زمین و مسکن بلای جان زنجانی‌ها…! / کدام مدیران دلالی زمین و مسکن می‌کنند؟

احمد اسدی– همدلی‌زنجان؛ قیمت زمین و مسکن از روزهای ابتدایی سال ۹۷ روند رو به رشدی را آغاز کرد و امروز به نقطه ای غیرقابل قبول برای افکار عمومی و خوشحال کننده برای دلالان و برخی فعالان ساخت و ساز رسیده و می توان مدعی شد که امروز زمین و مسکن بلای جان شهروندان زنجانی شده است.

در سال ۹۶ خریداری برای زمین و مسکن و واحدهای آپارتمانی در شهر زنجان نبود و اگر بود بسیار کم بود. در آن مقطع بازار زمین و مسکن تثبیت و در کم ترین میزان قیمتی خود قرار داشت. یک زمین ۲۰۰ متری در منطقه گلشهر زنجان حدود ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشت و آپارتمان متری حدود یک میلیون تومان قیمت گذاری می شد.

از روزهای نخست سال ۹۷ رشد قیمت زمین و مسکن در زنجان آغاز و در پایان سال با قیمت های باورنکردی بسته شد! در این مقطع برخی دچار خسارات و زیان شدید شدند و حتی بی خانه! و برخی نیز سودهای کلانی کردند و با کم ترین زحمت راه صد ساله را طی کردند!

در گیر و دار افزایش افسارگسیخه قیمت زمین و مسکن در شهر زنجان، اعتراضات زیادی توسط مردم عادی به قیمت های فعلی صورت گرفت و بسیاری عنوان کردند که زنجان افزایش قیمت نامعقولی در این حوزه داشته است. در همین حین مدیران استانی گفتند که طبق بررسی ها زنجان در افزایش قیمت مسکن در کشور سرآمد بوده است!

با بروز این شرایط سوالی که مطرح است اینکه؛ چرا زنجان به عنوان یک مرکز استانی که جمعیت بالایی ندارد، وسعت بالایی ندارد و کلان شهر نیست و اصولا شهر جاذب جمعیت هم نیست(به غیر از مهاجرت روستائیان و شهرهای محروم استان)، باید در افزایش قیمت زمین و مسکن رتبه های نخست را کسب کند؟

برای پاسخ به این سوال چند شاخص مهم را در حوزه اقتصادی باید مورد تاکید قرار دارد. نخست اینکه در اقتصاد هر بخش اقتصادی که بالاترین رشد نقدینگی را داشته باشد، بالاترین نرخ تورم را تجربه خواهد کرد. این بدین معنی است که این حجم افزایش قیمت زمین و مسکن در شهر زنجان به دلیل جذب بسیار بالای حجم نقدینگی در این بخش بوده است.

نرخ تورم بالای زمین و مسکن در زنجان

مسئولان استان زنجان در بررسی های که برای نرخ تورم بالای زمین و مسکن در زنجان به آن رسیده اند، چکیده اش در تصویر بالا عنوان شده است. موضوعی که در یکی از جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح شد.

نخست اینکه گزایش به توسعه شهردر نواحی شمال و شمال شرق شهر، نحوه توزیع زمین و احتکار آن در دست عده ای خاص! که باعث تعیین قیمت زمین توسط آن ها می‌شود.

دوم اینکه رشد جمعیت شهر زنجان عنوان شده به گونه ای که بین سال های ۸۵ تا ۹۵ رشد جمعیت شهر زنجان بیش از ۲ درصد عنوان شده و از کل جمعیت اضافه شده استان در این سال ها ۷۸ درصد در شهر زنجان ساکن شده اند.

نکته مهم اینکه مسئولان استانی خود واقفند که بررسی وضعیت زمین و مسکن در زنجان نیازمند مطالعه مستقلی است که تاکنون انجام نشده است.

 

چند نکته…!

 

اینکه صرفا گرایش به توسعه در یک شهر باعث تورم شود، رویکرد غیرعلمی است، چرا که انباشت سرمایه در هر بخشی از اقتصاد موجب بروز تورم و گرانی کاذب در آن می شود و زنجان به دلیل اقداماتی که در دولت نهم و دهم برای توسعه شهر زنجان اتخاذ شد امروز زمین های خالی بسیاری در منطقه شمال و شمال شرق و… دارد که موجب برخی بورس بازی های زمین نیز شده است.

مسئله مهم اینکه یک حجم عمده ای از نقدینگی چه  به صورت هدایت شده توسط برخی افراد ذی نفوذ و دلال حوزه زمین و مسکن و چه به خاطر هجوم عموم مردم به این بخش صورت گرفته که دامنه گرانی و تورم را در این بخش بسیار سنگین کرده و طی دو سال شاهد جهش قیمت زمین بین ۶ تا ۱۰ برابر هستیم! و این رویه کنترل نشده و آینده نامعلومی دارد!

با قبول رشد جمعیت در شهر زنجان، هر سال شاهد ساخت واحدهای مسکونی بسیاری در آن هستیم که نگاه صرفا جمعیتی نمی تواند رهیافتی درست در این بخش داشته باشد و باید تعادل بین ساخت واحدها و افزایش جمعیت فعال نیازمند مسکن( به ویژه زوج های جوان) در این خصوص تحلیل و بررسی شود.

خوشبختانه مسئولان استانی دریافته اند این موضوع مهم نیازمند مطالعه است اما ظاهرا پروژه و پژوهشی در این خصوص احساس نشده است. البته تعریف یک پروژه یا پژوهش و نگارش برخی تئوری و مطالب تکراری قطعا رهیافت عملیاتی برای مردم زنجان نخواهد داشت.

 

مدیران دلالی زمین و مسکن می‌کنند؟

فارغ از دلایل علمی و فنی در خصوص تورم حوزه زمین و مسکن، برخی معتقدند به دلیل جذابیت های مالی این حوزه برخی مدیران استانی و شهر زنجان نیز وارد این حوزه شده و در سال های اخیر سودهای میلیاردری به دست آورده اند.

شنیده ها حاکی است که برخی از مدیران شهری زنجان که در حوزه معماری-شهرسازی نیز مسئولیت دارند، با ظرافت های خوبی توانسته اند خود و خانواده خود را از سودهای میلیاردری تراکم فروشی منتفع کنند.

جذابیت های مالی ساخت و ساز مسکن باعث شده که بسیاری از افراد چه افراد معمولی و چه مسئولان گرایش به ورود به این حوزه را داشته باشند و با کمی فعالیت بتوانند یه ره صد ساله را یک شبه طی کنند. شاهدیم برخی کارفرمایان که سرمایه خود را به این حوزه وارد کرده اند از هر روشی برای سودآوری پروژه های خود استفاده می کنند!

با توجه به مشکلات اقتصادی در جامعه امروز افرادی که سرمایه ای در دست دارند به خوبی سلطه منافع شخصی خود را به این بازار انداخته و به تاخت و تاز مشغولند و کسی در این بین به فکر مردم، توسعه پایدار شهر زنجان و حرکت در مسیر اصولی برای شهری زیبا مبتنی بر علوم شهرسازی نیست.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کولاک و برف در محورهای مواصلاتی استان زنجان
خبر قبلی
اوقات شرعی زنجان ۹۸/ یازدهم بهمن ماه
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 نظرات
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مدیران را معرفی کنید

با سلام . راجع به این موضوع که کلا ملک و آپارتمان گران شده باید دقت و بررسی بیشتری انجام شود.چندین عامل وجود دارد که خارج از کنترل دلالهاست . اول. خود شهرداری و اداره آب و فاضلاب و برق و گاز که امتیاز انشعاباتشون در این یکی دوسال حداقل ۵برابر شده!!! دوم؛ مصالح ساختمانی بی نهایت و بدون منطق گران شده!! میلگرد از ۱۵۰۰ تومان الان رسیده به ۵۶۰۰ تومان. یا مثلا یک دستگاه پکیج از یکو پونصد به پنج میلیون پرکشیده و بقیه مصالح موردنیاز ساخت یک خانه همینطور!!!! سوم……وااااای و اماااااان از دست کارگرها و مشاغل مربوط… بیشتر بخوانید

بلای جان زنجانی ها زمین و مسکن نیست… مسئولان بی کفایت هستن

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست