1. اخبار استان
  2. فاصله بین شعار تا عمل در حوزه کارآفرینی زیاد است

کد خبر: 7142

فاصله بین شعار تا عمل در حوزه کارآفرینی زیاد است

صمد یوسفی لصل

امروز واژه کارآفرینی نقل محافل رسانه ای و جلسات اداری دولتی و غیردولتی است و اگر اغراق نکنیم خوب می شود با این واژه در جمع های علمی و غیرعلمی کلاس گذاشت! اما به واقع هر چقدر که این واژه در مفهوم عمیق اما توجه برخی به آن بسیار سطحی است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ نگاه سطحی که صمد یوسفی اصل، رئیس کانون کارآفرینان استان زنجان نیز به آن اشاره می کند. در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی توسط رهبری است، توجه به حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از تولید داخل و واحدهای تولیدی کشور که موجبات اشتغال و کسب و کار در سطح جامعه شده اند.

به نظر می رسد بدون توجه جدی و عملیاتی به حوزه کسب و کارهای کارآفرینانه نمی توان شعار سال را محقق کرد و عملا تاکیدات رهبری را در موضوعات اقتصادی به منصه ظهور رساند. با توجه به اهمیت کارآفرینی در ایجاد کسب و کارهای جدید جهت تحقق اهداف اقتصادی کشور و استان زنجان و همچنین آغاز هفته جهانی کارآفرینی گفت وگویی کوتاه با  صمد یوسفی اصل، رئیس کانون کارآفرینان استان زنجان صورت گرفته است.

صمد یوسفی اصل که خود یک کارآفرین و یک فعال موفق اقتصادی در سطح استان زنجان بوده، معتقد است که هرچند رویکردهای مثبتی به حوزه کارآفرینی در کشور ایجاد شده اما نگاه ها در این حوزه سطحی بوده و افرادی که در این حوزه بیشتر سخن می گویند، در عمل کم ترین اقدام را انجام می‌دهند!

رئیس کانون کارآفرینان استان زنجان با بیان اینکه موضوع کارآفرینی در سطح دنیا به شدت احساس نیاز شده است، گفت: ایران نیز متناسب با شرایط جهانی این احساس نیاز را در حوزه اقتصادی به موضوع کارآفرینی داشته و به آن پرداخته است.

وی با بیان اینکه ۱۲ سال است که در کشور اقداماتی در این راستا صورت گرفته است، یادآور شد: انتخاب کارآفرینان برتر، برگزاری سیمنارها و برنامه های آموزشی در حوزه کارآفرینی و اقدامات دیگر گویای توجه مسئولان به موضوع کارآفرینی در کشور بوده، که در سطوح مختلف همچون مدارس، دانشگاه ها و دستگاه های دولتی و خصوصی به آن پرداخته شده است.

یوسفی اصل با اشاره به اینکه رویکردها در خصوص کارآفرینی در کشور مناسب است، یادآور شد: متاسفانه نگاه های سطحی به حوزه کارآفرینی وجود دارد و اقدام عملی و موثری که هدف مند باشد، در این حوزه صورت نگرفته است. در واقع فعالیت ها و اقدامات در این حوزه عمق ندارد و غالبا به صورت سطحی پیگیری شده است.

رئیس کانون کارآفرینان استان زنجان در پاسخ به این سوال که حمایت دستگاه های دولتی استان از حوزه کارآفرینی چگونه بوده است، خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از حوزه کارآفرینی قدم نخست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به عنوان متولی این حوزه برداشته که اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز متولی استانی موضوع بوده است.

وی با بیان اینکه در اجرا و عمل کار شاخصی در حوزه کارآفرینی انجام نشده است، یادآور شد: فاصله بین شعار تا عمل در حوزه کارآفرینی زیاد است و هر فردی برای موجه و مناسب کردن سخنرانی خود از این واژه مکرر استفاده می کند، اما در اجرا و میدان عمل شاهد اقدام خاصی از سوی نهادهای متولی و غیرمتولی صورت نمی‌گیرد.

یوسفی اصل رویکرد تاکید و تکرار واژه کارآفرینی را داری دو بعد توصیف کرد و گفت: در بعد اول می توان به آن رویکرد ترویجی و فرهنگی سازی در نظر گرفت که این موضوع مثبت بوده و با آم موافقم، اما با نگاه سطحی و نبود اقدام عملیاتی در این حوزه مخالفم و عملا این رویکرد خروجی نخواهد داشت.

رئیس کانون کارآفرینان استان زنجان با تاکید بر این موضوع که باید به موضوع کارآفرینی نگاه تخصصی در جامعه حاکم شود، افزود: دولت باید رویکرد تخصصی به این موضوع داشته باشد، باید افرادی که مستعد و دارای روحیه کارآفرینی هستند حمایت شوند و نمی توان تمام جامعه را کارآفرین کرد. امروز تمام افراد احساس کارآفرین بودن دارند و در این حوزه اظهار نظرهای سطحی می کنند، این درحالی است که مفهوم و محتوای واقعی حوزه کارآفرینی بسیار متفاوت است.

وی در خصوص وضعیت حوزه کارآفرینی و عملکرد کانون در این حوزه نیز اظهار کرد: این سازمان و کانون در کشور و استان نوپا بوده و برای رسیدن به نقاط مطلوب باید بیشتر تلاش کرد. اقداماتی که کانون کارآفرینان استان زنجان صورت داده موجب شده استان زنجان جزو پنج استان برتر کشور و عضو اصلی در سازمان مرکزی باشد.

یوسفی اصل به مهم ترین چالش های حوزه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: پرداختن همه افراد به حوزه کارآفرینی و فاصله زیاد بین شعار تا عمل در این حوزه به عنوان دو چالش مهم حوزه کارآفرینی هستند.  باید شرایط و رویکرد ویترینی به کارآفرینی به فاز اجرایی و عملیاتی وارد شود که این شرایط باید در تمام بخش ها حاکم باشد. افرادی که بیشتر در این حوزه سخن می گویند کم ترین اقدام را انجام می دهند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
امیدوارم قانون منع بکارگیری بازنشستگان به داد فوتبال زنجان برسد
خبر قبلی
تعامل بین اعضای شورا و شهرداری زنجان موجب پیشرفت و توسعه می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست