1. اخبار شهرستان
  2. شفافیت مالی و همدلی، خلاء زنجان در آغاز سبزه‌میدان!

کد خبر: 1622

شفافیت مالی و همدلی، خلاء زنجان در آغاز سبزه‌میدان!

 

شفافیت مالی و همدلی، خلاء زنجان در آغاز سبزه‌میدان!

نماینده تام الاختیار پیمانکار سبزه میدان: اتحاد و همدلی پایه و اساس شروع پروژ‌های مهم است

 

 

 

سخن از پروژه‌ای با نام “سبزه میدان” امروز برای شهروندان زنجانی ملال آور و مایوس کننده شده اما جرقه ای روشنی برای آغاز عملیات اجرایی آن در ماه های اخیر زده شد که می توان به آینده آن امیدوار بود.

 

 

 

به گزارش همدلی‌زنجان، این امید هرچند تبلور عینی نیافته اما جرقه آن خاموش نشده و امید دیگری برای برافروختن شعله ای بزرگ برای تحرک در سبزه میدان وجود دارد که به نظر می‌رسد فاز نخست آن برای آغاز نیازمند عبور از ایستگاه مخالفان، اطمینان خاطر مجری در این راستا و همچنین شفافیت مالی در تامین منابع پیش‌بینی شده است.

سبزه‌میدان بعد از یک تجربه تلخ در دوره چهارم شورای شهر زنجان که مسیر سرمایه‌گذاری داشت، با رویکردی که مدیران استانی به آن دادند وارد فاز پیمانکاری شد و این موضوع در کنار برخی اختلافات فنی همچون میزان تجاری‌های تعریف شده در میدان و سطح سطوح‌های طراحی شده موجب شد اجرای این پروژه با صف‌کشی همراه شود.

هرچند تمامی افراد شورا و مسئولان مربوطه اجرای پروژه را نیاز شهر زنجان می‌دانند اما برخی از مخالفان با رویکرد و روش‌ها موافق نبودند و برخی نیز اصولا اجرای سبزه‌میدان با این طرح و سازو کار را روش مناسبی نمی دانستند که تمامی این مسائل موجب شد شاهد برخی کندی‌ها در راستای آغاز پروژه پدید آید.

آخرین جلسه کمیسیون عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان بر این سخنان صحه گذاشت وقتی نماینده تام الاختیار شرکت پیمانکار با صراحت کامل عدم همدلی و برخی مخالفت ها را جزو دلایل مهم برای عدم ارائه تضامین شرکت به شهرداری زنجان عنوان کرد.

هرچند زنجان در سال های اخیر شاهد همدلی خوبی در سطوح مختلف توسعه ای بوده و حتی در شورای شهر نیز با وجود اختلافات زیاد در توسعه زنجان اختلافی وجود ندارد، اما به نظر می رسد برخی القائات به پیمانکار در این راستا به صورت درستی صورت نگرفته است و البته برخی اظهار نظر تندورها موجب شد تا نگرش پیمانکار در خصوص همدلی زنجان برای اجرای سبزه میدان با تردید مواجه شود.

 

پروژه سبزه میدان یک پروژه فرهنگی برای استان زنجان است

در جلسه کمیسوین عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان روشنایی، مدیر شرکت آباد راهان پارس در پروژه سبزه میدان به معرفی این شرکت پرداخت و به برخی دغدغه ها و لایل عدم ارائه تضامین این شرکت نیز اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سبزه میدان پروژه بزرگی است و باید تمامی مسائل آن برطرف شود تا بعدا ایجاد مشکل نکند، افزود: پروژه سبزه میدان یک پروژه فرهنگی برای استان زنجان بوده که ۳۰ سال برای آن هزینه شده و بدلایلی آغاز نشده است.

روشنایی با بیان اینکه قبل از آغاز عملیات اجرایی و ورود به پروژه مسائلی رو بررسی کرده ایم، یادآور شد: در شرایط فعلی مردم شهر زنجان این پروژه را ازمسئولان مطالبه می کنند و بعد از ورود شرکت به پروژه، مطالبات از طرف پیمانکار نیز صورت خواهد گرفت و شرکت متعهد می شود طبق برنامه زمان بندی پروژه را تحویل دهد و نباید شرایط بگونه ای باشد که مشکل و گرفتاری پیش آید.

نماینده تام الاختیار پیمانکار در پروژه سبزه میدان با بیان اینکه ۲۵۰ پرسنل متخصص که ۵۰ نفر از آن‌ها از دانش آموختگان دانشگاه های مادر(تهران) در این شرکت مشغول کار هستند، افزود: این افراد بیش از ۲۵ سال سابقه اجرایی دارند و این شرکت در مجموع ۵ هزار نیروی انسانی در بخش های مختلف دارد و همچنین یک هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع تجهیزات در پروژه های این شرکت فعال هستند.

وی با بیان اینکه از پروژه های حوزه انرژی همچون پالایشگاه، پتروشیمی و نفت وگاز تا مجتمع های فرهنگی و مسکونی جزو حیطه فعالیت این شرکت است، تاکید کرد: پروژه های متعددی در داخل و خارج از کشور ساخته شده و برای حفظ برند و آبروی این شرکت تمامی مسائل قبل از ورود به پروژه سنجیده می شود.

روشنایی از بررسی‌های این شرکت در خصوص ورود به عملیات اجرایی سبزه میدان گفت و خاطرنشان کرد: بررسی هایی صورت گرفته و مشکلاتی در این پروژه وجود دارد که بخشی از آن برطرف شده اما برخی نیازمند شفاف سازی بیشتری است. مهم ترین موضوعی که بررسی کردیم منابع مالی پروژه بوده که تامین منابع مالی در بخش نقدی نامفهوم است که چگونه تامین خواهد شد.

نماینده تام الاختیار پیمانکار در پروژه سبزه میدان با بیان اینکه مکاتباتی در این راستا صورت گرفته است، اظهار کرد: در بخش غیرنقدی نیز که سهم ۸۰ درصدی از قرارداد دارد ابهاماتی در خصوص زمین های انتخاب شده برای تهاتر وجود دارد که برخی از زمین ها قیمت بالایی دارند و برخی نیز مشکل اسناد و کاربری خاص دارند. برخی کاربری ها برای فروش شرکت را با مشکلاتی مواجه می کنند و برخی زمین ها نیز بیش از قیمت روز قیمت گذاری شده اند.

وی با بیان اینکه تمام مسائل رسانه ای استان در ماه های گذشته رصد شده است، افزود: آنچه که از رسانه ها و محافل عمومی دریافت شده برخی موارد در اجرای این پروژه بوده است. با توجه به تجربه بالا در اجرای پروژه ها برای انجام پروژه های بزرگ همچون این پروژه نیازمند اتحاد و همدلی هستیم و این دو مولفه اساس آغاز این پروژه ها است. در این راستا جلساتی را با اعضای شورای جدید، شهردار و استاندار برگزار و مسائلی را مطرح کردیم. مسائلی که شنیده بودیم را عنوان کردیم تا شفاف سازی کنند.

روشنایی شرکت آباد راهان پارس را به لحاظ قانونی پیمانکار این پروژه عنوان کرد و گفت: از لحاظ قانونی کسی نمی تواند خللی در این موضوع ایجاد کند و مراحل قانونی طی شده و این شرکت پیمانکار پروژه است اما تفاوت کار در اینکه وقتی تمامی افراد در کنار ما باشند کارها بهتر پیش خواهد رفت و مطابق برنامه زمابندی کارها به اتمام می‌رسد. بزرگ ترین و بحرانی ترین نقطه شرکت این موضوع است.

 

 

 

این پروژه دشواری های زیادی داشته و دارد

کمک همه مسئولان استانی در جهت اجرای پروژه است

 

شهردار زنجان نیز در این جلسه در پاسخ به مسائل مطرح شده مدیر شرکت مجری در پروژه سبزه میدان، گفت: این پروژه دشواری های زیادی داشته و دارد و پروسه یک و نیم ساله برای شناسایی پیمانکار و برگزاری تشریفات آن صورت گرفته و زمان برای ارائه تضامین نیز رو به اتمام است.

حبیب ملائی یگانه با بیان اینکه پروژه با مشکلات و تاخیرهایی مواجه است، افزود: این پروژه با دشواری های زیادی همراه بوده و اختلاف نظرهایی در خصوص سطح و سطوح پروژه بود که در حال نهایی شدن است که روزهای آتی تصویب کل پروژه را در شورای عالی معماری-شهرسازی را شاهد خواهیم بود.

وی اجرای پروژه سبزه میدان را برای تمامی مسئولان و مردم شهر مهم و با اهمیت برشمرد و تاکید کرد: اجرای این پروژه خواست عمومی بوده و اولویت و اهمیت شهرداری زنجان با هر مدیری اتمام این پروژه مهم شهری در شهر زنجان است که بزرگ ترین مداخله شهری در مرکز شهر محسوب می شود.

شهردار زنجان با بیان اینکه اعتبار پیش بینی شده برای اتمام پروژه ۲۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، افزود: برای این پروژه سهم ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد در نظر گرفته شده که از خود پروژه نیز ۳۰ درصد تامین خواهد شد. ۹۰ میلیارد تومان از خود پروژه تامین می شود که گزارش آن نیز ارائه شده است. ۱۳۵ میلیارد تومان تهاتر، ۹۱ میلیارد از محل پروژه از سهم غیرنقدی. ۵۴ میلیارد تومان نیز سهم بخش نقدی پروژه است. برای تامین ۱۳۵ میلیارد تومان سهم تهاتر زمین ها مشخص شده و توسط کارشناسان دادگستری قیمت گذاری شده اند.

وی به سهم نقدی و روش تامین آن اشاره و خاطرنشان کرد: سهم ۵۴ میلیارد تومانی بخش نقدی نیز در ابتدا سهم ۲۷ میلیارد تومانی دارد که برای تامین آن از طریق تسهیلات بانکی اقدام خواهد شد که رایزنی در این خصوص انجام شده و همچنین برای تامین تسهیلات با بهره کم تر از طریق پیگیری های صورت گرفته در تلاش هستیم این مهم را محقق کنیم.

یگانه عمده مشکل شهرداری را تامین منابع مالی در بخش نقدی برشمرد وتاکید کرد: مواردی که در متن قرارداد است قابل اصلاح و توضیح است. چون اسناد به صورت کلی به مرحله آگهی رفته مکلف هستیم طبق قانون در قرارداد لحاظ کنیم. این اسناد به مرحله فراخوان رسیده و به روئیت عموم متقاضیان رسیده است. دنبال اجرای پروژه هستیم. حمایت های لازم از طرف شورا و شهرداری و مسئولان استان وجود دارد.

شهردار زنجان از تعریف صندوق پروژه برای سبزه میدان خبر داد و گفت: برای این پروژه صندوق پروژه تعریف خواهد شد که به صورت ویژه حساب خاصی خواهد داشت. در بخش نقدی و غیرنقدی گزارش تامین منابع مالی ارائه خواهد شد و در مدت ۳۰ ماهی که برای پروژه در نظر گرفته شده است رویکردها روشن است.

وی با بیان اینکه همدلی و همراهی برای پروژه نیاز است و نه نفر عضو شورای جدید و ۱۳ نفر شورای چهارم باید حامی پروژه باشند، افزود: کمک همه مسئولان استانی در جهت اجرای پروژه بوده و با این حجم و دشواری قطعا نیاز حمایت های جدی است. در تامین مالی و قطعات معوض مشکلاتی خواهیم داشت که امیدواریم با حمایت مسئولان برطرف شود.

 

 

اختلاف نظر در ذات شورا وجود دارد

کاظم افشارچی، عضو شورای اسلامی شهر زنجان در این راستا با بیان اینکه اختلاف نظر در ذات شورا وجود دارد، افزود کارکرد شورا همجون سایر دستگاه های دولتی نیست و اختلاف نظر در آن وجود دارد که حتی در انتخاب شهردار نیز این شرایط مصداق داشته است.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه باید به مصوبات شورا تکیه کند نه به نظر یک عضو و یا چند عضو شورا، تاکید کرد: شهردار سابق زنجان در اظهاراتی گفت که “من با مصوبات شما کار دارم نه با منویات شما” این اختلاف نظرها در شورا طبیعی بوده و نظر اکثریت مهم است.

افشارچی با بیان اینکه شاید شما نتوانید مرا همراه خود کنید و ممکن است همراه هم بکنید، خاطرنشان کرد: اینکه مخالفانی برای پروژه باشند و حتی مصاحبه هایی بکنند و اقداماتی نیز انجام دهند نباید ملاک عمل شرکت قرار گیرد.

 

 

موانع پیش رو برای آغاز پروژه را از میان برداشته شود

رزاق محمدی، رئیس کمسیون عمران و محیط زیست شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این راستا بر ضرورت همدلی و همراهی برای پیشبرد امور تاکید کرد و گفت: توانایی شرکت برای اعضای شورا مشخص بوده و انتظار داریم تمامی مسئولان برای تسریع عملیات اجرایی در این پروژه تلاش کنند.

وی خواستار شفاف سازی بیشتر مجموعه شهرداری از وضعیت فعلی پروژه شد و تاکید کرد: شهرداری زنجان نسبت به اخذ تضامین اقدام کرده و موانع پیش رو برای آغاز پروژه را از میان بردارد.

 

 

کسی با اجرای پروژه مخالف نیست

اسماعیل دویران، عضو دیگر شورای اسلامی شهر زنجان نیز مخالفت برخی از اعضای شورا را به دلیل رویکرد و روش اجرای پروژه عنوان کرد و گفت: کسی با اجرای پروژه مخالف نیست و مخالفان با روش اجرای پروژه مخالفت داشتند.

وی پیشنهاد کرد عوامل پیمانکار دیداری با اعضای جدید شورای پنجم داشته باشند و افزود: برای آشنایی اعضای جدید با توانمندی شرکت و ایجاد شناخت جهت ادامه کار پیشنهاد می شود دیدارهایی برگزار و روند اجرای پروژه و مسائل تامین منابع مالی بحث و بررسی شود.

 

 

شورای پنجم کلید سبزه میدان را بچرخاند…!

به نظر می رسد شورای پنجم در این مقطع حساس به جای نگریستن به وضعیت فعلی پروژه سبزه میدان در جهت تسریع امور ورود کرده و رهنمودهای لازم را ارائه کند.

شنیده شده برخی از اعضای شورای پنجم به عوامل اجرایی گفته اند تا وقتی دور پنجم شورا فرا نرسیده اقدامی صورت نگیرد تا شورای پنجم بعد از استقرار بر مسائل نظارت و تصمیمات لازم را اتخاذ کند که این رویکرد بر خلاف مصالح عمومی شهر زنجان بوده و در صورتی که این شنیده ها درست باشد قابل پذیرش نخواهد بود.

در این شرایط مهم حمایت ویژه مسئولان استانی می تواند تسریع آغاز عملیات اجرایی پروژه را محقق کرده و زمان طولانی از دست رفته برای آن را کمی جبران کند و طلسم سبزه میدان را در رسیدن به روزهای خوب بشکند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان در حوزه آی‌تی و انرژی ظرفیت سرمایه گذاری بالایی دارد
خبر قبلی
زنجان، به پیشرفت بیشتری نیاز دارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست