1. اخبار استان
  2. زنجان جزو ۵ استان آخر کشور در بودجه عمرانی!

کد خبر: 7817

زنجان جزو ۵ استان آخر کشور در بودجه عمرانی!

لایحه بودجه ۹۸ توسط دولت تدوین شد و ظاهرا تغییر مدیریت ارشد استان و برخی تلاطم های مدیریتی وضعیت بودجه استان زنجان را برای سال آتی دچار چالش کرده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در لایحه تدوین شده بودجه سال آتی برای استان ها شاهد افزایش ۱۳ درصدی اعتبارات هستیم. این روزها از راز این افزایش زیاد سخن گفته شده است. آنچه سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرده بودجه استان ها افزایشی بوده که در این بین بودجه عمرانی و جاری استان زنجان نیز رشد ۱۱.۵ درصدی داشته است.

مقایسه ارقام بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه امسال نشان می‌دهد بودجه استان آذربایجان شرقی ۱۳٫۹درصد، آذربایجان غربی ۱۲٫۲درصد، اردبیل ۱۲٫۴درصد، اصفهان ۱۴٫۱درصد، البرز ۱۲٫۶درصد، ایلام ۱۳٫۳درصد، بوشهر ۱۷٫۸درصد و تهران ۱۵٫۹درصد رشد کرده است.

همچنین رشد بودجه استان چهارمحال و بختیاری ۱۴٫۴درصد، خراسان جنوبی ۱۲٫۶درصد، خراسان رضوی ۱۳٫۲درصد، خراسان شمالی ۱۱٫۴درصد، خوزستان ۹٫۲درصد، زنجان ۱۱٫۵درصد، سمنان ۱۱٫۹درصد و سیستان و بلوچستان ۱۱٫۷درصد برآورد شده است.

استان فارس ۱۳٫۶درصد، قزوین ۱۱٫۷درصد، قم ۱۱٫۶درصد، کردستان ۱۳٫۶درصد، کرمان ۱۱٫۸درصد، کرمانشاه ۱۵درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۱۰٫۹درصد، گلستان ۱۳٫۶درصد، گیلان ۱۳٫۱درصد، لرستان ۱۲٫۶درصد، مازندران ۱۴٫۱درصد، مرکزی ۱۲٫۴درصد، هرمزگان ۱۲٫۷درصد، همدان ۱۳٫۶درصد و یزد هم ۱۲٫۷درصد رشد بودجه را تجربه می‌کنند.

 

شاه‌بیت انتقادها و ابهام‌ها در بودجه استان‌ها

شاه‌بیت انتقادها و ابهام‌ها در بودجه استان‌ها به بودجه عمرانی مربوط می‌شود؛ جایی که دولت امیدوار است بتواند تأیید نمایندگان را بگیرد و بودجه ۳۱ استان تغییر نکند.

از کل بودجه عمرانی پیش‌بینی شده برای ۳۱استان ۱۸درصد در قالب تملک دارایی‌های استان‌ها، ۲۱درصد از محل ۳درصد درآمد نفت و گاز، ۵درصد از محل مالیات بر ارزش افزوده، ۳۹درصد در قالب اعتبارات ویژه استانی و ۱۷درصد هم در قالب اعتبارات عمرانی ملی و استانی ویژه توزیع خواهد شد. نتیجه اینکه هر استانی برای دریافت بودجه عمرانی باید بارها و بارها به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کند تا بتواند مدیران این سازمان را راضی کند.

 

رکوردداران استانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد استان خوزستان با دریافت ۱۰درصد از کل بودجه عمرانی استان‌ها به مبلغ ۲هزار و ۶۸۵هزار میلیارد تومان رکورددار سال آینده خواهد بود و پس از آن استان سیستان‌و‌بلوچستان با سهمی ۸درصدی معادل ۲هزار و ۲۱۰میلیارد تومان در ردیف دوم قرار دارد. استان‌های فارس و کرمان هر‌کدام ۵درصد و استان‌های آذربایجان‌غربی و خراسان رضوی با سهم ۴درصدی در ردیف سوم تا ششم قرار دارند. هرمزگان، لرستان، مازندران، کردستان و بوشهر هر‌کدام ۴درصد و آذربایجان‌شرقی، گیلان، اصفهان، کرمانشاه، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان و تهران هم با سهمی ۳درصدی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

 

سهم ۱ درصدی زنجان، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، سمنان و قم از بودجه عمرانی کشور

استان زنجان با ۳۸۲ میلیارد و ۹۹۶ میلیون تومان جزو پنج استان آخر اعتبارات عمرانی کشور است. برای عمران ۸ استان خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی، ایلام، همدان، اردبیل، یزد، مرکزی و البرز هر‌کدام ۲درصد و سرانجام زنجان، چهارمحال‌وبختیاری، قزوین، سمنان و قم با حدود یک‌درصد در ردیف‌های آخر جای گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که بودجه عمرانی استان قم ۲۶۶میلیارد تومان و استان سمنان به‌عنوان زادگاه رئیس‌جمهور ۲۹۳میلیارد تومان برآورد شده است.

 

ضریب بازگشت بودجه به استان کم تر از ۵۰ درصد است!

براساس محاسبات انجام شده از نظر درآمد، استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوی بیش از ۶۸ درصد از بار مالی دولت در این بخش را به دوش می‌کشند. سهم استان تهران از درآمدهای استانی به تنهایی حدود ۵۳ درصد بوده و استان‌های اصفهان (۷ درصد)، خوزستان (۴.۷ درصد)، خراسان رضوی (۳.۶ درصد) در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

منظور از درآمد همانگونه که گفته شد، عمدتاً درآمدهای مالیاتی است و نفت به‌عنوان درآمد طبقه‌بندی نمی‌شود. نسبت مجموع اعتبارات استان‌ها (جاری و عمرانی) به درآمدهای استانی که اصطلاحاً ضریب بازگشت نامیده می‌شود در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برای ۹ استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی، لرستان، کردستان، چهارمحال وبختیاری، گلستان و خراسان شمالی بیش از ۱۰۰ بوده که به معنای برخورداری بیش از ۱۰۰ درصدی استان از درآمدهایش است. این نسبت برای سایر استان‌ها کمتر از ۱۰۰ است.

تعهد پیش بینی شده استان زنجان برای درآمدهای استانی به میزان ۹۸۶ میلیارد و ۲۵۶ میلیون تومان است. جمع پرداختی های برای استان زنجان در بودجه سال آتی به میزان ۴۴۸ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان پیش بینی شده است. ضریب بازگشت بودجه به استان کم تر از ۵۰ درصد است!

سرانه اعتبارات هزینه‌ای استانی (یعنی بودجه هزینه‌ای استانی تقسیم بر تعداد ساکنین استان(حدود ۱۵۴ هزارتومان است و سرانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) استانی برابر با حدود ۷ هزار تومان است. از نظر توزیع استانی، بیشترین سرانه اعتبارات هزینه‌ای برای استان‌های ایلام ۴۶۰ هزار تومان، کهگیلویه و بویراحمد ۳۵۳ هزار تومان و خراسان جنوبی ۳۴۷ هزار تومان است و کمترین سرانه اعتبارات هزینه‌ای استانی مربوط به استان‌های تهران ۵۸ هزار تومان، البرز۸۹ هزار تومان و خراسان رضوی ۱۰۸ هزارتومان است.

از نظر اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای(عمرانی) بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی مربوط به استان‌های بوشهر ۵۳۲ هزار تومان، کهگیلویه و بویراحمد ۴۸۵ هزارتومان و ایلام ۴۱۲ هزارتومان است. کمترین سرانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای (عمرانی) نیز مربوط به استان‌های تهران حدود ۱۹ هزار تومان، البرز حدود ۴۲ هزار تومان و اصفهان حدود ۶۲ هزارتومان است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
بودجه ۹۸ و نهال نوپای کارآفرینی ایران
خبر قبلی
بازار اجاره کارت‌های بازرگانی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست