1. اجتماعی
  2. ظهور «نخبگان‌یهویی» در فضای انتخاباتی استان زنجان

کد خبر: 12662

ظهور «نخبگان‌یهویی» در فضای انتخاباتی استان زنجان

احمد اسدی- همدلی‌زنجان؛ گام به گام به انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور و استان زنجان نزدیک می شویم و لحظه به لحظه تحرک افراد وابسته به کاندیداها نیز افزایش پیدا می کند.

با رصد فضای مجازی در سال اخیر و چند سال اخیر متوجه می شویم، برخی افراد فعالیت خود را در گروه ها و جمع های مربوط به فضای مجازی شدت بیشتری داده اند و تلاش دارند زمینه لازم را برای برخی تحرک های انتخاباتی فراهم کنند. با ثبت نام داوطلبان و ریزش برخی از کاندیدها در بررسی هیئت های اجرایی حال نوبت به بررسی هیئت نظارت رسیده است.

فضای انتخاباتی استان زنجان منتظر انتشار لیست نهایی کاندیداهای انتخابات مجلس است و برخی عدم تایید صلاحیت تعدادی از کاندیداها را نیز مورد انتقاد قرار داده اند، هرچند عدم تایید برخی از افراد قابل پیش بینی بوده است.

نکته قابل تامل اینکه طبق شنیده ها هیئت اجرایی از پنج نماینده فعلی استان زنجان تنها یک نفر که سید مرتضی خاتمی است را تایید کرده است! البته محمد عزیزی و فریدون احمدی برای حضور در انتخابات ثبت نام نکرده اند که این موضوع نیز دلایلی دارد که امروز افکار عمومی در جریان آن هستند.

هرچند در فرصت اعتراضات هستیم و احتمال بازگشت نمایندگان تایید نشده فعلی استان وجود دارد، اما همین که عیئت اجرایی در بررسی های خود این افراد را تایید نکرده هم خود قابل تامل است. موضوع دیگر اینکه تعدادی از چهره های مطرح جریانات مختلف به ویژه اصلاح طلبان نیز موفق نشدند از فیلتر هیئت اجرایی استان عبور کنند.

برای مشخص شدن تحرکات جریان های سیاسی برای ورود کاندیداهای خود به مجلس از حوزه های انتخابی استان زنجان باید ابتدا نگاه کلانی به وضعیت تحرکات جریانات سیاسی کشور داشت. اینکه طیف اصولگرایان، اصلاح طلبان طی معتدل ها و طیف هایی که خود را مستقل معرفی می کنند در استان زنجان چه افرادی را برای کاندیداتوری معرفی کرده اند.

انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، انتخابات پیچیده تری نسبت به ادوار گذشته است و آنطور که سنجش افکار عمومی خروجی می دهد، احتمالا شاهد کاهش مشارکت سیاسی توده بی طرف در انتخابات خواهیم بود. با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور و تصمیمات یکباره دولت در حوزه اقتصادی که دایره معیشتی مردم را تنگ تر کرده، نظرسنجی ها گویای این واقعیت است.

نکته مهم دیگر اینکه سنجش افکار عمومی گویای عدم رضایت مردم استان از نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی است و شاید تنها یک نفر از این افراد بتواند شانس بالاتری برای حضور مجدد در مجلس داشته باشد.

در این بین شاهدیم برخی افراد منتصب به کاندیداها به آرامی در گروه های تلگرامی و سایر فضاهای مجازی تحرکات خود را آغاز کرده اند تا لحظه به لحظه به تبلیغات و فعالیت انتخاباتی خود اضافه کنند. نکته جالب اینکه برخی افراد که بعضا دانشگاهی و بعضا هم افراد معمولی هستند، بعد از تحرکی چند ساله در فضای مجازی حال خود کاندید انتخابات آتی مجلس شده اند.

حتی اگر این افراد شانس پیروی نداشته باشند، فضای خوبی برای مطرح کردن خود ایجاد می کنند که البته فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه شرایط پیچیده تری دارد که برخی از افراد از تحلیل آن عاجزند.

برخی افراد نیز همچون انتخابات گذشته در تلاش هستند تا برای جذب رای حداکثری با ترفندهای مالی به انتخابات ورود کنند و غالب وعده های انتخاباتی آن ها طعم پول دارد!

باتوجه به اینکه سرمایه اجتماعی در کشور به دلیل سوءمدیریت برخی افراد دچار تزلزل شدیدی شده و افت محسوسی کرده است، انتخاب اصلح در انتخابات آتی مجلس حائز اهمیت زیادی برای ترمیم سرمایه اجتماعی در استان زنجان داشته و نیازمند روشنگری مناسب در خصوص تحرکات انتخاباتی هستیم.

از اینرو تا انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای انتخاباتی استان مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد گرفت.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
نجار طارمی اره ۱۰۰ ساله را به موزه زنجان اهدا کرد
خبر قبلی
پرونده برادر معاون اول رییس جمهور به دادگاه رفته است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست