1. اخبار ویژه
  2. طعم غذای جاده ابریشم در دیار سهروردی

کد خبر: 859

طعم غذای جاده ابریشم در دیار سهروردی

طعم غذای جاده ابریشم در دیار سهروردی

زنجان میزبان مهربان برای ساکنان جاده ابریشم

 

✍ احمد اسدی

 

غذا همواره در فرهنگ زنجانی‌ها جایگاه مهمی داشته و بهانه دورهمی‌ها و صمیمت‌های اجتماعی بوده است.

وقتی در جامعه سنتی ایران که مظاهر صنعتی در حال غالب شدن بر زندگی سنتی هستند بهانه ای برای دور هم بودن و افزایش تعاملات اجتماعی وجود ندارد، زنجان میزبان مهربانی برای دورهمی ها و صمیمت های مدرن دنیا شده و جلوه آن را با طعمی از غذاهای مختلف متبلور می کند.

وقتی در سال های گذشته نه چندان دور رمقی در برگزاری جشنواره آش ایرانی در شهر زنجان نبود کم تر امیدی برای گشوده شدن درهای مهربانی با دیگر جشنواره ها در زنجان متصور بودیم اما امروز با مدیریت و دلسوزی مدیران بومی قدرت و نفوذ جشنواره آش ایرانی گسترده و جریان جدیدی در صنعت گردشگری زنجان با عنوان جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم در زنجان آغاز به کار کرده است.

گرچه جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم نوزادی چند ساله است اما انرژی و خلاقیت آن در همین دوران کودکی قابل توجه بوده و آینده دار بودن آن را به رخ جهانیان خواهد کشید. حضور سفرا شرکت کننده و سرو و پخت غذا توسط سفیر بلغارستان بر وزن دیپلماتیک جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم افزوده است.

هر چند بسیاری از شهروندان زنجانی از عدم توسعه در شان زنجان گلایه دارند اما سرمایه اجتماعی و توان فرهنگی زنجان جای مناقشه بین شهرندان زنجانی نیست. ظرفیت هایی که امروز تبلور ویژه ای یافته و زمینه لازم برای توسعه صنعت گردشگری زنجان را فراهم می کند. زمینه ای که کار نکرده در سال های بسیار دور سنگینی حجم کارها را افزون کرده است.

جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم یک خلاقیت و ایده پرمعنا و با ظرفیت عظیمی بود که قطعا برای مردم زنجان یادگار خواهد ماند و روزی در جوان و اوج روزهای این جشنواره در زنجان از بانیان آن به نیکی یاد خواهد شد که موجب شدند زنجان کانون گردشگری غذا در کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم باشد.

صنعت گردشگری در دنیا سهم عمده ای از رشد اقتصادی کشورها را دارد و حوزه غذا سهم مهمی از صنعت گردشگری را شامل می شود. بر اساس برخی اطلاعات و آمار و اظهارات مسئولان استانی گردش مالی غذا در صنعت گردشگری ۲۰۰ میلیون دلار به صورت سالانه است. مطابق با آمار قابل استناد در سطح دنیا غذا سهم ۳۵ درصدی از هزینه سفر یک گردشگر را به خود اختصاص می دهد و در گردشگری دنیا به صورت استاندارد برای بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز به صورت میانگین یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دلار هزینه غذا برای یک گردشگر می‌شود.

این اطلاعات و آمار گویای یک واقعیت روشن در صنعت گردشگری است و آن اینکه غذا سهم مناسبی از گردش مالی این صنعت پاک در دنیا دارد و زنجان با جغور و بغور و آش‌های سنتی و غذاهای بومی همچون باستیرما می‌تواند پوشش مناسبی جهت اهداف مالی و اقتصادی این بخش گردشگری کشور داشته باشد. هرچند زنجان امروز به نقطه مطلوبی از سهم گردشگری در کشور نرسیده اما پایه گذاری مناسبی برای یک جهش بزرگ در توسعه گردشگری انجام داده که می تواند آینده گردشگری زنجان را دچار تحول کند.

امروز برنامه و مدیریت برای توسعه گردشگری زنجان وجود دارد اما برخی حلقه های متصل که نیاز به رشد و توسعه این صنعت در استان است هنوز تکمیل نشده است. زنجان نیازمند افزایش حجم اقتصاد کلان خود در بخش های مختلف است. توانمند کردن مدیریت شهری برای ایجاد فضاهای شهری با جذابیت های حفظ گردشگر و افزایش ماندگاری گردشگران در کنار توسعه اقتصادی در بخش صنعت و خدمات حلقه های مفقوده توسعه صنعت گردشگری زنجان هستند.

توسعه مسیرهای ارتباطی و تسهیل در تردد و رونق در ارتباطات هوایی، ریلی و زمینی از پیش نیازهای دیگر رونق گردشگری زنجان هستند که مسیر تحقق آن آغاز شده و نیازمند تحریک بیشتر آن هستیم.

سهم اشتغال بخش خدمات در استان نسبت به میانگین کشور پایین است و در سال های گذشته بخش کشاورزی و صنعت بار سنیگی برای ایجاد اشتغال استان بر دوش کشیده اند. توسعه صنعت گردشگری استان می تواند تحول عظیمی در ایجاد اشتغال در بخش خدمات و در بخش کلان نیروی کار استان ایجاد کند.

یکی از مسیرهایی که این مهم قابلیت تحقق دارد حمایت از جشنواره های مهمی همچون جشنواره غذای اکو-جاده ابریشم است که جنبه بین المللی داشته و با بالندگی آن می توان حمایت ملی را نیز برای آن پیش بینی و محقق کرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان ظرفیت تبدیل شدن به مرکز گردشگری را دارد
خبر قبلی
اجرای ۱۱۱ برنامه برای کاهش آسیب های اجتماعی در استان زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست