1. اخبار استان
  2. صادرات ۴۰ درصد محصولات تولیدی زنجان به عراق

کد خبر: 10713

صادرات ۴۰ درصد محصولات تولیدی زنجان به عراق

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: ۴۰ درصد از محصولات تولیدی استان به صورت مستقیم و مابقی نیز به صورت غیرمستقیم از مبادی مختلف به کشور عراق صادر می‌شود.

به گزارش همدلی‌زنجان، محمدرضا یوسفی با اشاره به این مطلب، اظهار کرد: استان زنجان از نظر استراتژیک به دلیل قرارگیری در مسیر قدیم جاده ابریشم و کریدور اصلی حمل و نقل کشور  و ترانزیت مرکز به غرب و شمال غرب کشور، بهترین منطقه برای استقرار صنایع محسوب می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان به لحاظ امنیت سرمایه‌گذاری و تسهیل دسترسی به بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری نقش مهمی را ایفا می‌کند، گفت: این استان از شمال به استان‌های اردبیل و گیلان، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربی و غرب به استان‌های کردستان و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی همجوار است که خود این امر یک ظرفیت بزرگ برای استان است.

وی در ادامه به برخی از ظرفیت‌های صادراتی استان اشاره کرد و افزود: از جمله این ظرفیت‌ها بخش کشاورزی است، چرا که استان زنجان در بخش کشاورزی دارای بیش از ۶۰ نوع محصول کشاورزی است به طوری که می‌توان با ارتقای بهره‌وری و دستیابی به ۱۵ درصد از تولیدات کشاورزان پیش رو و بدون افزایش منابع پایه، تولیدات استان را از ۳ میلیون تن به ۶ میلیون تن ارتقا داد.

یوسفی ادامه داد: همچنین زنجان در محصول زیتون از نظر سطح و میزان تولید رتبه نخست کشوری را دارا است و بیش از ۲ میلیون تن محصول تولیدی مازاد بر نیاز استان قابلیت صادرات و استفاده در صنایع تبدیلی را دارد.

 

*تکمیل زنجیره ارزش فرآورده‌های شیلاتی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از فعالیت مجتمع‌های بزرگ کشت و صنعت به لحاظ تنوع آب و هوایی استان خبر داد و افزود: استان زنجان در تولید لوبیا، زردآلو و قیسی، فندق، توت‌فرنگی و انگور به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است، و در تولید چهار محصول پیاز، سیب‌زمینی، حبوبات و سیب درختی رتبه هفتم کشوری را دارد.

وی همچنین از قابلیت ایجاد و توسعه تولیدات گلخانه‌ای به‌ ویژه مجتمع‌های بزرگ مقیاس، احداث واحدهای نگهداری، سورتینگ، فرآوری و بسته‌بندی محصولات باغی، زراعی و دامی با هدف تکمیل زنجیره تولید خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره ارزش فرآورده‌های شیلاتی از مرحله تامین تا نگه‌داری و عرضه در بازار، تکمیل زنجیره تولید فرآورده‌های طیور، گیاهان دارویی زنبور عسل و تولید نهال، از زمینه‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان زنجان محسوب می‌شود.

یوسفی ادامه داد: در حال حاضر زمینه مناسب سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی مثل پرورش گاو شیری، پرورش گوسفند داشتی، گوسفند اصلاح نژاد شده افشاری، پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی، ایجاد میادین عرضه محصولات کشاورزی و فعالیت در زمینه تجارت خارجی محصولات کشاورزی در استان به خوبی فراهم است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین از مشوق‌های صادراتی استان از جمله سیب، کشمش و مرکبات خبر داد و گفت: عمده محصولات کشاورزی صادراتی این استان شامل انجیر، برنج، انگور، زردآلو، سیب، لوبیا، خیار، پیاز، گردو، فندق، بادام، زیتون، انار و سیر است و در واقع استان زنجان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامداری غرب کشور به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه عراق ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان زنجان را دارد، و همه ساله حجم قابل توجهی از صادرات کشاورزی استان به این کشور انجام می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که حدود ۴۰ درصد از محصولات تولیدی استان به صورت مستقیم و مابقی نیز به صورت غیرمستقیم از مبادی مختلف به کشور عراق صادر می‌شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تلاش برای اتمام راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار استان زنجان
خبر قبلی
نباید منتظر حلقه های واسط برای ارتباط صنعت و دانشگاه بود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست