1. اخبار استان
  2. زنجان تشنه زمین‌های صنعتی برای ورود سرمایه‌گذاران

کد خبر: 1706

زنجان تشنه زمین‌های صنعتی برای ورود سرمایه‌گذاران

 

زنجان تشنه زمین‌های صنعتی برای ورود سرمایه‌گذاران

شهرک صنعتی کهناب مطالبه جدی مردم زنجان است

 

 

 

سال های گذشته یکی از دوران مهم در افزایش رشد توسعه صنعتی زنجان محسوب می شود، وقتی که مدیران بومی در استان شمار قابل توجهی یافتند و تقدیر و سرنوشت برای زنجان نسخه رشد و توسعه را نوشت.

 

به گزارش همدلی‌زنجان، این نسخه رشد خود را با ارتقای رتبه صنعتی استان زنجان در کشور ثابت کرد بگونه ای که زنجان از رتبه ۱۸ کشور به ۱۳ کشور رسید و حال عزم تک رقمی کردن رتبه خود را دارد اگر تمام مسئولان ذی ربط و البته مردم زنجان در کنار هم باشند.

یکی از مشکلات مهمی که شهرستان زنجان سال های با آن دست به گریبان بود و متاسفانه در گذشته به آن توجه جدی نشد نبود زمین های صنعتی برای استقرار واحدهای مهم تولیدی –صنعتی بوده که در دولت یازدهم و با تدبیر مسئولان وقت شهرک صنعتی شماره ۳ زنجان و ۴ زنجان تحت عنوان های کهناب و دره لیک جانمایی شدند.

هرچند اقدامات خوبی در آن مقطع برای تملک زمین و انجام برخی استعلام ها صورت گرفت و تسریع اقدامات را شاهد بودیم اما در یک سال اخیر به نظر می رسد برخی با سنگ اندازی های سختگیرانه موجب کندی و توقف روند اداری و اجرایی امور را گرفته اند.

امروز زنجان در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نیاز مبرم به توسعه صنعتی دارد و نکته مهم اینکه ریل‌گذاری توسعه صنعتی در زنجان مبتنی بر صنایع پاک و توسعه حوزه برق، الکترونیک و آی‌تی است اما شاهدیم روند آماده‌سازی شهرک صنعتی شماره ۳ زنجان با نام کهناب که به صورت تخصصی جهت استقرار واحدهای مهم تولیدی و صعنعتی حوزه برق، الکترونیک و آی تی پیش بینی شده با کندی زیادی در جریان بوده و شاید بتوان مدعی بود که متوقف است!

وقتی برخی داعیه مهربان‌تر از مادر برای توسعه زنجان می‌شوند، نمی‌توانیم در شرایط دشوار اقتصادی مسیرهای مهم را طی کنیم و توسعه ای که حق مردم زنجان است را نادیده بگیریم. در این صورت قطعا پاسخ مطالبات مردمی نیز باید توسط این دلسوزان به ظاهر کارشناس داده شود.

 

مطابق شنیده ها سرمایه گذاران مهمی از کشورهای مطرح همچون کره جنوبی برای استقرار واحدهای حوزه برق، الکترونیک و آی تی درخواست استقرار داده اند که به دلیل برخی مشکلات داخلی شاهدیم این مهم محقق نشده است. در حالی امروز اولویت نخست کشور اشتغال و تولید است که به نظر می رسد اجماع بر سر تحقق این مهم ایجاد نشده است.

 

معطلی ۴ ساله سرمایه‌گذاران با تصمیمات کارشناسی دستگاه‌ها..!

صد البته رعایت مسائل زیست محیطی و حفظ آن وظیفه ذاتی تمامی مسئولان و شهروندان بوده اما موضوع قابل تامل در خصوص ایجاد شهرک صنعتی کهناب اینکه اگر این موضوع مصوبه هیئت دولت دارد و یکی از دریچه های تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی تی این شهرک صنعتی خواهد بود چرا بعد از گذشته مدت زمان طولانی برخی به تازگی مسائل زیست محیطی را در این خصوص طرح می کنند؟!

موضوعی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز به آن در یکی از جلسات اقتصاد مقاومتی اعتراض کرد و سخنان اعتراضی به آن وارد و خواستار تسریع اجرایی این شهرک صنعتی شد.

ناصر فغفوری با بیان اینکه شهرک صنعتی برق، الکترونیک و آی‌تی مصوبه هیئت دولت دارد، افزود: برای استقرار این شهرک صنعتی و تبدیل آن به شهرک صنعتی تخصصی برق، الکترونیک و آی‌تی اقدامات کارشناسی انجام شده و انتظار برخی اظهارات و سخنان را در این خصوص نداریم!

وی طرح مسائل و مشکلات زیست محیطی بعد از گذشت ۵ سال را وارد ندانست و تاکید کرد: اگر قرار باشد هر سرمایه گذاری بعد از ورود به استان چهار سال معطل تصمییمات کارشناسی دستگاه ها باشد درست نیست و نباید با این اقدامات تمامی زحمات را زیر سوال برد.

 

 

 

مدیر عامل شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در خصوص وضعیت شهرک صنعتی کهناب گفت: شهرک صنعتی کهناب ۴۰ هکتار از طریق راه و شهرسازی تحویل شهرک های صنعتی استان شده و در حال تنظیم سند برای آن هستیم اما برای ۶۰ هکتار آن هنوز تحویل نشده است.

حمیدنیا با بیان اینکه مطالعات زیست محیطی برای ۱۰۰ هکتار آن انجام شده است، افزود: موضوع زیست محیطی این شهرک یک سال و نیم در تهران بلوکه شده بود که بعد از پیگیری مقرر شد در استان برای آن تصمیم گیری شود که جلسه کمیته ارزیابی برای آن برگزار شده و صورتجلسه ای نیز تنظیم شده است.

این مقام مسئول به مکاتبه صورت گرفته با شرکت آب منطقه ای طی یک سال و نیم گذشته اشاره کرد و گفت: در آن مقطع زمانی پاسخ کارشناسی شرکت این بود که در حریم کیفی ۵ ساله قرار نداشته و تاثیری در آن ندارد که محیط زیست مجددا در بازه زمانی دیگری این استعلام را تکرار کرده و به نظر می رسد نظر کارشناسی به مرور زمان تغییر نمی‌کند.

 

 

مطالعات زیست محیطی این شهرک کامل نشده

همچنین در خصوص شهرک صنعتی کهناب، مدیرکل محیط زیست استان طی ماه‌های گذشته خبر داده بود که مطالعات زیست محیطی این شهرک کامل نشده و شرکت آب منطقه ای نیز مسائل زیست محیطی احراز شده را تایید کرده است!

وی با بیان اینکه حساسیت زیست محیطی ایجاد شده در این خصوص از منظر قرارگیری بر روی آبخوان دشت آب شهر زنجان است، خاطرنشان کرد: این موضوع را مطالعات شرکت آب منطقه‌ای استان نیز تایید کرده و طبیعی است که باعث ایجاد حساسیت برای استقرار شهرک صنعتی باشد.

 

 

یک سال گذشت و کهناب هنوز ۴۰ هکتار تملک دارد!

آنچه که اظهارات مسئولان استان زنجان در خصوص وضعیت شهرک صنعتی کهناب قابل تصور است اینکه بعد از طی شدن چهار سال از تصمیمات مهم برای توسعه صنعتی زنجان برگشت به عقب جهت انجام کارهای کارشناسی را شاهدیم که این موضوع خود جای تامل دارد.

اینکه استقرار واحدهای حوزه برق، الکترونیک و آی تی دقیقا چه مضرات زیست محیطی دارد نیز خود جای بحث و بررسی است و اینکه این صنایع جزو صنایع پاک دنیا محسوب می شوند و این درحالی است که هم اینک صنایع آلاینده بسیاری در اطراف شهر زنجان مشغول فعالیت هستند!

قرارگیری این شهرک صنعتی بر روی آبخوان دشت زنجان در حالی مورد اعتراض و مخالفت محیط زیست قرار دارد که شرکت آب منطقه‌ای در اعلام نظر رسمی مطابق با اظهارات مدیرعامل سابق خود عنوان کرده که این شهرک در حریم کیفی ۵ ساله قرار نداشته و تاثیری در آن ندارد!

با تمامی مسائل مطروحه باید تاکید کرد امروز زنجان برای تحقق تلاش‌های مدیران سابق و فعلی خود برای تبدیل شدن به قطب برق، الکترونیک و آی‌تی راه نرفته زیاد دارد و اگر قرار باشد برخی مسیرها از ابتدا با مشکل و عقب گرد همراه باشد باید این مهم را از ذهن دور کرد.

نکته مهم تر اینکه اولویت اقتصادی کشور در سال جاری تولید و اشتغال عنوان شده که برای تحقق این مهم که بخشی از سهم اشتغال و تولید استان را شهرک صنعتی کهناب بر دوش خواهد کشید باید جدیت بیشتری نشان داده شود و اینکه هنوز نه وضعیت تملکات، نه وضعیت استعلامات زیست محیطی و معارضین هیچ کدام حل نشده نشان از کم کاری و خواب یک ساله مدیران مربوطه دارد!

بیش از یک سال و نیم قبل مسئولان شهرک صنعتی وقت اظهار نظر کردند که ۴۰ هکتار از اراضی تملک شده و حال بعد از مدت زمان طولانی باز شاهد شنیدن همین جملات هستیم. که خود جای تامل دارد که بعد از این مدت طولانی چطور تحرکی در وضعیت شهرک صنعتی کهناب قابل مشاهده نیست!

قطعا اگر سرمایه گذاران خارجی این رویکرد را در عملکرد مدیران استانی شاهد باشند نمی توان حرکت توسعه ای صنعتی استان را حفظ و بر دوم آن قوت بخشید..!

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
هدف‌گذاری ۵۲۰۰ تخت بیمارستانی کشور در سال جاری
خبر قبلی
افتتاح کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست