1. اخبار استان
  2. زنجان از استان‌های موفق در جذب سرمایه گذار خارجی است

کد خبر: 2756

زنجان از استان‌های موفق در جذب سرمایه گذار خارجی است

زنجان از استان‌های موفق در جذب سرمایه گذار خارجی است

پیگیری اجرای ۳ طرح مهم معدنی در استان زنجان

 

 

 

استاندار زنجان با اشاره به وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در استان، گفت: زنجان از استان‌های موفق در جذب سرمایه گذار خارجی است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ اسداله درویش امیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان؛ با بیان اینکه استان زنجان رتبه ۱۰ کشور در جذب سرمایه گذار خارجی را کسب کرده است، اظهار کرد: موفقیت های خوبی در جذب سرمایه گذار خارجی برای استان کسب شده که از موارد اخیر آن می توان به ایجاد شرکت پاک حیات برای تولید شوینده، افزایش خطوط تولیدی شرکت GTI با سرمایه گذاری کشور ژاپن و همچنین ورود سرمایه گذار خارجی برای شرکت ایریکو ابهر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هموار کردن مسیر صادرات برای تولید کنندگان و صادر کنندگان، امری ضروری است، گفت: همواره باید به این نکته دقت داشت که اقتصاد و کسب و کار زمانی در کشور رونق می گیرد که بخش تولید متکی بر صادرات باشد.

استاندار زنجان به وضعیت وصول درآمدهای استانی اشاره کرد و افزود: زنجان، جزء ۵ استان برتر کشور در میزان وصول درآمدهای استانی است؛ به گونه ای که در ۶ ماهه اول سالجاری، ۳۵۹ میلیارد تومان از مجموع درآمد ۷۳۱ میلیارد تومانی استان محقق شده است. البته لازم به ذکر می باشد که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳۲۲ میلیارد تومان، بوده است.

وی به اولویت ها و محورهای توسعه ای استان مطابق با اسناد بالادستی کشور اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس برنامه های توسعه ای تدوین شده استان و مطابق با برنامه ششم توسعه، محورهای توسعه استان، بخش صنعت و معدن، کشاورزی و سپس بخش خدمات است که در شرایط فعلی، سهم اشتغال استان در بخش صنعت و معدن ۳۱.۸ درصد، بخش کشاورزی ۳۱.۵ درصد و بخش خدمات ۳۶.۵ درصد می باشد.

درویش امیری با تشریح وضعیت اقتصادی استان در بخش های مختلف، گفت: بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای رسمی کشور، زنجان جزء ۵ استان با جاذبه بالای کشور برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سهم اشتغال بخش کشاورزی استان از میانگین کشوری بالاتر است، یادآور شد: سهم اشتغال بخش صنعت استان، همطراز با میانگین کشوری است، اما سهم اشتغال بخش خدمات نسبت به میانگین کشوری نیازمند تقویت و رشد بیشتری می باشد
وی از پیگیری اجرای ۳ طرح مهم معدنی در استان برای سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی و شرکت ایمیدرو خبر داد و یادآور شد: طرح تولید آهک، آلومیت زاج کندی و احداث واحد فرآوری واحد تراورتن، ۳ طرح حوزه معدنی استان است که در کنار ۳ پهنه معدنی استان، در حال پیگیری بوده و در خصوص استخراج طلا در استان نیز، مذاکرات مناسبی با مسئولان مربوطه صورت گرفته است.

استاندار زنجان با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۶، سرجمع اعتبارات تخصیصی بخش عمرانی استان، ۷۱۳ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در همین مدت، تنها ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان یارانه به مردم استان پرداخت شده است، خاطر نشان کرد: ۱۵ دستگاه دولتی استان که مرتبط با بخش عمرانی هستند، ۶۵۳ میلیارد تومان به پیمانکاران مربوطه بدهی دارند و بیشتر پیمانکاران با وجود عدم تخصیص اعتبارات عمرانی، به فعالیت اجرایی خود ادامه می دهند.
وی از پرداخت یک هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان طی ۵ سال اخیر به پیمانکاران استان از منابع ملی و استانی خبر داد و گفت: در حوزه آب و ساخت سد در استان، ۱۶۸ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی وجود دارد و برای تکمیل مجموع طرح های عمرانی در دست اجرای دستگاه های دولتی، به ۳ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان اعتبار به نرخ روز و مطابق با نرخ تورم موجود، نیاز است.

مقام عالی اجرایی استان با بیان اینکه رتبه زنجان در جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور ۱۰ می باشد، اظهار کرد: در سال گذشته، استان رتبه چهارم کشور در جذب سرمایه گذاری صنعتی را به دست آورد.
درویش امیری بر ضرورت رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و بهبود مستمر محیط کسب و کار مطابق با سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و یادآور شد: برای تحقق این اهداف مهم، در استان بر چند محور مهم تمرکز شده که راه اندازی واحدهای تعطیل، راکد و نیمه تعطیل، برطرف کردن اختلاف های واحدهای تولیدی با دستگاه های خدمات رسان، بانک ها، تامین اجتماعی و امور مالیاتی در کنار تامین نیاز سرمایه در گردش و ثابت واحدهای تولیدی، از جمله این محورها است.
استاندار زنجان به اقدامات صورت گرفته استان در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: هرچند بانک مرکزی، بخشنامه مربوط به تسهیلات واحدهای تولیدی را با تاخیر ابلاغ کرد؛ اما در استان طی ۸ ماه گذشته، ۳۳۹ پرونده واحدهای تولیدی به بانک ها معرفی شد که از این تعداد، ۸۹ پرونده با عقد قرارداد، به میزان ۱۰۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند. همچنین ۲۹ طرح در حال انعقاد قرارداد است و ۱۱۶ طرح نیز توسط بانک ها فاقد شرایط لازم برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته، ۲۵۶ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت به ۳۵۶ واحد تولیدی استان پرداخت شد، ابراز کرد: در این راستا، ۲۱۰ میلیارد تومان توسط سیستم بانکی به صورت مستقیم و ۹۷ میلیارد تومان از طریق ثبت نام در سامانه به واحدهای تولیدی متقاضی واجد شرایط پرداخت شد. همچنین میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای بزرگ استان، ۵۷۲ میلیارد تومان بوده که بدین ترتیب، سرجمع حمایت های تسهیلاتی در استان، بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.
درویش امیری در بخش دیگری از جلسه، به برطرف کردن مشکلات بخش خصوصی با دستگاه های دولتی و خدمات رسان استان به منظور تسهیل کسب و کار و رونق تولید اشاره کرد و گفت: در ۸ ماهه سالجاری، ۵۳ میلیارد تومان از بدهی مودیان مالیاتی واحدهای تولیدی استان، تقسیط شده و ۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز مورد بخشودگی قرار گرفته است.
استاندار زنجان با بیان اینکه ۴ هزار و ۲۳۷ مودی مالیاتی استان در سال گذشته به میزان ۳۵ میلیارد تومان، مورد بخشودگی مالیاتی قرار گرفته اند، افزود: طی سال گذشته، ۳۶۶ میلیارد تومان نیز تقسیط مالیاتی برای ۸ هزار و ۷۱۶ واحد تولیدی استان صورت گرفته است.
وی به عملکرد تجارت خارجی استان اشاره کرد و گفت: صادرات ۷ ماهه استان از مبداء گمرک به میزان ۱۷۳ میلیون دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۹۱ میلیون دلار بود، با تحقق رشد ۹۰ درصدی در سالجاری همراه بوده است.
درویش امیری با بیان اینکه صادرات کالا از مبداء تولید در استان طی ۷ ماهه سالجاری به میزان ۲۳۵ میلیون دلار بوده است، افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۱۶۸ میلیون دلار بود. همچنین سهم صادرات استان قبل از سال ۹۶، به میزان ۸۵ صدم درصد از مجموع صادرات کشور بود که این میزان هم اکنون برای نخستین بار در تجارت خارجی استان، به ۱.۲۶ درصد رسیده است.
استاندار زنجان به وضعیت واردات استان نیز اشاره کرد و گفت: در ۷ ماهه سالجاری، میزان واردات استان ۱۸۷ میلیون دلار برآورد شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، ۱۵۰ میلیون دلار بود. گفتنی است دلیل رشد واردات استان، تامین ماشین آلات مورد نیاز واحدهای بهره برداری شده استان و فراهم کردن مواد خام مورد نیاز واحدهای تولیدی بوده است.
وی به اهداف پیش بینی شده طرح اشتغال فراگیر در کشور و استان اشاره کرد و یادآور شد: ۹۷۵ هزار فرصت شغلی در راستای تحقق طرح اشتغال فراگیر برای کشور پیش بینی شده که سهم استان در این زمینه، بیش از ۷ هزار فرصت شغلی است که تحقق این میزان اشتغال، نیازمند سرمایه گذاری خارجی می باشد که اگر شرایط بین المللی مشکلی ایجاد نکند، ظرفیت تحقق این مهم در استان وجود دارد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
رتبه سرمایه‌گذاری صنعتی زنجان از ۱۸ به ۱۳ ارتقا یافته است
خبر قبلی
پوشش ۱۰۸ هزار نفری بیمه اجباری تامین اجتماعی در استان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست