1. اخبار استان
  2. عبور منطقه ویژه اقتصادی زنجان از ایستگاه مجلس

کد خبر: 5656

عبور منطقه ویژه اقتصادی زنجان از ایستگاه مجلس

عبور منطقه ویژه اقتصادی زنجان از ایستگاه مجلس

لیست قابل تامل نمایندگان برای ایجاد مناطق جدید!

 
نمایندگان مردم در خانه ملت با ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.
به گزارش“همدلی‌زنجان”؛ لایحه منطقه ویژه اقتصادی زنجان بعد از انتظار طولانی امروز به همراه ۱۱ منطقه ویژه اقتصادی دیگر در صحم علنی مجلس مصوب شد تا زنجان بعد از یک انتظار طولانی مدت یک گام به داشتن منطقه ویژه اقتصادی نزدیک تر شود. هرچند امروز یک خبر به ظاهرا مطلوب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای برخی استان ها رسانه ای شد اما باید دید عملا این مناطق در کنار مناطق آزاد تجاری در توسعه اقتصادی کشور به چه میزان اثرگذار خواهند بود.

نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با ماده واحده و تعیین مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری لایحه یک فوریتی ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی با ۱۶۱ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از ۲۶۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده واحده لایحه مذکور به شرح زیر است:

ماده واحده – در راستای تحقق بند (۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج، به دولت اجازه داده می شود با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه:

۱- در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه – مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصر شیرین)، منطقه آزاد تجاری صنعتی مطابق نقشه های پیوست ایجاد نماید.

۲- اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز به وسعت (۲۱) کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریای آن به جزیره قشم را مطابق نقشه پیوست، پس از تأیید ستاد فرماندهی کل قوا به محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم ملحق و محدوده مناطق آزاد ماکو، چابهار و ارس را مطابق نقشه های پیوست اصلاح نماید.

۳- در استان های فارس (فسا و لار)، یزد (ابرکوه و میبد)، زنجان (زنجان)، کهگیلویه و بویراحمد گچساران)، آذربایجان غربی (سرو- ارومیه)، خراسان رضوی (خواف و قوچان)، لرستان خرم آباد)، قزوین (تاکستان و اصفهان شاهین شهر منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز (ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.

این اقدام مجلس با یک حاشیه پررنگ تر از متن نیز همراه بوده است و آن اینکه نمایندگان فهرست قابل تاملی را از ایجاد مناطق جدید ارائه کرده اند که البته با مصوبه کمیسیون اقتصادی و شروط آن قابلیت تحقق داشته باشد. این فهرست ۸۶ منطقه را لیست کرده است!

“همدلی‌زنجان”؛ تلاش می کند در این خصوص تحلیل های مورد نیاز را ارئه کند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۱۸ پروژه آب رسانی روستایی طی ۵ ماه ابتدای سال به بهره برداری رسید
خبر قبلی
عملیات اجرایی ۴ طرح آبرسانی آبفار استان زنجان آغاز شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست