1. اخبار استان
  2. رشد بیش از ۱۰۶ درصدی ارزش تولیدات معادن استان زنجان

کد خبر: 8400

رشد بیش از ۱۰۶ درصدی ارزش تولیدات معادن استان زنجان

استان زنجان ظرفیت های مهمی در بخش های مختلف اقتصادی داشته که یکی از محوری ترین آن ها بخش صنعت و معدن است. در این بین بخش معدن یکی از ظرفیت های نهفته و خدادادی استان محسوب می شود که امروز موتور محرکه توسعه اقتصادی زنجان نیز محسوب می شود.

به گزارش “همدلی‌زنجان”، امروز زنجان از قطب های تولید سرب و روی کشور محسوب شده و یکی از بزرگ ترین معادن منطقه را دارد که فعالان حوزه تولید سرب و روی استان در سطح کشور نیز به نام هستند. امروز نبض اقتصاد زنجان در حوزه سرب و روی و بخش معدن فعال تر از سایر حوزه ها می تپد . این صنعت پیشینه بالایی نیز در استان دارد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بخش معدن در استان زنجان نیز همگام با سایر حوزه ها رشد کرد و امروز به یکی از بخش های تاثیرگذار در اقتصاد استان رسیده است.  این بخش در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه استان نقش بسزایی دارد.

بخش معدن در اقتصاد کشور نیز تاثیرات زیادی داشته به گونه ای که گفته می شود، بخش قابل توجهی از سهم ارز سهمی بورس کشور متعلق به بخش معدن است و نزدیک به یک درصد از GDP کشور به معادن و پنج تا ۶ درصد از GDP کشور به صنایع معدنی تعلق دارد.

با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می‌توان ارزش افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد. سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری باعث رونق بخش های اکتشاف و به تبع آن بهره‌برداری می‌شود.

دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های زیادی را عملیاتی کرده است. توسعه اکتشافات بخش معدن با گستردگی ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع، واگذاری طرحهای فولاد استانی به بخش خصوصی و مشارکت در اجرا، توسعه فناوری واحدهای سیار فرآوری در معادن کوچک کشور، ایجاد زیربناهای لازم جهت توسعه معادن و صنایع معدنی بخش خصوصی، ارائه تسهیلات و پوشش بیمه فعالیتهای معدنی به پروژه‌های معدنی، تامین ماشین آلات و تجهیزات معدنی و صنایع معدنی (۱۲۰۰ دستگاه ماشین آلات) و تدوین و به روزآوری مقررات و استانداردهای مصرف آب، انرژی و مواد در معدن و صنایع معدنی از جمله این اقدامات هستند.

بخش معدن استان زنجان بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته است، به گونه ای که تعداد معادن در حال بهره‌برداری استان زنجان در سال ۵ به میزان ۲۶ معدن بوده است که این میزان در سال ۹۲ به ۱۲۵ معدن و در سال ۹۵ به ۱۲۴ معدن رسیده است.

ارزش تولیدات معادن در حال بهره‌برداری در سال ۹۲ به میزان ۲۰۶۳۱۳۴ میلیون ریال رسیده و در سال ۹۵ این میزان به ۴۲۶۷۵۷۲ میلیون ریال افزایش یافته است.

تعداد معادن در حال بهره‌برداری استان در سال ۱۳۵۷ از ۲۶ معدن به ۱۲۴ معدن در سال ۱۳۹۵ رسیده‌است. ارزش تولیدات معادن در حال بهره‌برداری استان در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۰۶۳۱۳۴ میلیون ریال بوده‌ که با ۴/۱۰۶ درصد افزایش به ۴۲۶۷۵۷۲ میلیون ریال در سال ۱۳۹۵رسیده‌است

شاهد رشد بیش از ۱۰۶ درصدی ارزش تولیدات معادن استان زنجان طی سال ۹۲ تا ۹۵ هستیم که گویای تاثیرگذاری بالای ارزش تولیدات این بخش برای اقتصاد استان بوده است.

آنچه رئیس سازمان صمت استان زنجان در سال جاری گفته  تاکنون در بخش معادن استان زنجان ۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است. ۳۷۱ معدن در استان زنجان وجود دارد که از این تعداد ۳۰۹ معدن به صورت فعال و ۶۲ معدن غیر فعال  هستند . هم اکنون ۲ هزار و ۶۳۵ نفر در معادن استان فعالیت می کنند .

ذخیره قطعی معادن استان بالغ بر ۴۶۳ میلیون تن و میزان استخراج سالانه اسمی این معادن ۹ میلیون تن است  . ۲۰ درصد معادن استان را معادن فلزی ، ۶۰ درصد را معادن غیر فلزی و ۲۰ درصد را سنگ های نما تشکیل داده اند. ۶۷ درصد سرمایه گذاری انجام شده در بخش معادن استان فلزی بوده و یک هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معادن فلزی و ۴۴۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش معادن غیر فلزی است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
موشن گرافیک/ دستاوردهای علمی در استان زنجان
خبر قبلی
حجم سرمایه گذاری استان زنجان از ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور می کند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست