دیدار اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات با استاندار زنجان/ خط و نشان استاندار به مدیران

 اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان با استاندار زنجان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ در این دیدار اعضای هیئت مدیره مشکلات فعلی رسانه های استان، وضعیت پاسخگویی مدیران دستگاه های اجرایی به رسانه ها، وضعیت شاخص های توسعه ای استان و وضعیت فعلی جامعه در ابعاد مختلف را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

در این دیدار ابتدا فتح اله حقیقی، استاندار زنجان به اقدامت مختلف صورت گرفته در استان پرداخت و گزارش کوتاهی به اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان ارائه کرد.

 

استاندار زنجان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم برگزاری مناسب انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بود، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در استان با کم ترین خطا و مشکل انجام شد، به گونه ای که هیچ فرد و گروهی اعتراضی نسبت به شرایط برگزاری انتخابات در استان نداشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعیین تکلیف پسماندهای واحدهای تولیدی روی استان اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع یکی از مسائل مهم استان در سال های گذشته بود که پیگیری و تعیین تکلیف شد. همچنین پیگیری لازم در خصوص انتقال پسماندهای روی انجام و به مراحل خوبی رسیده است.

حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات محتلف برای احیای واحدهای تولیدی استان و برنامه های سال جاری برای تحقق جهش تولید اشاره کرد و گفت: در استان زنجان مسائلی از ۲۰ – ۳۰ سال پیش لاینحل مانده بود که با تلاش زیاد حل شده است.

 استاندار زنجان با بیان اینکه مدیر بدون رسانه معنی ندارد و مدیری  که در زمان مدیریتش خود رویکرد رسانه ای نداشته باشد، مدیر نیست، یادآور شد: مدیران ما نمی خواهند خیس بشوند و سرچشمه بی لیاقتی ها از همین جاست.

حقیقی گفت: در سال ۹۷ در ارزیابی مدیرانی که در تکریم رسانه ها و ارباب رجوع خوب عمل کردند تنها دو مدیر توانستند از ۲۰۰ نمره ۱۰۰ نمره بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به این که کسی که تخریب می کند خبرنگار نیست، اظهار کرد: خبرنگار کسی است که هم انتقاد کند و هم راهکار ارایه نماید.

حقیقی به شیوع ویروس کرونا در استان و اقدامات انجام گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: انجام تست های سرپایی در استان برای اولین بار در کشور و غربالگری صوت گرفته باعث تحسین این استان از سوی سازمان جهانی بهداشت شد که اگر این اتفاق نمی افتاد با فاجعه بزرگی روبرو می شدیم.

استاندار زنجان به راه اندازی واحدهای تولید مواد ضدعفونی، ماسک معمولی و ۹۵ N، دستکش و الکل در استان اشاره کرد و گفت: ما تولید الکل را در استان زنجان به سه برابر افزایش دادیم. حقیقی با بیان این که بحث کرونا باعث شد تا اقدامات خوب دولت در استان در سال ۹۸ کمرنگ شود، به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: انتخابات برگزار شده بدون حاشیه بود و منتخبین و هیأت نظارت از برگزاری مطلوب این انتخابات قدردانی کردند و استان زنجان از لحاظ میزان مشارکت مردم، استان هشتم کشور بود.

 

 

کم‌ترین رسانه با بیشترین مشکلات در استان زنجان

در ادامه این نشست، مدیر خانه مطبوعات استان زنجان به ایراد سخن پرداخت و با بیان این که در حال حاضر ۸۷ رسانه دارای مجوز در استان وجود دارد، گفت: استان زنجان از لحاظ تعداد رسانه، کمترین رسانه ها را در میان استان های همجوار دارد ولی با بیشترین مشکلات مواجه است.  جنس مشکلات رسانه های استان با یکدیگر متفاوت است.

ناصری مشکلات اقتصادی رسانه ها را بزرگترین مشکل حال حاضر برشمرد و خاطر نشان کرد: نشریات مکتوب بیشترین فشار اقتصادی را در این دوره تحمل می کنند که با ادامه این روند شاهد تعطیلی آنها خواهیم بود.

وی ضمن تشریح هزینه های سرسام آور نشریات چاپی، به عدم درآمد این نشریات اشاره کرد و گفت: عدم تخصیص آگهی های دولتی، حذف اشتراک نشریات توسط دستگاههای اجرایی، عدم سفارس گزارش عملکرد به نشریات توسط بخش دولتی و خصوصی، از جمله مشکلات رسانه های مکتوب استان می باشد.

مدیر خانه مطبوعات استان عدم درک مشکلات رسانه های استان توسط برخی مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی، عدم پاسخگویی مدیران به مطالب منتشر شده در رسانه ها و عدم رعایت عدالت در توزیع آگهی ها دولتی، را از موانع پیش روی رسانه های استان برشمرد و افزود: این در حالی است که در دیگر استان ها این مشکلات یا وجود ندارد یا در کمترین میزان خود است.

 وی انتخاب یکی از معاونین استاندار – ترجیحاً معاون سیاسی امنیتی به عنوان رییس شورای اطلاع رسانی استان – به عنوان رابط استاندار با خانه مطبوعات برای پیگیری و حل مشکلات رسانه های استان در بازه زمانی کوتاه را مطرح کرد که مورد موافقت استاندار قرار گرفت.

اختصاص درصدی از اعتبارات روابط عمومی های ادارات به رسانه های استان، دستور جلوگیری از انتشار نشریات داخلی برخی دستگاه ها و اختصاص هزینه آن به نشریات استان، دستور اشتراک گیری ادارات از نشریات، دستور همکاری و پاسخگویی دستگاههای اجرایی به رسانه های استان، مکلف کردن مدیران دستگاههای اجرایی به انتشار گزارس عملکرد خود در رسانه ها در هفته دولت، از دیگر خواسته های مدیر خانه مطبوعات از استاندار زنجان بود.

 

در شرایط کرونایی یکی از آسیب‌پذیرترین مشاغل، مطبوعات بوده است

در ادامه رییس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان زنجان با بیان این که علیرغم کارهای خوب صورت گرفته در حوزه اقتصاد، صنعت و تولید، حوزه فرهنگ مغفول مانده است، گفت: امیدوارم مشکلات این حوزه نیز با همیاری مسئولان مرتفع شده و مشعل مطبوعات خاموش نشود.

حسین نجاری گفت: در شرایط کرونایی یکی از آسیب‌پذیرترین مشاغل، مطبوعات بوده است و امروز بیش از پیش نیازمند همراهی مسئولان است.

رییس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان با بیان این که بخش مهمی از امر مدیریت متکی به ارتباطات است و مدیرانی که مدیوم‌های ارتباطی خود را با دنیای ارتباطات قطع می‌کنند متضرر می‌شوند، گفت: عدم ارتباط مدیران باعث شده تا مردم از عمکرد آن‌ها بی‌اطلاع باشند.

وی با اینکه اساساً مشکلات در گستره‌ی ارتباطات تجزیه می‌شوند و هر رابطه‌ی دو سویه‌ی دروازه‌ای رو به روشنایی است، از استاندار خواست تا مدیران را مکلف به ارتباط با مطبوعات نموده تا از مجاری رسانه‌ای گزارش عملکرد خود را به مردم ارائه دهند.

وی افزود: متأسفانه ترکش کم کاری مدیران به سینه‌ی استانداری اصابت می‌کند و انتظار می‌رود رویکرد مدیریتی این قبیل افراد اصلاح گردد.

نجاری با بیان این که شبکه‌های اجتماعی رقیب جدی رسانه ملی هستند، گفت: امروز مطبوعات به طور جدی در این شبکه‌ها حضور دارند در حالی که مدیران به سهو یا به عمد از این ظرفیت برای بیان عملکرد خود استفاده نمی‌کنند.

وی به وضعیت معیشتی اصحاب رسانه استان مخصوصاً در بحث کرونا اشاره کرد و از استاندار خواست در کنار حمایت‌های قانونی مطرح شده از سوی خانه مطبوعات، با تخصیص وام کم بهره و با شرایط آسان، دست خبرنگاران و رسانه‌های استان را بگیرد.

 

کاهش آسیب فضای مجازی با تقویت رسانه های دارای مجوز

عضو خانه مطبوعات استان زنجان و مدیرمسئول پایگاه خبری همدلی زنجان به برخی مشکلات رسانه ها اشاره کرد و گفت: برخی افراد با ایجاد صفحه های شخصی و حقیقی که تخصص حوزه ارتباطات و رسانه را ندارند موجب تولید محتوای احساسی و هیجانی در فضای مجازی می شوند.  این رویکرد برای فضای روانی و افکار عمومی جامعه دارای محاطرات زیادی است که بخشی از آن را به صورت محسوس شاهدیم.

احمد اسدی با بیان اینکه حاکمیت و دولت هرچند بارها در خصوص آسیب های فضای مجازی سخن گفته اند اما شاهد اقدام عملیاتی و مطالعاتی در این خصوص نیستیم، افزود: در میان انبوهی از تولید محتواهای فضای مجازی باید از مجموعه رسانه هایی که دارای مجوز از وزارت ارشاد هستند، برای تولید محتوای درست حمایت شود. اگر حمایت دولت و حاکمیت از رسانه های دارای مجوز صورت گیرد، می توان تولید محتوای کارشناسی و صحیح انجام داد. این رسانه ها توانایی این را دارند که با تولید محتوای حرفه ای، مانع بروز بسیاری از مشکلات در جامعه شوند.

وی در ادامه عدم درک درست برخی مدیران روابط عمومی از مشکلات حوزه رسانه را عنوان کرد و گفت: این افراد درک درستی از تولید محتوای حرفه ای ندارند و اصولا رویکردی برای حمایت از تولید محتواهای درست و انجام کارهای کارشناسی در بدنه دستگاه های دولتی و عمومی استان وجود ندارد.

اسدی با بیان اینکه پرداختن به مشکلاتی همچون بیمه خبرنگاران رویکرد موثری نیست، تاکید کرد: با تقویت اقتصاد رسانه ها به ویژه رسانه های بخش خصوصی و مستقل قطعا شاهد ایجاد اشتغال و برطرف شدن مشکلاتی همچون بیمه و…خواهیم بود.

وی به عملکرد شورای اطلاع رسانی استان اشاره کرد و گفت: عملکرد فعلی شورای اطلاع رسانی استان زنجان رویکرد و نقش حاکمیتی دارد و در مواقعی که نیاز به رسانه ها وجود دارد از آن ها دعوت می شود و در غیر این صورت رسانه ها نقشی در تصمیم گیری این شورا ندارند. حتی حق رای برای رسانه ها در این شورا وجود ندارد.

 

مطبوعات روز به روز ضعیف تر می شوند

در ادامه یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات استان به بیان بخش دیگری از مشکلات حوزه رسانه پرداخت.

احمد حسنی با بیان این که مطبوعات روز به روز ضعیف تر می شوند و در حقشان اجحاف صورت می گیرد، گفت: نگاه شرکت ها و روابط عمومی ها به رسانه ها، نگاه درستی نیست و باید اصلاح شود.

وی به برخی کارهای نامتعارف برخی از رسانه های استان اشاره کرد و گفت: این افراد هم درآمد خوبی دارند و هم صدایشان بلند است.

حسنی به برخی از اقدامات برخی از روابط عمومی ادارات استان اشاره کرد و گفت: پیمانکاری که در استان کار میگیرد دو میلیارد تومان از این پیمان سود میبرد ولی متأسفانه برخی روابط عمومی ها از دادن آگهی این پیمان ها به رسانه ها امتناع می کنند و در صورت سفارش، خواستار پرداخت کمترین مبلغ به رسانه ها هستند!

وی با توضیح وضعیت رسانه های برخی استان های همجوار گفت: چرا بانکها در استان زنجان با رسانه ها همکاری نمی کنند؟ در حالی که بیشترین حمایت از رسانه ها در استان های دیگر توسط بانک ها صورت می گیرد.

 

در پایان این نشست، استاندار زنجان به مرزبان مدیرکل حوزه استاندار، مواردی را برای پیگیری دستور داد که برخی از آنها عبارتند از:

۱. عملیاتی شدن سریع پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به اصحاب رسانه استان.

۲. دستور جلسه شورای اطلاع رسانی استان (یک جلسه در میان) برای حل مشکلات رسانه ها.

۳. تشکیل جلسه در اولین فرصت با حضور مدیران، صنعتی، تولیدی، دولتی و بخش خصوصی برای شنیدن مشکلات رسانه ها و حل آنها.

۴. سفارش انتشار گزارش عملکرد دستگاه های اجرای به نشریات در هفته دولت.

۵. پیگیری رعایت عدالت در توزیع آگهی های دولتی بین همه رسانه های استان.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
جاده چند متری در گلشهر زنجان که معطل یک آسفالت است! + فیلم
خبر قبلی
مرکز پژوهش‌های مجلس: پیامدهای کسری بودجه در سال ۹۹ بسیار جدی است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست