1. اخبار ویژه
  2. زنجان، میزبان مهربان برای بهار ۹۶

کد خبر: 365

زنجان، میزبان مهربان برای بهار ۹۶

نوروز ۹۶، گذری به یادماندنی برای زنجان

زنجان، میزبان مهربان برای بهار ۹۶

 

گذر نوروز در همسایگی خلعت بهار برای شهروندان زنجانی روزهای خاطره انگیزی را رقم می زند.

به گزارش همدلی زنجان؛ پویایی و نشاط اجتماعی همواره یک موضوع مهم و اثرگذار در مطالبات مسئولان و کارشناسان کشوری برای برنامه های فرهنگی و اجتماعی کشور بوده است. در شرایطی که اقتصاد کشور برای رسیدن به ساحل آرامش ناگذیر به عبور از تنگه رکود است، ایجاد شرایط لازم برای نشاط اجتماعی شهروندان و افزایش تعاملات اجتماعی گوهری گران بها محسوب می شود.

گوهری که امروز زنجان شاهد تجربه کردن آن است. برند زنجان، میزبان مهربان به نقطه ای از بالندگی رسیده که گذر نوروز و خلعت بهارش در شهر دیگری دیده نمی شود و اعتلا و جاافتادگی آن به شرایط مطلوب و اثربخشی رسیده است.

در روزهای تعطیلات نوروز شهر زنجان شاهد دو رویداد اجتماعی و فرهنگی مهم است. برگزاری جشن های نوروزی با عنوان خلعت بهار در کارخانه کبریت زنجان و برگزاری گذر نوروز ۹۶ در حدفاصل میدان انقلاب و سبزه میدان که هر دو این برنامه ها در چند سال گذشته نیز جاری بودند.

استقبال از برنامه های فرهنگی در شهر زنجان کاملا مشهود و ملموس است. در شرایطی که برخی از گروه های اجتماعی در شهر زنجان تعطیلات نوروز را سپری می کنند و پذیرای مهمان نوروزی از شهرهای دیگر هستند با برنامه های فرهنگی مفرح در شهر زنجان رضایت بر لبشان جاری است.

یکی از موضوعات مهم در مسائل فرهنگی تقویت انسان مداری و ایجاد فضای نشاط و بودن در کنار خانواده برای خلق خاطرات مشترک است که برنامه های گذر نوروز و خلعت بهار به خوبی این نقش را در تعطیلات نوروز بازی کرده اند. بازیابی هویت بومی، تقویت روحیه جمعی، ترویج و گسترش برند زنجان، میزبان مهربان و شادابی و نشاط اجتماعی گوشه ای از اثرات برنامه های فرهنگی شهرداری زنجان می تواند باشد.

شهروندان زنجانی طی سال های گذشته نشان دادند که زنجان نیاز به تقویت برنامه های فرهنگی دارد و استمرار اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی مختلف در سطح شهر زنجان موجب رضایت عمومی شده است. به هر میزان که محدودیت های اعتباری پروژه های محتلف عمرانی در سطح استان و شهرستان زنجان را با مشکل مواجه کرده، برنامه های فرهنگی با هزینه کم موجب تغییر و تحول در فضای اجتماعی شهر شده است.

 

 

 

خلق خاطرات مشترک برای خانواده‌های زنجانی

سید سعید صفوی، مدیر فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان در خصوص برنامه های فرهنگی شهرداری زنجان اظهار داشت: برنامه های مختلف فرهنگی در سطح شهر زنجان برای ایام نوروز برنامه ریزی شد و شاهد اجرای آن هستیم.

وی به اجرای برنامه گذر نوروز اشاره کرد و گفت: گذر نوروز ۹۶ شهر زنجان در راستای ترویج فرهنگ پیاده روی و کاهش استفاده از خودرو در ترددهای درون شهری، کاهش آلایندگی های صوتی، جوی و مصرف انرژی است.

این مسئول توجه به انسان در فضاهای شهری و کاهش تردد خودروها را یکی از اهداف این برنامه عنوان کرد و یادآور شد: در فضاهای شهری که امروزه با مشکل جدی ترافیک مواجه هستند ضرورت توجه به انسان ها به عنوان اولویت نخست و ایجاد فضایی مفرح و شاد توام با خاطرات جمعی مورد تاکید قرار دارد.

وی با بیان اینکه مرکز شهر به عنوان کانون مهم تجمعات شهروندان محسوب می شود، افزود: قرارگیری بناهای مهم تاریخی شهر همچون بازار تاریخی، بنای رختشویخانه، عمارت دارایی و ذوالفقاری و مسجد جامع در مرکز شهر موجب اهمیت این منطقه شده است. از اینرو حدفاصل میدان انقلاب و سبزه میدان یک محور مهم پیاده برای برگزاری برنامه های فرهنگی است.

صفوی تاکید کرد: این محور ظرفیت یک پیاده راه مهم و مرکزی برای تعاملات اجتماعی را دارد. برگزاری گوذر نوروز تاثیرات فرهنگی مناسبی برای خانواده ها در راستای کنار هم بودن و خلق خاطرات مشترک دارد.

 

یکی از موضوعات مهم در شهرسازی امروز دنیا، طراحی و عملیاتی کردن فضاهای شهری است که کارکرد اجتماعی داشته باشند. افزایش دامنه تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری یکی از اهداف معماران و شهرسازان دنیا بوده و در این راستا موفقیت های زیادی در کشورهای توسعه یافته به دست آمده است.

در همین راستا برخی از شهرهای کشور نیز اقدامات مشابهی انجام داده و با تعریف مسیرهای پیاده راه در فضاهای مهم شهری برای ایجاد نقاط مکث و تردد پیاده اقدام کرده اند. تبدیل شدن محور حدفاصل میدان انقلاب تا سبزه میدان به عنوان یک پیاده راه در دستور کار مسئولان شهری زنجان قرار دارد و برگزاری گذرهای مختلف موجب فراهم شدن زمینه کار خواهد بود.

در کنار این شرایط برگزاری این گذرها همچون گذر نوروز موجب افزایش دامنه تعاملات اجتماعی، ایجاد ظرفیت ماندگاری مسافران و گردشگران، تاثیرات مثبت روحی و روانسناختی، خلق خاطرات مشترک اجتماعی، تقویت هویت شهری و گذران اوغات سالم برای گروه های مختلف سنی را موجب می شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
دریافت‌کنندگان حقوق‌های کلان در دولت گذشته چرا اقدام به بازگرداندن این دریافتی‌ها نمی‌کنند
خبر قبلی
بازدید نزدیک به ۲۰۰ هزار گردشگر از جاذبه‌های زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست