1. اخبار استان
  2. طرح تحول سلامت در استان زنجان با قدرت ادامه می‌یابد

کد خبر: 4235

طرح تحول سلامت در استان زنجان با قدرت ادامه می‌یابد

 

طرح تحول سلامت در استان زنجان با قدرت ادامه می‌یابد

پوشش همگانی سلامت به معنای صفر بودن هزینه خدمات نیست

 

 

 

نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به همراه معاونین برای ارائه عملکرد خدمات نوروزی و برنامه های هفته جهانی سلامت در استان زنجان برگزار شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در این نشست پرویز قزلباش ابتدا به اقدامات انجام شده این دستگاه در ایام تعطیلات نوروز اشاره و اظهار کرد: با ورود به روزهای پایانی سال تا پایان تعطیلات تمامی خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان در بخش های مختلف به صورت ویژه فعال شد و برای چهارشنبه آخر سال و ۱۳ فروردین و سایر روزهای تعطیل به تناسب اهمیت برنامه و آماده باش لازم برای بخش های مختلف انجام شد.

وی با بیان اینکه در حوزه درمان تمامی بیمارستان ها و مراکز درمانی استان در بخش دولتی و خصوصی به صورت کامل فعال بوده است، افزود: تمام ظرفیت های استان در این بخش بکارگیری شد و خدمات مختلف همچون دندانپزشکی، تصویربرداری و آزمایشگاهی به صورت کامل فعال بود و خدمات مورد نیاز مراجعه کنندگان تامین شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به وضعیت چهارشنبه آخر سال اشاره و خاطرنشان کرد: در چهارشنبه آخر سال نسبت به سال گذشته آن شاهد افزایش مصدومین در استان بودیم و خوشبختانه مورد فوتی گزارش نشد و تنها یک مورد فوتی در نهم اسفندماه به دلیل پرتاب نارنجک دستی ثبت شده است.

وی به وضعیت حوادث جاده ای اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مورد فوتی ناشی از حوادث جاده ای در بیمارستان های استان وجود نداشت و مطابق گزارش های ارسالی ۹ فوتی در این حوادث در صحنه تصادفات و یا در مسیر انتقال به بیمارستان بوده است.

قزلباش با بیان اینکه در حوزه بهداشت نظارت های جدی نسبت به مراکز بین راهی و مراکز عرضه مواد غذایی صورت گرفته است، افزود: علی رقم وجود برخی فشارهای بیرونی حوزه بهداشت وظایف قانونی خود را انجام داده و عملکرد بسیار مناسبی در ایام تعطیلات ثبت شده که بعضا شاهد تعطیلی برخی مراکز نیز بوده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به اجرای طرح تحول سلامت در سال های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: طرح تحول سلامت در راستای برنامه های سلامت محور دولت در استان پیگیری و انجام شده و در آینده با جدیت و قدرت این طرح ادامه خواهد داشت و مطابق با اهداف آن برای کاهش هزینه های مردم در حوزه بهداشت و درمان و تهسیل دسترسی ارائه خدمات به عموم مردم اقدام خواهد شد.

وی به محدودیت های بودجه ای حوزه بهداشت و درمان در سال ۹۷ اشاره کرد  و گفت: با توجه به محدودیت های اعتباری در سال جاری هدف مدیریت دانشگاه استفاده بهینه از منابع فعلی با حداکثر بهره وری خواهد بود و تلاش می شود کیفیت و کمیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان ارتقاء یابد.

قزلباش همراهی و همکاری عموم مردم را یکی از کلیدی ترین موضوعات در تحقق اهداف حوزه بهداشت و درمان برشمرد و تاکید کرد: نخستین مجمع سلامت استان در این راستا تشکیل شده و در این راستا دستگاه های متختلف استانی مشارکت دارند که ۱۴۹ برنامه توسط دستگاه های مختلف مشخص شده که از بین این برنامه ها ۱۰ اولویت مهم شناسایی شده و تا پایان سال عملکرد هر دستگاهی سنجش و ارائه می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان یکی از موضوعات مهم در حوزه سلامت را اجتماعی کردن این بخش برشمرد و تاکید کرد: برای تحقق اهداف توسعه ای سلامت باید خارج از حوزه علوم پزشکی استفاده شود و در این راستا از ظرفیت خیرین بهره گیری لازم باید صورت گیرد، این بهره گیری باید در دو حوزه خدمات و مسائل مالی شفافیت لازم را داشته باشد و خروجی اقدامات و اثرگذاری آن مشخص و قابل اندازه گیری و سنجش باشد.

وی انسان سالم را انسانی توصیف کرد که دارای سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی باشد و اظهار کرد: این انسان قادر خواهد بود تا وظایف اجتماعی خود را در جامعه عملی کند و در این راستا نیازمند همراهی جدی رسانه ها هستیم.

 

 

۱۰ ماموریت اورژانس هوایی در ایام نوروز

ثبت ۴۱۵ مورد موالید در استان

 

در این نشست علیرضا زراعتچی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با بیان اینکه حوزه درمانی نیز در ایام تعطیلات اقدمات زیادی را انجام داده است، اظهار کرد: مجموع مراجعین اورژانسی به مراکز درمانی استان طی ایام تعطیلات ۶۴ هزار نفر بودند که از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین بوده که از این میزان ۵ هزار و ۲۹۵ نفر به صورت برای درمان بستری شدند، ۴۵ نفر تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند و ۱۱ نفر در بخش ccu تحت مراقبت بودند.

وی به میزان ماموریت ها و فعال بودن تمامی مراکز درمانی استان اشاره کرد و یادآور شد: در این ایام ۲ هزار و ۴۰۰ ماموریت انجام شده که توسط اورژانس پیش بیمارستانی بوده و ۷۶۱ نفر به مراکز درمانی معرفی شدند که یک هزار و ۸۷۷ مورد غیرترافیکی و یک هزار و ۵ نفر در مراکز درمانی مستقر شدند.

زراعتچی از فعالیت ۱۰۰ پزشک در ایام تعطیلات خبر داد و گفت: ۸۰۰ پرستار نیز در این ایام آماده باش بودند و پزشکان در تمامی تخصص ها نسبت به ارائه خدمات به مردم اقدام کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه طی این ایام ۴۱۵ مورد موالید ثبت شده است، اظهار کرد: شاهد تولد دوقلو و یک مورد سه قلو نیز در استان بودیم که حال تمامی نوزادان خوب بوده و در سلامت کامل قرار دارند.

وی به فعالیت اورژانس هوایی در این ایام اشاره کرد و گفت: در این ایام ۱۰ مورد اورژانس هوایی ماموریت داشته که سه مورد سکته مغزی و یک مورد سکته قلبی بوده که بلافاصله به مراکز درمانی استان منتقل شدند و همچنین ایستگاه های سلامت نیز در این ایام فعال بودند که ۵۵۰ مورد مراجعه کننده داشتند.

 

 

معدود سازی ۱۲ هزار و ۸۴۶ کیلوگرم مواد غذایی

۲۰ هزار نفر در شهر زنجان پرونده سلامت تشکیل نداده اند

 

محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این جلسه از انجام ۱۲ هزار و ۵۵۲ بازرسی در مدت تعریف شده ایام تعطیلات خبر داد و گفت: باازرسی بین راهی ۲۷۶ مورد، بازدید مشترک با دستگاهی مرتبط ۲۷۱ مورد، معرفی به دادگاه ۸۹ مورد و صدور ۵۱۰ اخطاریه به صنوف و اماکن در این ایام انجام شده است.

وی از تعطیلی ۳۹ واحد در این ایام گفت و یادآور شد: ۸۲۸ مورد بازرسی از مواد غذایی و سنجش سلامت و بهداشت آن ها صورت گرفته و همچنین ۲۲ هزار و ۸۳۹ مورد کلرسنجی و میزان کلر آب نمونه گیری شده است.

این مقام مسئول از معدود سازی ۱۲ هزار و ۸۴۶ کیلوگرم مواد غذایی خبر داد و اظهار کرد: ۲۴ هزار و ۴۲۴ نفر  در ایایم تعطیلات ویزیت شدهند و ۱۶۸ هزار و ۳۰۰ نوع خدمت دریافت کرده اند.

وی به تشکیل پرونده سلامت در سطح استان زنجان اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار نفر در شهر زنجان پرونده سلامت تشکیل نداده اند و پوشش تشکیل پرونده سلامت بدون لحاظ شهر زنجان بین ۹۸ تا  درصد انجام شده که این میزان در شهرستان زنجان  درصد است.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
توزیع بالغ بر ۱۲۰۰ تن سیب و پرتقال طی ایام نوروز در استان زنجان
خبر قبلی
۴میلیون تومان؛ «خط فقر» شهری‌ها در سال ۹۶
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست