1. اجتماعی
  2. سایه تاریکی بر چهره غم‌زده شهرآراء

کد خبر: 1800

سایه تاریکی بر چهره غم‌زده شهرآراء

سایه تاریکی بر چهره غم‌زده شهرآراء؛

برق زنجان، چراغ روشنایی را از شهرآراء محروم کرد

تبعیض در غرب ادامه دارد…

 

 

زنجان امروز، کم چالش ندارد و یکی از چالش های غبار گرفته در شهرسازی زنجان عدم توسعه متوازن و پایدار در مناطق مختلف شهری است.

 

 

به گزارش همدلی‌زنجان، توسعه همواره یک واژه کلیدی را خود به همراه دارد؛ و آن ” پایداری یا پایدار” بودن است که در بخش های مختلف توسعه ای همواره لحاظ شده و مورد تاکید قرار می گیرد. در شهرسازی و توسعه یک شهر نیز توسعه پایدار و متوازن یکی از محورهای مهم برای رسیدن به نقطع مطلوب است.

بی‌اغراق امروز در شهر زنجان اولویت توسعه در شرق خلاصه می‌شود و غرب منطقه‌ای فراموش شده با چهره غم‌زده و محروم محسوب می‌شود که با توقف در ایستگاه هر دستگاه اجرایی یکبار به کما می رود و نیازمند شوک الکتریکی برای احیای دوباره است.

از شماغرب زنجان تا غرب مناطقی همجون اسلام آباد، الهیه، علی آباد، شهرآراء، مهرآراء، کوی صدرا، ثمین، غرب و شورجه قرار دارند که اگر منطقه شهرک غرب را که چسبیده به شمال زنجان است فاکتور بگیریم تمامی مناطق در غرب با چالش های عمیق شهری مواجه هستند.

همدلی زنجان در سال جاری این چالش مهم شهری در زنجان را با طرح مشکلات مصداقی بررسی و نسبت به برطرف شدن بخشی از آن ها تلاش خواهد کرد تا قدم مثبتی برای توسعه پایدار و متوازن و عادلانه در شهر زنجان برداشته شود.

منطقه شهرآراء و مهرآراء در غربی ترین نقطه شهر زنجان در منطقه ای بکر با مجاورت طبیعیت پارک ارم یکی از مناطقی است که هرچند به لحاظ تپوگرافی و طبیعی منطقه ای مستعد برای توسعه است، اما عملا به دلایل مختلف چهره محرومیت به خود گرفته و به نظر می رسد به این زودی این غبار غم و محرومیت از چهره منطقه زدوده نخواهد شد.

مشکلاتی که غالب شهرک های اقماری زنجان با آن دست به گریبان هستند، در این منطقه نیز وجود دارد و آن شرکت های تعاونی است که عملا به تعهدات خود در تامین خدمات زیربنایی و روبنایی شهرک عمل نکرده اند و حال مردم منطقه مانده اند با کوهی از مشکلات که نه مدیریت شهری آن را بر عهده می گیرد و نه نهاد و ارگان دیگر و این یک سد بزرگ برای توسعه شهرک ها اقماری زنجان شده است.

با این حال بعضا شاهد این هستیم که شهرداری زنجان با دلایل مختلف که برخی شاید دلسوزانه و برخی شاید به دلایل رانتی بوده برخی از شهرک های اقماری در زنجان را شامل ارائه خدمات کامل خود کرده و پذیرفته است. اما این منطقه شامل دلسوزی و رانت تا کنون نشده اند!

اما بازگشایی ورودی شهرآراء از یک مسیر باریک و در واقع با مشخصات روستایی به بلوار ۳۵ متری که نام آن نیز محیط بان گذاشته شد نقطع عطفی در راستا ارائه خدمات مناسب به منطقه و تسهیل دسترسی و خروج این منطقه از یک بن بست تاریخی بود که هم اینک مراحل پایانی اسفالت ریزی، رفیوژ، فشای سبز و پیاده روسازی در منطقه ادامه دارد.

در کنار تمامی چالش هایی که شاید همگان آن را به شهرداری ارتباط دهند؛ دستگاه های خدمات رسان و در راس آن شرکت توزیع برق زنجان است که معمولا از چشم رسانه ها و شهروندان مخفی بوده و بررسی و تحلیلی در خصوص نقش و وظیفه قانونی این شرکت انجام نمی شود.

منطقه شهرآراء که یکی از مناطق قدیمی اما محروم در زنجان است در مسیر دسترسی چراغ روشنایی ندارد و به گواهو گفته ساکنان منطقه که خواستار پیگیری مشکلات از همدلی زنجان شده اند؛ بروز تصادفات و ایجاد عدم امنیت در مسیر و منطقه بسیار بالا است.

حال که مراحل پایانی بازگشایی مسیر ادامه دارد درخواستی از اهالی مبنی بر استقرار پایه‌های تیرهای برق مدرن همچون پایه هایی که در محور خیابان فاتح جانمایی شد، درخواست شده که ظاهرا با به دلیل هزینه های بالا از ظرف شرکت توزیع برق با مخالفت رو به رو شده است.

مشخص نیست چرا این هزینه برای بازگشایی محور شمال-جنوب پادگان و خیابان فاتحه نبوده اما برای منطقه محرومی همچون شهرآراء باید باشد! و این رویکرد آیا توسط مدیران شرکت توزیع اقدامی خلاف عدالت نیست؟

رویکرد غیرعادلانه شرکت توزیع برق قطعا رفتن راهی است که امروز سنگ بنای توسعه ناعادلانه شهر زنجان را گذاشته و برق هر چند سال ها در ارائه خدمات به این منطقه برای روشنایی عملکرد قابل قبولی نداشته در پایان یک اقدام ماندگار نیز اقدامات ناقص برای ارائه خدمات ارائه می کند.

برق زنجان در حالی چراغ روشنایی اهالی منطقه را گرفته بود که امروز برای افتتاح بلوار محیط بان در منطقه به درخواست اهالی برای نصب پایه چراغ های مناسب جهت جبران سال ها محرومیت در منطقه اعتنایی ندارد.

مدیریت شرکت توزیع برق استان زنجان در حالی با تغییراتی همراه بوده که مسئولیت ها و رسالت های سنگینی بر عهده بدنه این شرکت در شهرستان ها و در مجموعه استانی است و نه تنها تحقق وظیفه قانونی روشنایی معابر شهری بلکه بسیاری از نقش ها و وظایف قانونی این شرکت نیازمند بررسی و پایش مجدد بوده که در سال جاری به آن خواهیم پرداخت.

همدلی زنجان موضوع وضعیت روشنایی معابر در منطقه شهرآراء و مهرآراء را پیگیری و در خصوص نصب پایه‌های چراغ در بلوار محیط جهت روشنایی و جبران برخی از محرومیت های منطقه در کنار ساکنان این منطقه خواهد بود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پیش‌بینی ۳۲۹۱ شغل در بخش صنعت، معدن و بازرگانی استان زنجان
خبر قبلی
کسب ۲۲ رتبه کشوری دانش آموزان زنجانی در مسابقات فرهنگی و هنری
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست