1. اخبار استان
  2. قابل توجه اعضای شورای شهر زنجان…!

کد خبر: 12250

قابل توجه اعضای شورای شهر زنجان…!

روزهای بنزینی امروز افکار عمومی را بسیار درهم تنیده و سخت مشغول کرده است. در این بین اخبار و حواشی در مدیریت شهری زنجان کم نیست که در بسیاری از مواقع در دیده افکار عمومی مغفول مانده است.

به گزارش همدلی‌‌زنجان”؛ شورای شهر زنجان این روزها در حالی حوزه سیاستگذاری، خود را طی سال سوم به ماه های پایانی سال ۹۸ می رساند که در دوره دوم ریاست شورا به ریاست اسماعیل دویران نشست خبری با خبرنگاران برگزار نشد و در سوم ریاست شورا فعلا شاهد برگزاری نشست خبری نیستیم.

در خصوص اظهارات اعضای شورای شهر زنجان و رویکرد فعلی هیئت رئیسه ارائه چند نکته حائز اهمیت است. قبل از ذکر این نکات گریزی می زنیم به تحرکات اعضای شورا،  ترکیب و جهت گیری های اعضا از آغاز شورای پنجم تاکنون که بتواند در تامل بیشتر بر نکات ارائه شده تاثیر مثبت داشته باشد.

از شورای پنجم کاظم افشارچی، عباس راشاد و اسماعیل دویران وارد دوره پنجم شورا شدند. سه عضو منتصب به اصولگرایان با این تفاوت که دو اصولگرای شناسنامه دار(کاظم افشارچی، عباس راشاد) بودند و اسماعیل دویران که اردوگاه رای مشخصی نیز دارد، اصولگرایی که فعال سیاسی و اصولگرای شناسنامه دار نیست اما در اردوگاه اصولگرایان در شورا نقش ایفا می کند.

احمد نصیری و امامعلی دادخواه به عنوان دو چهره اصلاح طلب و شناسنامه دار در دوره پنجم وارد شورای شهر زنجان شدند تا اصلاح طلب ها در پارلمان محلی بعد از مدت ها صاحب کرسی شوند. مسعود مرادخانی و سید رحمان احمدی دو عضو شورای پنجم هستند که جنسی از بدنه شهرداری دارند و از مدیران میانی در شهرداری زنجان محسوب می شوند.

حمیدرضا حمیدی جوان ترین عضو شورا که چهره شناخته شده ای نیز نبود با حضور در اردوگاه اصولگرایان توانست وارد شورای شهر زنجان شود. سجاد خدایی نیز به عنوان یک چهره گمنام بود که توانست بالاترین رای مردم را کسب کرده و وارد شورای شهر زنجان شود.

اردوگاه اصلاح طلبان با نزدیک کردن مسعود مرادخانی و سید رحمان احمدی به خود یک تیم چهارنفره تشکیل داد. اصولگرایان نیز ترکیب مشخص چهارنفره خود یعنی کاظم افشارچی، عباس راشاد، اسماعیل دویران و حمیدرضا حمیدی را تشکیل دادند. در این بین عضو مستقل شورا فرصت یافت با قدرت چانه زنی بالا بین این دو طیف در هر سال یکی را برگزیند.

سال نخست شورا سجاد خدایی، عضو مستقل شورا با تیم اصلاح طلبان همراهی کرد. این همراهی موجب شد سرلیست اصلاح طلبان یعنی احمد نصیری رئیس شورا شود و در قامت رئیس، اصلاح طلبان قدرت بالا را در رویکردهای شورای پنجم در سال نخست داشته باشند.

 

چرخش سجاد خدایی به سمت اصولگرایان

اما سال دوم شورای پنجم با چرخش سجاد خدایی به سمت اصولگرایان موجب ریاست اسماعیل دویران شد و سال سوم نیز حمیدرضا حمیدی ریاست شورا را برعهده گرفته و مطابق پیش بینی ها سال سوم هم سجاد خدایی رئیس خواهد بود. این چرخش به دلیل چانه زنی سجاد خدایی با اصولگرایان و توافق در سایه برای در دست گرفتن ریاست شورا تحلیل شده است.

اینکه این چرخش با چه شرایط، پیش شرط ها و جزئیاتی همراه بوده در این نوشتار فاکتور گرفته می شود. در نوشتارهای آینده بیشتری به آن خواهیم پرداخت. اما نکته ای که نیازمند تامل است، تیم سازی برخی از اعضای شورا در بدنه شهرداری است که مرتبط با آن بوده و همراه آن قابل تشریح خواهد بود.

حال که ترکیب فعلی شورا شکل گرفته و مدیریت شهری بر زین هیئت رئیسه آن در  حال حرکت است، در راستای یادآوری برخی نکات مهم برای توسعه شهر زنجان نیازمند توجه به برخی واقعیت ها هستیم. نخست اینکه یک سیاستگذاری در خور تقدیر در شورای پنجم شکل گرفت و آن افزایش بودجه شهرداری زنجان بود که امروز دو برابر شده است.

 

حوزه سرمایه گذاری در شهرداری زنجان تعطیل است

اما حوزه سرمایه گذاری در شهرداری تعطیل بوده و به گواه اظهارات عباس راشاد، عضو شورا دوره چهارم شورای شهر زنجان موفق تر از دوره فعلی کار کرده است. به گفته وی اقدامات جهادی سعید امیدی موجب این مهم شده است. در واقع در شرایط فعلی علی رغم ادعای برخی از اعضای شورا شاهد هیج اقدام سازنده و زیرساختی در حوزه سرمایه گذاری نیستیم.

در شورای چهارم پروژه های مهم سرمایه گذاری در شهر زنجان آغاز شد که این دوره شورا نه تنها پروژه جدیدی رسما آغاز نشده بلکه توان تکمیل  پروژه های مهم آغاز شده قبلی را نداشته اند! با این حال یکبار هم شاهد نبودیم که اعضای شورا در این خصوص حتی یک اظهارنظر ساده بکنند!

شاهد بودیم که برخی از اعضای شورا منجمله سجاد خدایی گفته اند که سند چشم اندازی در زنحان نبوده که ادامه یابد. در دوره قبلی شورای شهر زنجان سند چشم انداز توسعه شهر زنجان برای ۲۰ سال آتی ترسیم شد. هزینه زیادی نیز برای آن پرداخت و در دوره فعلی فقط خاک خورد!

 

شورا اعتقاد به سند توسعه ای ندارد…!؟

حتی اگر این سند نواقصاتی نیز داشت به عنوان یک دارایی با ارزش و هزینه شده می توانست چراغ راهی برای اعضای شورا باشد که البته ظاهرا اعتقاد به هیچ سندی ندارند. چه این سند بالادستی باشد چه یک طرح مطالعاتی همچون طرح نورپردازی جامع شهر زنجان! که بحث مفصل در خصوص تک تک آن ها را خواهیم داشت.

شاهدیم برخی از اعضای شورا با دلسوزی عجیبی در حال پیگیری تحقیق و تفحص از برخی سازمان ها هستند که افراد مطلع نیت آن ها را خوب می دانند. با فرض اینکه نیت صادقانه ای در پس زمینه اقدامات برخی از اعضای شورا وجود دارد.

همین که برخی از اعضا شورا در سال سوم شورا یاد تحقیق و تفحص هم افتاده اند جای تقدیر دارد. می توانست شورا تمام شود بدون تحقیق و تفحص، اما این موضوع نیز در رزومه کاری شورای پنجم خواهد ماند.

یک عضو شورا گفت دلیل این تحقیق و تفحص اتمام بودجه برخی بوده و یک عضو دیگر شورا اهمیت این سازمان ها و حجم بالای فعالیت آن ها را متذکر شد. باید گفت امروز روابط عمومی شهرداری زنحان نیز از این قائده مثتثنی نیست. به گواه اظهارات مدیریت آن بودجه آن ها مطابق با بودجه مصوب تمام شده است و بحث در این خصوص می تواند جزئیات زیادی داشته باشد.

 

تحقیق و تفحص از تیم فوتبال شهرداری زنجان چه خروجی داشت؟

نهاد شهرداری به دلیل درآمد-هزینه بودن احتمال خطا و اشتباه زیاد دارد و تحقیق و تفحص و ارائه گزارش به مردم در بخش های مختلف آن بسیار محتمل است. اعضای شورا گزارش نهایی تیم فوتبال شهرداری زنجان را تاکنون ارائه نداده اند و بسیاری از ابهامات وحقوق مردم زنجان در آن مشخص نشده است!

در دوره فعلی شورا هر روز رسم نامیمون جلسات غیرعلنی، مصوبات دستی و بدون اطلاع خبرنگاران پررنگ تر می شود و این رویکرد خارج از مردم سالاری و برخلاف قوانین شورایی است. در حالی که اعضای شورا مدام مدعی کاهش اختیارات شوراها در کشور و نادیده گرفته شدن آن هستند که خود به تک تک آرای مردم و توجه به قوانین در این خصوص با این رویکرد بی توجهی کرده اند!

 

شفاف سازی و حرکت در مدار قانون واجب تر ازسیما و منظر صحن علنی شورا

همانطور که دوره فعلی، شورا خوب تشخیص داد صحن علنی شورا نیازمند هزینه برای بازسازی است و امروز شاهد سنگ کاری و نوسازی تجهیزات آن هستیم، باید تشخص دهد که شفاف سازی و حرکت در مدار قانون واجب تر ازسیما و منظر صحن علنی شورا است.

همانطور که شورا به بودجه شهرداری زنجان برای افزایش، صرفه جویی و… تاکید داشته، به این موضوع توجه داشته باشد که اجرای طرح های مهم نیازمند افکارسنجی، تولید محتوا، مباحثه علمی، ایجاد گفتمان فراگیر و بسیاری از مسائل مهم جانبی است که ظاهرا برخی با مفاهیم اولیه آن نیز آشنا نیستند.

ادامه دارد…

 

 

 

 

 

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کاهش ۳ تا۵ درجه ای دما در زنجان
خبر قبلی
زنجان در قعر جدول سهم بودجه ۹۹
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست