1. اخبار استان
  2. صنعت سرب‌و‌روی استان زنجان، حال و روز خوشی ندارد

کد خبر: 5858

صنعت سرب‌و‌روی استان زنجان، حال و روز خوشی ندارد

صنعت سرب‌و‌روی استان زنجان، حال و روز خوشی ندارد

 تعیین دستوری برای تنظیم بازار در هیچ نقطه دنیا موثر نبوده است

 

 

 

 

 

امروز شرایط اقتصاد کشور شرایط مناسبی نیست. نوسانات قیمت ارز و افزایش برابری نرخ ارز و ریال بازارهای مختلف کشور را در تلاطم فرو برده است. در این بین افزایش قیمت ارز و نوسانات آن موجب زیان به بخش‌های مختلف کسب و کار و تولید کشور نیز شده و هنوز این وضعیت به ثبات نرسیده است.

به گزارش“همدلی‌زنجان”؛ به نقل از شهاب‌زنجان، یکی از صنایع غالب در استان زنجان صنعت سرب و روی بوده که ارزش افزوده بالایی نیز برای اقتصاد استان زنجان داشته است. در حوزه صادرات یکی از اقلام مهم صادراتی به لحاظ ارزش تولیدات حوزه سرب و روی استان بوده که به نظر می رسد امروز وضعیت قابل تعریفی ندارد.

۱۰ نوع کالای صادراتی استان به ترتیب ارزش شامل شمش روی، – کاغذ تیشو، کرافت و تفلرتینگ، شمش مس، شمش آلومینیوم، -پلیمر پروپلین، شمش سرب، محصولات فولادی، ترانسفورماتور و قطعات، کابل برق، مویز وخرمای خشک و محصولات لبنی می شود.
عمده کالاهای وارداتی به گمرک استان نیز شامل؛ خاک روی، پارچه نبافته، مصنوعات پلاستیکی، ماشین آلات و قطعات، نخ پلی آمید و پلی استر، قطعات ترانسفورماتور و تنظیم کننده ولتاز، پنبه حلاجی نشده، توتون سیگار، محصولات فولادی و کاغذ سیگار از جمله این کالاها هستند.
وضعیت صادرات و واردات کالاهای گمرک زنجان گویای اهمیت صنعت سرب و روی برای استان است. به گونه ای که در بخش صادرات شاهد بالاترین ارزش صادراتی برای روی و چند پله بعد برای سرب هستیم. در بخش واردات نیز خاک روی نخستین کالای با ارزش وارداتی محسوب می شود.

 

 

واحدهای سرب و روی با بحرانهای جدی و چالش برای تعطیلی، مواجه اند

 

در همین رابطه برای بررسی وضعیت صنعت سرب و روی استان با غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت و گویی صورت گرفت. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که صنعت سُرب و روی استان، حال و روز خوشی ندارد، گفت: مشکلات زیادی که در گذشته وجود داشت، اکنون مضاعف شده و واحدهای تولیدی این حوزه را مرتبا با خطر بحران‌های جدی و چالش برای تعطیلی، مواجه ساخته است.

به گزارش همدلی زنجان؛ غلامحسین جمیلی با بیان این که بخشی از مشکلات این حوزه، ناشی از نوسانات ارزی است، اظهار کرد: تقریبا تمام حوزه تولید و صنعت با این مشکل، مواجه بوده و متاسفانه فعالیت برخی واحدها از جمله پتروشیمی، فولاد و صنایع مرتبط با فلزات رنگین مانند سُرب و روی، بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اِعمال محدودیت‌هایی برای صادرات، توسط دولت به بهانه تنظیم بازار، خاطرنشان کرد: تعیین دستوری برای تنظیم بازار در هیچ نقطه دنیا موثر نبوده و جواب نمی‌دهد چرا که اگر جواب می‌داد در طول ۴۰ سال گذشته می‌توانستیم تجارب مثبتی در این زمینه داشته باشیم.

جمیلی در خصوص مشکلات دیگر در محدودیت‌های صادراتی، افزود: تولیدکنندگانی که موفق به فراهم کردن بازارهایی در خارج از کشور شده و تهعدات بلندمدتی ایجاد کرده‌اند متاسفانه توقف یکباره تولید و تعطیلی واحدها، خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای آنان در پی داشته و جرایمی که به دلیل عدم انجام تعهدات، مشمول آن‌ها شده، موجب بدنامی و محدودیت صادراتی برای کشور می‌شود.

 

عرضه ارز با نرخ بازار ثانویه امکان پذیر نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که مهم‌ترین مشکل صنعت سُرب و روی، این است که دولت، انتظار دارد برگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ بازار ثانویه عرضه شود، ابراز کرد: دولت، وعده داده بود که بتواند قیمت ارز را تک‌نرخی و ثابت، نگه دارد تا از چندگانگی قیمت، خلاص شویم که متاسفانه نه تنها نرخ ارز، بیشتر شده بلکه با تنوع اسامی و قیمت‌های جدید، شکاف قیمتی بین نرخ‌ها بالاتر رفته که با این شرایط، اگر دولت، انتظار داشته باشد تولیدکنندگانی که با هزاران مشکل و محدودیت، ارز را به داخل کشور برمی‌گردانند به نرخ بازار ثانویه عرضه شود ولی تولیدکننده به نرخ جدید پرداخت کند این امر، امکان‌پذیر نبوده و با این روند به زودی شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی خواهیم بود.

وی، اضافه کرد: نکته حائز اهمیت، این است که دسترسی به مواد اولیه، بازار فروش، محدودیت نقل و انتقالات و ابهام در نرخ‌ها سبب می‌شود که نتوانیم محصولات تولیدی را بفروشیم که در این صورت به نقطه‌ای می‌رسیم که دچار قفل خواهیم شد.

جمیلی با بیان این که وضعیت تامین خاک و مواد اولیه نیز کاملا بحرانی است، گفت: برخی از این واحدها با زیر ۳۰ درصد ظرفیت، فعالیت کرده و بخشی از مواد اولیه آن‌ها از کشورهای خارجی مانند ترکیه وارد می‌شد که طی بخشنامه‌هایی، محدودیت‌هایی برای ورود خاک به داخل کشور گذاشته شده است. ضمن این که الان حمل و نقل، بسیار دچار مشکل شده و نرخ‌ها بالا رفته و محدودیت‌های دسترسی به مواد اولیه را با مشکل، مواجه کرده که امکان واردات، وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان با اشاره به این که بخش ناچیزی از مواد اولیه نیز از داخل، تامین شده و دسترسی به سایر منابع را از دست داده‌ایم، افزود: با سرمایه‌گذاری واحدهای استانی، معادن کوچک و متوسط در داخل و خارج از کشور، راه‌اندازی شده که امروز باید به بهره‌برداری می‌رسید اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های دولت، امکان ندارد.

وی در خصوص صدور مجوز برای واحد صنعتی جدید در حوزه سُرب و روی در استان، خاطرنشان کرد: فعلا مجوز جدیدی برای این واحدها صادر نمی‌شود و در صورت صدور نیز، متقاضی ندارد. ضمن این که آمار رسمی واحدهای فعال و تعطیل‌شده این حوزه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، منتشر می‌شود چرا که ممکن است تعطیلی برخی واحدها به‌صورت موقت باشد.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
خطر «جنگل» شدن جامعه را جدی بگیریم!
خبر قبلی
تامین علوفه زمستانی با همکاری مدیریت امورعشایری در استان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست