبارتی ۴ برابر شد و در واقع در طول این ۶۰ سال، به صورت میانگین هرسال یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.

شهرام طهماسبی ادامه داد: کشور ما در دهه ۱۳۶۰ دچار انفجار جمعیتی شده و با رشد ۴ درصدی مواجه شد که بالاترین رکورد ما در رشد جمعیت بوده است. هم اکنون این جمعیت به عنوان یک فرصت و ظرفیت پیش روی ما است و ما یک پنجره جمعیتی داریم که از از دهه ۱۳۶۰ شکل گرفته و بعد از دو دهه به بالندگی رسیده و در سن کار و تولید قرار گرفته است.

وی افزود: ما از دهه ۱۳۸۰ در این پنجره جمعیتی قرار گرفتیم، ولی متاسفانه نتوانسته ایم در ظرف دو دهه گذشته، از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم. اگر جمعیت جدید به درستی با سیاست های آمایشی توزیع نشود، باز هم با پنجره جمعیتی جدیدی مواجه می شویم که در تامین نیازهای شغلی آنها ناتوان خواهیم بود.

طهماسبی تصریح کرد: جمعیتی که اکنون به سن سالخوردگی می رسد، جمعیتی است که قبلا مولد بوده و صاحب کسب و کار و درآمد بوده است و جمعیت جوان کنونی که بخشی از آن بدون شغل و تامین اجتماعی است، در آینده نیازمند حمایت بوده و مواجهه با این جمعیت سالخورده بسیار مشکل خواهد بود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
گسترش چتر حمایتی بیمه اجباری در زنجان
خبر قبلی
تعیین تکلیف ۲۱ قرارداد راکد در شهرک‌های صنعتی استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست