1. اخبار استان
  2. دیپلماسی چینی در راه سبزه میدان!

کد خبر: 4620

دیپلماسی چینی در راه سبزه میدان!

دیپلماسی چینی در راه سبزه میدان!

 

 

 

 

زنجان هرچقدر که نتواسنته در جذب سرمایه گذاران کشورهای اروپایی موفق عمل کند، اما در جذب چشم بادامی های شرق آسیا از نوع چینی موفق بوده و ردپای چینی ها در صنعت زنجان قابل مشاهده و عینی است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ از حضور چینی‌ها در بخش صنعت که بگذریم، طرح برگزاری جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم نیز در بخش جاده ابریشم آن مربوط به چین می شود، کشوری که جمعیتی میلیاردری دارد، حجم اقتصادی بزرگ و کشوری نوظهور در سطح دنیا که می تواند معادلات منطقه ای و جهانی را دستخوش تغییراتی کند.

سفرچند تن از اعضای شورای اسلامی شهر زنجان به کشور چین برای رایزنی با سرمایه گذاران این کشور جهت حضور در پروژه های عمرانی شهر زنجان خبر جذابی بود، خبری که سجاد خدایی، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان حاضر نشد در خصوص آن به خبرنگار “همدلی زنجان” توضیحاتی ارائه کند و تنها با ارسال لینک یک خبر از خبرگزاری دیگر خواستار استفاده از محتویان آن شد!

هرچند بهتر بود وی به عنوان سخنگوی شورا سوالات مدنظر “همدلی زنجان” را پاسخ دهد؛ اما می توان در این نوشتا با طرح سوالاتی خواستار توضیحات بیشتر برای تنویر افکار عمومی شد. قطعا حضور در چین گویای گام های بلند اعضای شورا برای یک دیپلماسی بین المللی جهت استفاده از سرمایه گذاران خارجی جهت توسعه عمرانی شهر زنجان است.

اما برای عموم شهروندان مشخص نیست، این سفر با اهدافی که سخنگوی شورا در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها به آن اشاره کرده، بعد از اتمام چه دستاوردهایی داشته و یا خواهد داشت. آیا باید این سفر را تنها یک سفر کاری-تفریحی ظاهری تفسیر کرد و یا باید منتظر ماند تا نتایج آن در ورود سرمایه چینی در غالب های مختلف همچون فاینانس به شهر زنجان نمود پیدا کند. شهری که امروز برای تحقق پروژه های آرمان اندیشانه شهردار غیربومیش به شدت نیازمند منابع مالی است.

چین به دنبال احیای جاده ابریشم است، زنجان جشنواره غذایی با عنوان جاده ابریشم دارد و این زمینه خوبی برای چانه زنی برای مقامات چینی است تا اگر قرار است این جاده احیا شود زنجان به عنوان یکی از شهرهای در مسیر مورد توجه چینی ها قرار گیرد. سبزه میدان به عنوان یک میدان مهم شهری شاید بتواند پروژه مناسبی برای سرمایه گذاری چینی ها در جهت تحقق اهدافشان باشد. تمام این موارد تا این نقطه خوب است. اما عدم مشارکت شهرداری در برگزاری حشنواره غذای اکو-جاده ابریشم در سال جاری کمی با این دیپلماسی تعریف شده مغایرت داشت!

با این حال زمینه لازم برای حضور و دعوت چینی ها در زنجان فراهم است، حضور سرمایه گذاران چینی تجربه خوبی را در دیپلماسی زنجان-چین ایجاده کرده و اگر هوشمندی لازم در بین مدیران شهری زنجان حاکم باشد، قطعا پروژه هایی همچون سبزه میدان با منابع مالی چینی ها قابلیت تحقق در بازه زمانی معقول و مناسب را دارد.

حال شهروندان زنجانی منتظرند اعضای شورای اسلامی شهر زنجان که به چین سفر کردند، در خصوص جزئیات سفر خود توضیحاتی ارائه دهند. اهداف سفر، تحقق دستاوردها و پیشینه و آینده این ارتباطات که راهبردی یا مقطعی است!؟

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پزشک‌های سیری‌ناپذیر!
خبر قبلی
مهمترین ویژگی در انتخاب مدیران استان شایستگی است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست