1. اخبار ویژه
  2. شورای پنجم و دوئلی به نام سبزه میدان!

کد خبر: 1032

شورای پنجم و دوئلی به نام سبزه میدان!

شورای پنجم و دوئلی به نام سبزه میدان!

آینده پروژه سبزه‌میدان در دستان مستقلین

 

 

✍️  احمد اسدی

 

شهر زنجان پروژه ناتمام کم ندارد، اما پروژه شاخصی همچون سبزه میدان در شرایط فعلی برای زنجانی‌ها حیثتی و حیاتی شده است.

 

پروژه سبزه‌میدان، امروز برای شهروندان زنجانی تبدیل به یک نوستالژی تلخ تاریخی شده که هرچند در سال‌های اخیر روزنه‌های امیدی برای آینده آن باز شد، اما در مقاطع مختلف زمانی شاهد بسته شدن آن و تشدید ابهام بر وضعیت این پروژه مهم شهری هستیم. پروژه ای که بیش از ۲۰ سال قدمت دارد و شهرداران زیادی در زنجان برای آن هزینه پرداخت کرده‌اند.

سبزه‌میدان یک حجم مداخله ۸ هکتار در بافت مرکزی و تاریخی شهر زنجان است که قرار است مطابق طراحی منتخب تبدیل به یک میدان شهری جهت تجمعات اجتماعی و گذران اوقات فراعت خانواده ها و گروه های مختلف اجتماعی شود، هر چند برای داشتن توجیه اقتصادی تعریف کاربری های تجاری با حجم بالا در مقیاس بازار تاریخی زنجان موجب انتقادات گسترده‌ای به آن شده است.

سبزه‌میدان بعد از فراز و فرودهای فراوان، میراثی برای مدیران عمرانی دولت یازدهم شد که رویکردهایی را برای تعیین تکلیف نهایی آن تعریف کنند. این پروژه در مدیریت بومی زنجان با رویکرد سرمایه‌گذاری ارائه شد که در این مقطع برآورد ریالی آن بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد اما این رویکرد در نهایت با شکست مواجه شد.

وقتی برای کلنگ‌زنی پروژه سبزه میدان عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با تیم مدیریتی خود به زنجان آمد، جمشید انصاری، استاندار وقت زنجان جمله ای مهم خطاب به برخی مدیران گفت که در آن مقطع زمانی بسیار مورد توجه قرار گرفت. وی گفت؛ پاسخ هر نوع سنگ‌اندازی به این پروژه مهم شهری داده خواهد شد و نباید اخلالی در کندی پروژه ایجاد شود.

در زمانی که جمشید انصاری به عنوان استاندار بومی و معاون هماهنگی امور عمرانی وی، جواد رحمتی از دیگر نیروهای بومی توانمند زنجان در استان مسئولیت گرفتند، یک ترکیب بومی خوبی برای تحقق آرزوهای بزرگ زنجانی‌ها شکل گرفت که زمان کوتاهی به بن بست کشیدن آرزوی تحقق پروژه سبزه میدان سپری شد! بن بستی که با انتخاب شرکت کهن دژ میلاد به عنوان شریک و سرمایه‌گذار آغاز و با مشکلات مالی و بحرانی داخلی این شرکت به نقطه پایان رسید.

نقطه پایان رویکرد سرمایه گذاری برای پروژه موجب بروز بدبینی در بین شهروندان و برخی مسئولان به اجرای پروژه شد تا اینکه رویکرد پیمانکاری در دستور کار قرار گرفت که این رویکرد نیز تنها در فاز نخست آن از سه فاز اجرایی حجم ریالی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان را در بر می گرفت. افزایش قابل توجه ضریب پلوس و قیمت های پیشنهادی پیمانکار موجب بروز دامنه جدیدی از اعتراضات به اجرای پروژه سبزه میدان شد.

به نظر می‌رسد این دامنه بدبینی با ترکیب شورای پنجم تشدید خواهد شد، چرا که چهار عضو شورای پنجم از مخالفان جدی اجرای پروژه سبزه میدان خواهند بود و دوئل موافقان و مخالفان این پروژه مهم شهری وارد فاز جدیدی خواهد شد!

در شورای چهارم سه مخالف جدی برای رویکرد فعلی پروژه سبزه میدان وجود داشت که از تمامی ظرفیت ها برای توقف آن نیز بهره گرفته شد. عباس راشاد و هم طیف سیاسی وی یعنی کاظم افشارچی دو مخالف جدی اجرای پروژه با شرایط فعلی بودند که همراهی اسماعیل دویران به عنوان یک نیروی کارشناس در حوزه شهرسازی قدرت چانه زنی مخالفان را افزایش داد.

در طیف موافقان از نیروها و مدیران دولتی گرفته تا افرادی همچون محمدرضا محمدی، رزاق محمدی، سعید خدادادی، فخرالدین رستمی جزو افرادی بودند که به نیروهای دولتی در بدنه دولت اعتماد کردند و موافق رویکرد تعریفی آن ها برای اجرای سبزه میدان بودند. نهایتا رویکرد پیمانکاری فاز نخست با تمامی انتقاداتی که به ضریب پلوس آن گرفته شده بود توسط شورا مصوب شد تا یک گام دیگر این پروژه به پیش رود.

اما این پیشروی با موضع سرسختانه عباس راشاد دچار تزلزل شد و وی خواستار جلسات کارشناسی برای مشخص شدن ابعاد مختلف اجرای این پروژه شد. برگزاری جلسه کارشناسی با حضور دو معاون شهردار یعنی مهرداد سلطانی به عنوان معاون معماری-شهرسازی و سعید عباسی به عنوان معاون عمرانی که هر دو فرد دانشگاهی و دارای تحصیلات آکادمیک بالا، در طیف موافقان و حضور افراد منتقدی همچون حمید حمیدی به عنوان مشاور اسماعیل دویران در کمیسیون شهرسازی شورا در طیف مخالفان شکل جدی به خود گرفت.

هرچند این جلسه به صورت علنی برگزار نشد اما شاهدان از چربش فکری و توجیهی موافقان بر مخالفان سخن گفتند و این جلسه کارشناسی موجب شد رای اکثریت اعضای شورا بر ادامه رویکرد تعریف شده برای این پروژه باشد.

تهیه اسناد فراخوان و مشخص شدن پیمانکار پروژه برای ساخت فاز نخست صورت گرفت اما برخی مخالفان همچنان اظهار کردند تا حد توان اجرای پروژه سبزه میدان را با این شرایط خواهند گرفت. این رو در رویی بیشتر جنبه سیاسی به خود گرفت و مدیران دولتی نیز مصمم بودند اجازه اخلال در اجرای پروژه را نخواهند داد.

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با تمام فراز و نشیب ها تمام شد و حال در ترکیب شورای پنجم شهر زنجان حضور چهار مخالف جدی اجرای پروژه سبزه میدان دیده می شود. چهار مخالفی که به نظر می رسد در گرایش های سیاسی نیز نزدیک به یکدیگر باشند. در مقابل حضور چهره هایی را شاهدیم که دو نفر از آن ها برند اصلاح طلبی دارند و قطع به یقین مواضع مدیران دولتی را در شورا پیگیری خواهند کرد. امامعلی دادخواه و احمد نصیری دو عضو شناسنامه دار اطلاح طلبان در شورای پنجم هستند. در سوی دیگر دو نیروی قدیمی شهرداری به نام های مسعود مرادخانی و رحمان احمدی در شورا حضور دارند که باید دید به کدوم طیف تمایل بیشتری خواهند داشت.

سجاد خدایی نیز که شناخت دقیقی از وی قابل تصور نیست خود را نیرویی توسعه گرا و مستقل معرفی کرده که نقش مهمی در توازن قوای شورای پنجم ایفا خواهد کرد.

در طیف موافقان شورا برای اجرای پروژه سبزه‌میدان هنوز اتفاق نظر و رویکرد مستقلی قابل تصور نیست، اما چهار مخالف جدی پروژه سبزه میدان کاملا آماده و یکدست منتظر آغاز رسمی دور پنجم شورا هستند. باید دید در این دوئل سنگین مخالفان پروژه سبزه میدان با نگرش‌ها و توجیهات فنی خود در مقابل موافقان آن، که پشتیبانی مدیران دولتی را خواهند داشت چه خروجی را برای سبزه میدان تاریخی رقم خواهند زد؟

این درام تلخ برای شهر زنجان وارد فاز جدیدی می شود که شهروندان زنجانی انتظار بر توجه مستقلین به توسعه شهر و خروج از تقابل های جناحی، سیاسی و گروهی در خصوص مسائل توسعه ای شهر هستند.

گوی و میدان سبزه میدان در انتظار منتخبان دور پنجم….

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
خیریه های بهزیستی با اخذ مجوز می توانند مشارکت های مردمی جمع آوری کنند
خبر قبلی
پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تن گندم در سالجاری در استان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست