1. اجتماعی
  2. فیلم مستند آشیقی و اوخشامالار در زنجان تولید می‌شود

کد خبر: 17290

فیلم مستند آشیقی و اوخشامالار در زنجان تولید می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: فیلم آواهای موسیقی آشیقی و اوخشامالار برای نخستین بار در استان تولید می‌شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ امیر ارجمند با بیان این مطلب، اظهار کرد: این فیلم با همکاری این اداره‌کل و تیم پژوهشی و پشتیبانی تولید فیلم آشیقی و اوخشامالار در سطح استان تولید می‌شود که یادآو فرهنگ کهن و پاسداری از هنرهای بومی و محلی است.

او اعلام کرد: در راستای حفظ و ماندگاری این هنر در استان برنامه‌های متنوعی با حضور استادان برجسته فعال در عرصه موسیقی آشیقی و ادبیات مرثیه‌ای ترکی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: داستان‌گویی مهم‌ترین و شیرین‌ترین بخش موسیقی آشیقی را شامل می‌شود و اوْخشاما آن‌قدر جان‌سوز است که هرکس معنی آن را هم نفهمد به خاطر لحن خواندن اوخشاما تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اوْخشاما فقط در قالب بایاتی که یک قالب خاص در شعر ترکی است، گفته می‌شود. در حال حاضر بایاتی‌های زیادی وجود دارد که شاعر هیچ‌کدام از آن‌ها مشخص نیست. بایاتی چهار مصرع دارد. هر مصرع هفت‌هجایی به دو قسمت سه و چهار هجایی تقسیم می‌شود که در هر قسمت باید یک کلمه یا جمله کامل بیاید.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
به تغییر قیمت‌ها عادت کرده‌ایم؛ سال آخری خود را به زحمت نیندازید
خبر قبلی
مراسم تعویض پرچم حسینیه اعظم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست