1. اخبار استان
  2. سنگ مزار شاهزاده قجری در طارم شناسایی شد

کد خبر: 11366

سنگ مزار شاهزاده قجری در طارم شناسایی شد

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: یک سنگ مزار ۱۹۸ ساله متعلق به یک شاهزاده قجری در شهرستان طارم استان زنجان شناسایی شد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ پرستو قاسمی با بیان این مطلب؛ اظهار کرد: سنگ مزار نوه فتحعلی شاه قاجار و پسر عبدالله میرزا  دارا حاکم زنجان از جنس مرمر سفید با قدمت ۱۹۸سال پیش در آب بر طارم شناسایی شد.

او ادامه داد: . این اثربه دلیل مرمت آرامگاه امامزاده عوف وهاشم آب بر در اختیار اداره کل  اوقاف وامور خیریه استان قرار گرفت.

به گفته قاسمی این سنگ مزار مربوط به خلیل الله میرزا پسر عبدالله میرزا دارا است .عبدالله میرزا دارا دارای ۱۰ پسر و۲۰ دختر بوده که از دیگر پسران ایشان می توان به نامهای محسن میرزا میر آخور ، اسحاق میرزا ، یعقوب میرزا ، لطف الله میرزا و… اشاره کرد .

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص سرگذشت این شاهزاده قجری بیان کرد:  عبدالله میرزا دارا متولد ۱۲۱۱ ه ق در سن سیزده سالگی از طرف فتحعلی شاه قاجار بعنوان حاکم زنجان منصوب می شود . او در طارم قلعه ای در کنار رودخانه قزل اوزن در اراضی درام ساخته که بقایای قلعه هنوز باقیست. امروزه این قلعه بنام قلعه دارا شناخته شده که  زنجان با خانواده وهمراهان در آنجا سکونت داشتند.

این کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص ابعاد و وضعیت سلامت این سنگ اظهار کرد: سنگ مزار به طول۱۲۷، عرض ۵۴ وضخامت ۹ سانتی متر ،سالم وموزه ای ومربوط به سال ۱۲۴۳ ه ق  است .

قاسمی با اشاره به اینکه کتیبه های این شی را می توان در سه قسمت معرفی نمود گفت: قسمت بالای سنگ متن  به خط ثلث است “کل نفس ذائقه الموت” به معنای هر نفسی مرگ را خواهد چشید .متن اصل کتیبه به خط ثلث در ۱۵ سطر افقی با این شعر شروع می شود” :شد فصل بهار وگشتم از غصه هلاک/ دارم جگری کباب وچشمی گریان/گلها همه سر زخاک بیرون کردند/الا گل من که سر فروبرده به خاک” و پس از آن به معرفی شاهزاده به این شرح پرداخته شده است ” المرحوم المبرور المغفور عالیجاه رفیع جایگاه وجنت مکان خلیل الله میرزا نور مستطاب عبدالله میرزا دام الله عزه فی شهر ربیع الاول ۱۲۴۳ .

او ادامه داد: درکتیبه حاشیه سنگ که در قسمتی از  سمت راست و چپ در ۸ ردیف عمودی قرار گرفته ، این شعردیده می شود: “ای خاک هزاران خانه ویران کردی / در ملک جهان تو غارت جان کردی/ هر گوهر قیمتی که آمد بوجود/ بردی وبه زیر خاک پنهان کردی .”

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
او به درد شما نمی خورد!
خبر قبلی
حالا کافه رفتن هم «جیز» شده است!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست