1. اخبار استان
  2.  رابطه ریال و سهام

کد خبر: 16757

 رابطه ریال و سهام

✍️ حسن فهیمی راد-معاون پیشین دبیرکل بورس تهران

مهم‌ترین عاملی که باعث رکوردشکنی‌های پی‌درپی شاخص‌های بورس و فرابورس ایران شده، کاهش ارزش پول ملی است. زمانی که دلار به بیش از ۲۲ هزار تومان رسیده است و ارزش ریال در مقابل آن تضعیف شده است، اکثر مردم سعی می‌کنند تا ریال خود را به کالا تبدیل کنند. سهام نیز به‌عنوان یک کالای مالی در ماه‌های اخیر جذابیت زیادی برای مردم پیدا کرده است و برهمین اساس با استقبال بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

البته تنها استقبال مردم برای ورود به این بازار و خرید سهام اثر نداشته است و شرایط خاص بازارهای موازی و رقیب نیز در آن دخیل بوده است. هرچند در ماه‌های نخست سال‌جاری بازارهایی مانند ارز و طلا همچنان در رکود نسبی به سرمی برد، اما طی بخصوص یک ماهه اخیر با رشد قیمت مواجه شده است و برهمین اساس بخشی از نقدینگی سرگردان به بازارهای ارز و طلا راه یافته است.

با این حال این بازارها به‌دلیل ریسک بالا و نیاز به نقدینگی بالا تنها مورد توجه عده‌ای خاص است. برهمین اساس بسیاری از سرمایه‌گذاران به جای اینکه پول خود را با خرید سکه بیش از ۱۰ میلیون تومانی سرمایه‌گذاری کنند، به خرید سهم‌هایی که گاهی چند صد تومان قیمت دارند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.کاهش ارزش ریال چنان تأثیری در اقتصاد ایران داشته است که اکثر ایرانیان تلاش می‌کنند تا با خرید یک کالا از افت ارزش دارایی خود جلوگیری کنند، برهمین اساس شاهد ورود سهامداران و پول جدید به بازار سهام هستیم. این روند به گونه‌ای است که باعث شده است تا برخی از تحلیل‌های کارشناسانه نیز جواب ندهد.

برهمین اساس ورود این میزان نقدینگی در بازار به‌دلیل کمبود عرضه سهم باعث شده است تا رکوردهای پیاپی را تجربه کنیم. این درحالی است که شاخص بورس باید به‌صورت منطقی و دور از هیجان به رشد خود ادامه دهد و رشد بیش از ۸۰ هزار واحدی در یک روز به نفع بازار نیست.برای متعادل کردن بازار اصلی‌ترین راه افزایش عرضه است.

دولت باید به‌صورت جدی با عرضه سهام شرکت‌های دولتی و زیرمجموعه‌های آنها عطش بازار برای خرید سهام را فروبنشاند. از طرف دیگر شرکت‌های موجود در بازار نیز می‌توانند با بالا بردن سهام شناوری خود به افزایش عرضه در بازار و متعادل شدن آن کمک کنند.افت شاخص در آخرین روز هفته گذشته و روز گذشته نیز به معنای ریزش بازار نیست چرا که تا زمانی که پول جدید به این بازار وارد شود، بازار دچار ریزش نخواهد شد و تنها به اصلاح مقطعی بسنده خواهد کرد.

در اکثر روزهایی که عرضه افزایش می‌یابد، این شرکت‌ها هستند که به دلایل مختلف سهام در اختیار خود را عرضه می‌کنند. به‌دلیل چشم‌انداز بازار اکثر سهامداران حقیقی سهام خود را نگهداری کرده‌اند و تنها اقدام به جابه جایی سهام می‌کنند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
عامل فروش داروهای غیرمجاز در فضای مجازی دستگیر شد
خبر قبلی
اراضی ملی روستای کوی نیک  ابهر طعمه حریق شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست