1. اخبار استان
  2. رشد گردشگری زنجان در سایه عقب ماندگی تاریخی!

کد خبر: 510

رشد گردشگری زنجان در سایه عقب ماندگی تاریخی!

 

رشد گردشگری زنجان در سایه عقب ماندگی تاریخی!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعطیلات نوروز همواره یکی از معیارها برای جذابیت شهرها برای مقصد سفر ایرانیان و گردشگران خارجی است که نوروز ۹۶ آمارهای زیادی از وضعیت گردشگری استان زنجان رسانه‌ای شد.

به گزارش همدلی زنجان؛ امروز صنعت گردشگری در دنیا یکی از بخش های مهم درآمدی برای اقتصاد کشورها محسوب می شود و تجربه کشور همسایه ایران یعنی کشور ترکیه گویای اثرگذاری این صنعت پاک در رشد اقتصادی است. در این بین کشور ایران با همه ظرفیت های نهفته در شکوفایی صنعت گردشگری راه نرفته زیاد دارد.

استان زنجان به عنوان یکی از استان های کشور است که به اندازه ظرفیت های خود در صنعت گردشگری موفق عمل نکرده و به نظر می آید بررسی چرایی این عقب ماندگی نیازمند بررسی ارتباط توسعه ای سایر بخش ها با این صنعت مهم است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از روز ۲۵ اسفندماه تا ۱۴ فروردین ۵۳۰ هزار و ۵۰۵ نفر از جاذبه های استان زنجان بازدید کرده اند. یحیی رحمتی در نخستین جلسه شورای اداری استان نیز از رشد ۴۰۲ درصد این آمار و همچنین افزایش ۱۹۴ درصدی فروش صنایع دستی نسبت به مدت مشابه در سال قبل در ۱۵ روز سال جدید خبر داد.

این مسئول در خصوص میزان اقامت مسافران نوروزی در استان نیز گفت: ضریب اشغال هتل‌های استان زنجان در نوروز ۲۳ درصد رشد داشته است. همچنین هتل آپارتمان ۴۴، مهمان پذیرها ۴۴ درصد و اقامتگاه های موقت ۱۳۶ درصد رشد داشتند. در مجموع شاهد افزایش ۱۲۲ درصدی اقامت ها در استان بودیم.

برای سنجش وضعیت آماری استان زنجان با برخی از استان های همسایه که همسطح می توانند باشند وضعیت استان در میزان ورودی مسافران نوروزی و جذب گردشگر بهتر قابل درک است.

 

۳ استان همسایه…

آمار استان قزوین به نقل از ایسنا نشان می دهد که یک‌میلیون و ۵۸۰ خودرو تا ۱۳ فروردین در سطح راه‌های استان زنجان تردد داشته اند و نزدیک به ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار گردشگر از مراکز گردشگری و تاریخی در سطح این استان با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته بازدید داشتند.

آمار استان همدان نیز نشان می دهد که در نوروز امسال ۸۳۵ هزار و ۳۰ گردشگر از اماکن تاریخی و گردشگری همدان بازدید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش داشته است. در ایام نوروز ۱۶۴ هزار و ۸۲۸ مسافر در استان همدان اقامت داشته اند که بدون احتساب اقامت در خانه مسافرهای استان می توان گفت میزان اقامت ۱۰ درصد کاهش یافته است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: از ۲۶ اسفندماه سال گذشته تا پایان تعطیلات نوروزی امسال یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۶۶ گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کردستان بازدید کردند. وی همچنین از اسکان ۳۵۹ هزار و ۹۶۳ مسافر و گردشگر نوروزی از ابتدای تعطیلات نوروزی تا پایان روز تعطیلات نوروزی در کردستان خبر داد.

 

فاصله عجیب تردد ها با بازدید کنندگان گردشگری در زنجان

شهروندان زنجانی همواره از عقب ماندگی برخی شاخص های توسعه ای استان گلایه مند هستند. یکی از همین بخش ها رشد و توسعه بخش صنعت بوده اما با لحاظ وضعیت گردشگری استان به نسبت استان های همجوار نیز باید کمی افسوس بخوریم.

نکته عجیب و مهم در خصوص میزان تردد دو استان قزوین و زنجان اینکه قزوین ترددی کم تر از دو میلیون دارد اما زنجان با تردد بیش از هفت میلیونی بازدید کم تری داشته است! این سوال و شبهه مطرح است که دوربین ها تردد شمار در استان تا چه اندازه با دقت عمل کرده اند! اینکه امروز قزوین به لحاظ تردد وضعیت بدتری نسبت به زنجان داشته محل تردید است! آزادراه قزوین به زنجان، قزوین به البرز و تهران، قزوین به رشت و محورهای ارتباطی به همدان از محورهای پرترافیک محسوب می شوند.

 

 

رشد ۱۲۲ درصدی اقامت مسافران و نقش اقامتگاه های موقت در آمار!

مسئولان استان در حالی از رشد ۱۲۲ درصدی اقامت در استان سخن می گویند که تعداد اقامت ها در آمار ارائه نشد. همچنین گنجاندن آمار اقامتگاه های موقت آن هم با رشد ۱۳۶ درصدی می تواند میانگین آمار را دچار تاثیر زیادی کند. البته در خصوص نحوه ثبت و تدوین اطلاعات آماری در اقامت گاه های موقت نیز جای ابهاماتی وجود دارد.

در حالی استان زنجان با یک رشد جهشی در اعداد و ارقام بازدید از جاذبه های گردشگری مواجه است که به نظر می رسد هنوز نسبت به استان های همجوار نیازمند افزایش رشد بیشتری است. به گفته مسئولان تردد در محورهای مواصلاتی استان بیش از ۷ میلیون تردد بوده است.

حال طرح این سوال ضروری است که از تردد هفت میلیون خودرو در استان تنها نزدیک به ۵۳۱ هزار نفر از جاذبه های استان بازدید کرده اند. با در نظر گرفتن سرنشین برای هر خودرو دو نفر در شرایط حداقلی، ۱۴ میلیون نفر در محورهای مواصلاتی استان تردد کرده اند که از میزان ۱۴ میلیون نفر تنها ۵۳۱ هزار نفر در خوشبینانه ترین حالت از مراکز گردشگری استان بازدید کرده اند!

شاید این رویکرد قیاسی کامل علمی و منطقی نباشد اما واقعیت صنعت گردشگری استان زنجان این است که جذابیت های گردشگری استان زنجان در اندازه ای نبوده که از ۱۴ میلیون نفری که در محورهای مواصلاتی استان تردد کردند حداقل نیمی و یا حداقل یک سوم از آن بازدید کنند!

 

صنعت گردشگری زنجان نیازمند بازتعریف واقعیت ها!

با همه این واقعیت ها تلخ وضعیت گردشگری زنجان طی سال های گذشته روند رو به رشدی داشته و اقدامات صورت گرفته در این حوزه قابل تقدیر است. با قبول این واقعیت باید آسیب شناسی دقیق تر برای گره زدن شاخص های مختلف برای توسعه استان صورت گیرد. ارتباط توسعه صنعتی با توسعه گردشگری، نقش فرهنگ مردم استان در جذب و افزایش گردشگران، شرایط و وضعیت زیرساخت های گردشگری استان، وضعیت کمی و کیفی صنعت هتلینگ استان، شاخص کمی و کیفی ارتباطات جاده ای برای تسهیل تردد گردشگران و برنامه ریزی مبتنی بر علم روز دنیا برای توسعه گردشگری نیازمند بازتعریف مجدد توسط مدیران زنجانی است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
یخ زدگی اشتغال زنجان در سرمای زمستان
خبر قبلی
مدیران دستگاه های اجرایی استان پیگیر سهم اعتبارات ملی باشند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست