1. اخبار استان
  2. روستای گلابر، هویتی در دل تاریخ

کد خبر: 20218

روستای گلابر، هویتی در دل تاریخ

گلابر سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان و آذربایجان ایران است. گلابر یکی از روستاهای هدف گردشگری در استان زنجان محسوب می شود که سالانه میزبان هزاران توریست از سرتاسر ایران است.

آق قیه، مسجد قدیمی، حمام قدیمی، سدگلابر ، قرخ پله و… نمونه هایی از جذابیت های توریستی این روستای زیبا است. .شغل اکثریت اهالی این روستا نانوایی و به ویژه پخت نان سنگک است که اغلب در تهران مشغول کارند و البته کشاورزی، باغداری، دامداری نیز در روستا رایج است.  سدگلابر که بزرگترین سداستان زنجان است در فاصله ۳کیلومتری این روستا قرار دارد.

تنور گلابر، تنور گلی سنتی تنها بازمانده صنایع دستی این روستا است و هم اکنون پنج کارگاه سنتی که همگی توسط بانوان اداره می شود به تولید تنور گلی سنتی،کشک ساب سفالی، دیزی سفالی و دیگر اجسام گلی مشغول اند، تنور گلی سنتی گلابر در استان زنجان از محبوبیت خاصی برخوردار است و حتی از دیگر شهرهای شمال غرب ایران خریدار دارد و به شهرت رسیده است.

غالب این شهرت به سبب استفاده از خاک مرغوب و موی بز در ساخت این تنور است. نانوایی سنتی، تافتون پزی، باغ ها و حیاط ها مقصد این تنورهای کوچک و بزرگ است. با کاوش‌های صورت گرفته در این محل، قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از آن مربوط به دوره اشکانی است، ولی عمده آثار آن مربوط به دوره میانه اسلام به ویژه عهد سلجوقی است.

در دامنه غربی این ارتفاعات، تل تاریخی مسجد جامع گلابر واقع است.این مجموعه از یک مسجد و یک خانقاه تشکیل شده که احتمال دارد بقعه باشد. مسجد دارای پلان مربع نسبتا کوچکی است که دور تا دور آن تا ارتفاع ۱.۵ متری از سنگ تراورتن ساخته شده و بر روی آن اسماء جلاله و اسامی ائمه اطهار (ع) و نام حضرت فاطمه (س) همراه با نقوش اسلیمی حکاکی شده است.

مسجد گلابر تنها کتیبه و محراب سنگی استان را دارد که با توجه به نوع خطوط و نقوش آیات قرآنی خط کوفی مربوط به عهد سلجوقی است که نمونه گچی این گونه محراب در مسجد جامع قروه و سجاس نیز قابل مشاهده است.

در حفاری انجام گرفته در محل، اثری از نوع سقف مسجد، پدیدار نشد اما با مشاهده سنگ¬ های اطراف بنا و قراین موجود و مقایسه با بناهای هم¬ردیف آن چنین می¬نماید که سقف ابتدایی مسجد، گنبد مدوری بوده که به لحاظ عدم انسجام سنگ ¬ها فرو ریخته و در دوره ¬های بعدی، سقف با تیر و تخته پوشیده شده است.

سد گلابر

در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان و ۳ کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس شهرستان ایجرود واقع شده‌است فاصله این سد از تهران ۳۶۰ کیلومتر و مشخصات جغرافیایی آن بطول شرقی ۴۸ درجه و ۱۹ دقیقه و عرض شمالی ۳۶ درجه و ۱۹ دقیقه می‌باشد.

موقعیت مطلق ریاضی در مختصات جغرافیایی بطول ۴۸ درجه ۱۸ دقیقه و طول شرقی ۳۶ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۱۶۵۰ متر می‌باشد و به لحاظ موقعیت نسبی این آبادی در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی زرین آباد (مرکز شهرستان) قرار دارد.

فاصله آبادی تا شهر زنجان در حدود ۴۸ کیلومتر می‌باشد. این سد بزرگ‌ترین سد شهرستان ایجرود و در حال حاضر استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سقوط مصرف خانوارهای ایرانی به دوران جنگ
خبر قبلی
تفاوت استراتژی بایدن و ترامپ
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست